Kamera och långfärdsskridskor?

Är det någon som har en bra lösning på hur man förvarar en icke-vattentät kamera på skridskoturen? Jag vill att den ska vara lättåtkomlig men skyddad...
Några förslag?
 
Många fäster kameraväskan högst upp på den ena axelremmen (och GPS:en på den andra). Själv har jag aldrig plurrat så djupt så att kameran blivit våt. Vill man vara extra försiktig så kan man linda en tunn plastpåse runt kameran innan man stoppar in den i väskan. Fast då blir den inte lika snabbt tillgänglig förstås. Om väskan dessutom har kardborrelåsning så ökar tillgängligheten. Har man stor kamera är väl ryggans toppficka det bästa alternativet. Thure kan detta.
T
 
Tack Torbjörn

Jag har i många år förvarat min kamera i topplocket åtkomlig utan att ta av säcken men med dagens krav på grenrem har det blivit lite svårare att nå blixtlåset eller är det jag som blivit stelare...

På en tidigare säck polstrade jag topplocket med liggunderlag och ett tyginnerfoder för att inte få en tung Nikon i bakhuvudet vid fall.

Greger Lindkvist har en variant med en slideskena på topplocket någon bild på hans lösning har jag tyvärr inte.

Thure
 
På axeln

För tillfället är det på axeln som gäller. Men jag har provat en vattentät ”dykpåse” av något fabrikat jag glömt, men den ”dykpåsen” sprack i kylan första gången. Så har jag provat Aquapac http://www.aquapac.se/ men att fotografera genom den gick inte så bra för bilderna blev grådaskiga. Och så har jag provat vattentäta påsar från Ortlieb och Sea to summit men dessa tar för lång tid att öppna och stänga.

Så har jag provat med ett undervattenshus för dykning (40 m) men det var för klumpigt.

Sedan bra precis ett år tillbaka har jag en tillräckligt bra kamera (8 megapixel, 4 ggr zoom, optisk sökare, AA batterier, optisk bildstabilisator) som är så billig att det inte är någon större ekonomisk katastrof om jag skulle dränka kameran.

Per
 
Fota genom påse blir sällan bra. Jag vet inte vad du har för kamera men de lite billigare dykhusen som bara klarar runt tre meter är nog det säkraste alternativet för att hålla kameran torr. Jag har min i ett dykhus i en liten kameraväska placerad högt på ena axelremmen. Jag har inte provbadat konfigurationen men den sitter såpass högt att jag inte tror att den ska vålla några problem vid plurrning.
 
Jag har

ont om plats på axelremmarna och har prioriterat att få plats med räddningslina, isdubbar, karbin, visselpipa och kikare där. Vill få upp kikaren snabbt om det kommer en intressant fågel. Accepterar därför att det tar lite längre tid att få fram kameran. Dessutom är min nuvarande favoritkamera Canon G10 så tung och skrymmande att den blir väl klunsig på axelremmen.

Thure
 
Är det någon som har en bra lösning på hur man förvarar en icke-vattentät kamera på skridskoturen? Jag vill att den ska vara lättåtkomlig men skyddad...
Några förslag?

Varför inte istället satsa på en extra "äventyrskamera" för skridskoturerna. Äventyrskameror är mer robusta och tål både att doppas i vatten och att tappas. Då behöver du inte vara rädd för att dränka kameran, det tål den, och dessutom kan du ta undervattensbilder med kameran också om tillfälle finns. Jag har själv några gånger stuckit ner min äventyrskamera i pimpelhål eller slukhål och fotat lite på måfå under isen och resultaten kan bli riktigt kul.
 
Säljägare?

ont om plats på axelremmarna och har prioriterat att få plats med räddningslina, isdubbar, karbin, visselpipa och kikare där. Vill få upp kikaren snabbt om det kommer en intressant fågel. Accepterar därför att det tar lite längre tid att få fram kameran. Dessutom är min nuvarande favoritkamera Canon G10 så tung och skrymmande att den blir väl klunsig på axelremmen.

Thure

Det låter väldigt omständligt att ha en karbin på axelremmen - men är man ute på säljakt är det förstås en fördel! Karbinen torde dock göra åkningen lite svårare, speciellt om man också måste ta med mycket ammunition...;)

Skämt åsido - jag förstår att det är karbinhake som åsyftas, men är man besserwisser och språkpolis så är man!
 
Karbin

används bland klättare med flera om ovala och D-formade dylika tingestar.

Klättrare säger aldrig karbinhake.

I båtsammanhang används uttrycket karbinhake men de ser inte ut som de karbiner som används i klättersammanhang.

Vissa använder ordet klätterkarbinhake men det gör inte jag.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Viberg Kamera på isen Långfärdskridsko 7
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Jazzy Himla roligt med långfärdsskridskor. Långfärdskridsko 42
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Waxon Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre? Långfärdskridsko 12
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
joask202 Läderpjäxor - realistiska tåveck? Långfärdskridsko 1
Anders.. Långfärdsskridskor för barn Långfärdskridsko 5
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
tango vad händer om långfärdsskridskor slipas fel? Långfärdskridsko 6
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
PeterPilot Storskor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 5
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
tomaski Långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
Siernan Hyra långfärdsskridskor i Göteborg Långfärdskridsko 3
thureb Håller plastprofil på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Rendalen Höjd på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 11
ingmar molin Världens snabbaste långfärdsskridskor Långfärdskridsko 26
karian Långfärdsskridskor i Mongoliet? Långfärdskridsko 2
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
ollefisk Everest långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
Siven Göra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
0301 slipa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
lillekalle Bromsteknik på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
fjelltur hyra långfärdsskridskor i Gbg? Långfärdskridsko 0
ÄventyrsUffe Scarpa T4 på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 7
smalandsrolle Hållare/fixtur för slipning av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
DIALKING test av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 2
abjor Bore långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Hyra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.