Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen

Hej, jag undrar om det finns någon statistik på hur många som går igenom isen varje år? Och hur många av dom som faktsikt dör. Jag har läst att det i genomsnitt omkommer ca 2 skriskoåkare varje år. Hur många är det dom går igenom isen varje år? Är det 100 eller 1000? Finns den här statistiken?

Ni som åker mycket, hur mänga gånger har ni gått igenom isen om man skulle hitta ett medelvärde? Jag är bara nyfiken. Tacksam för svar.
 
Någon samlad statistik över plurr finns som sagt inte men plurr på turer av de som är kopplade till skridskonätet finns.
Har inte studerat det noga men har för mig att det ligger på i snitt över 6000 plurr/säsong.
Finns lite att läsa om detta i Mårten Ajnes bok.
 
Vad jag kan minnas av media-rapportering (dvs helt ovetenskapligt) så minns jag nog fler olycksrapporter om skoteråkare som gått genom isen än om skrinnare som gjort det. Skrinnare har förhoppningsvis utrustning för ombyte med sig och kommer inte i samma fart ut på tunn is som en skoteråkare kan göra. Skoterkläder är tunga som blöta.
Men som sagt, detta är inte någon vetenskap bakom utan bara mitt högst ovetenskapliga minne.
Samma opålitliga minne säger mig att det varit många tragiska lavinolyckor i år, både in- och utrikes, med svenskar inblandade, fler än tidigare år - kanske delvis beroende på väder och flitigare rapportering men tror på en reel ökning där.

/Patrik, som badade benen med skridskor förra helgen
 
Så 10.000 plurr om året i sverige är inte en orimlig siffra?
Med genomsnitt 2 dödsfall per år så betyder det att 99,98% av alla som går igenom isen klarar sig. Det låter betryggande.
 
Nja

Siffran 10000 plurr per år verkar orimlig. På klubbturer är plurrfrekvensen ca 1% och antalet deltagare per år i klubbturer i Sverige kanske ligger i närheten av 20000.

Att två skridskoåkare dör per år efter plurr är något mera rimligt men hur har du fått siffran?

Thure
 
Så 10.000 plurr om året i sverige är inte en orimlig siffra?
Med genomsnitt 2 dödsfall per år så betyder det att 99,98% av alla som går igenom isen klarar sig. Det låter betryggande.

Den typen av slutsatser är nog rätt vanskliga att dra. Lite som att fråga sig hur farligt det är att ramla ut ur ett flygplan och sen dra slutsatsen att det verkar rätt ofarligt eftersom det typ bara sker 0,5 dödsfall per 100.000 fallskärmshopp. Om man har fallskärm och adekvata kunskaper är det rätt ofarligt men utan rätt utrustning och kunskap blir det plötsligt väldigt farligt.

Samma sak med plurr. För en skrinnare, med rätt utrustning, ombyte i ryggsäcken och sällskap utrustade med kastlinor är ett plurr ofta tämligen odramatiskt men det innebär ju inte att man utifrån det kan dra några slutsatser om hur farligt eller ofarligt det är att plurra baserat på statistik
 
Ok, ok. Jag vill egentligen rätta en person som sa till mig att 30% av alla som gå igenom isen dör!!!

Statistik kan man leka hur mycket som helst med. Om man förlänger "uppföljningstiden" med ca20 år så är det ju ganska många som dör efter ett plurr.;)

Jag har en svagt minne att Ryssland en gång i tiden hade väldigt bra statistik över hur många som sjukhusen räddade efter bilolyckor. Sen visade det sig att deras uppföljning bara var några timmar, så alla som dog efter ingick inte i statistiken.
 
plurr-definition?

Och vad är plurr: gått igenom med foten - ett sk fotplurr - räknas det om man inte ens byter strumpor?

Om bara nedre delen av kroppen badar - så man byter byxor, strumpor och långkalsonger - är det plurr?

eller måste överkroppen blötas för att de ska räakns som plurr?

Finns det någon entydig definition av plurr i rapporterna på skridskonätet?

/Patrik
 
Hur gör ni förresten efter ett plurr? Ombyte ska ju alltid vara med har jag förstått, men att byta kläder mitt på isen är väl inte heller bra. Kall vind på fuktig hud kan snabbt ge frostskador. Det borde vara bättre att åka till land för att få lä och samtidigt få igång blodetcirkulationen igen innan man byter? Hur gör ni?
 
Hur gör ni förresten efter ett plurr? Ombyte ska ju alltid vara med har jag förstått, men att byta kläder mitt på isen är väl inte heller bra. Kall vind på fuktig hud kan snabbt ge frostskador. Det borde vara bättre att åka till land för att få lä och samtidigt få igång blodetcirkulationen igen innan man byter? Hur gör ni?

Är man många kan man ju bygga mänsklig lä med åkkompisarna som mur (med ansiktena mot vinden vid blyga plurrare). Somliga har med en vindsäck (som ger lite mer privat ombyte) men om det inte tokblåser och man hjälps åt och är snabb så behöver det inte hinna bli så kallt. Att stå på sittunderlag för att isolera från isen under värmen.
Och visst, är det nära till lä på land så kan man gott åka dit och byta om det funkar för plurraren. Vindtäta kläder är ju ofta vindtäta även som blöta.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.