Kalsonger/underkläder för vandring

Hej alla!

Nu är jag så less på infanterielden- något måste göras!
Jag har funktionsplagg av alla de slag, för alla årstider och för alla delar av kroppen men jag har ännu inget riktigt bra plagg för det i princip viktigaste stället på kroppen- underlivet.

Har väl anpassat mig till befintlig mtrl. dvs. bomull- och/eller bambukalsonger i boxerformat men då måste man ständigt vara medveten om risken för skav (vilket verkligen kan göra en immobiliserad i värsta fall). Bambu är iofs att föredra av olika anledningar (skönare, mjukare, miljövänligare, etc.) men är dock inte anpassat för långvandringen...

Har försökt hitta typ Smartwool-kalsonger men det verkar vara knepigt att finna på "vardagsmarknaden" så att säga...
Alternativet är ju att gå "franskt", dvs. med så kallad "omöblerad källare" men jag vet inte om det är att föredra om man måste sitta på en eventuellt kall/blöt yta...

Låt höra hur ni löser problemet! Både mäns och kvinnors erfarenheter och/eller tips efterlyses!

Tack på förhand!

/R
 
Jag går i ett par löparshorts av modellen Asics Hermes, med innerbyxa, i svalare väder tillkommer ett par vindoverallbyxor utanpå dem.
Jag tvättar eller sköljer shortsen i stort sett varje dag, de är verkligen lätta att hålla rena.
 
Jag använder två par kallingar i Merinoull (Icebreaker). Ett par har jag på mig och ett byter jag med när jag badar/duschar. Samtidigt som badet/duschen tvättar jag de gamla...
Nackdelen med Merinoull tycker jag är den dåliga slitstyrkan och priset....men jag tycker ändå fördelarna överväger nackdelarna...bättre komfort och fräschare..
 
Jag använder Houdinis kalsonger och har gjort under ganska många år nu. Tycker att dom funkar ypperligt . // L
 
Jag löper/vandrar i Under Armours kompressionskalsonger. De är lårlånga. Har aldrig fått problem i dem. Är ganska lika Houdinis. Håller in låren bra och glider bra.
 
Tack!

Åh, tackar för alla de snabba svaren!

Vandra i shorts tror jag att jag gärna undviker. Föredrar då hellre att ha byxor med ventialtion, eventuellt med "zip-off" för underbenen. Blir för mycket av-och-på ifall vädret är lynnigt. Bra idé dock att nyttja de "inbyggda" kalsongerna.

Merinoull är ju ett bra materialval men jag är uppmärksam på varningen om slitstyrkan (eller avsaknaden därav).

Houdini/Under Armour-kallingar ser jag också? Vad är bra med dom? Ska googla det men det vore kul ändå att få höra om fördelarna med dessa lite mer detaljerat :)

Återigen, tack för tipsen. Ser fram emot att höra fler!

/R.
 
Inget kalsongtips men att smörja med en fet kräm i förebyggande syfte hjälper bra mot infanterield. Chamois-kräm ger kanske ännu bättre effekt: http://www.cykloteket.se/assos-chamois-creme-byxfett/52800/artikel.html Förövrigt upplever att infanterielden uppstår mer mellan skinkorna än mellan låren. Skölj väl valda delar så ofta så möjligt så att saltkristallerna inte förvärrar saken.

Härligt, tack för tipset.
God hygien är A & O alla gånger (minns den gamla hederliga informationsaffischen "Ren och Sköön" från Försvarsmaktens Hygienbyrå). Skrevet är icke att förglömma!
Gissar att "räddaren-i-nöden-salvan" Helosan fungerar lika bra?
Infanterieldens verkansområde kan variera något men ungfär där skinkorna försvinner in i grenen (eh, dåligt beskrivning) är väl där som det blir som värst skav under sämsta förhållanden (varm och fuktig väderlek med lång marsch, gärna med magproblem också för maximerad frätning, hugaligen!)

Har kollat lite på Houdini och det ser ju bra ut, förutom priset kanske.... Billigare med en tub salva. Dock kan ju salvan ta slut/förloras medan kallingarna mer ofta följer med vart man än går så det blir ju lite av en avvägning där.

Tack för tipsen alle' sammans!
 
Jag använder två par kallingar i Merinoull (Icebreaker). Ett par har jag på mig och ett byter jag med när jag badar/duschar. Samtidigt som badet/duschen tvättar jag de gamla...
Nackdelen med Merinoull tycker jag är den dåliga slitstyrkan och priset....men jag tycker ändå fördelarna överväger nackdelarna...bättre komfort och fräschare..

Jag gör precis som Emil, fast jag tar oftast med tre par på längre turer så att jag alltid vet att jag har ett par torra och rena. Merinokallingar måste man inte ens alltid tvätta eller skölja. Det räcker ganska långt med att bara låta dom vädra.

Jag köper Janus merinokallingar på http://minimundus.se/artikel.php?kid=107-152-180&mall=lista.php&id=1655 just nu för 175 kr.
 
Har aldrig drabbats av infanterield. Gissar att vi har olika förutsättningar för att drabbas.
Även om jag aldrig drabbats försöker jag förebygga uppkomsten, en kvarleva sen värnplikten, där befälen påminde och varnade för denna åkomma.
Försöker underlätta luftcirkulationen i byxorna; har inte för tighta byxor, går med öppen gylf, har inte saker i frontfickorna, drar ibland ut dem så att de hänger ut (fickorna alltså ;) ). Vädrar och ev. byter kalsonger vid rast. Är det riktigt varmt blir det shorts istället. Använder försvarets kallingar eller bambukallingar från Gekås.
 
(...) Både mäns och kvinnors erfarenheter och/eller tips efterlyses! (...)
Ok då ;).
Siden.
Ull är skönt men blir för varmt under ytterligare ett lager ullunderställ, och inget syntettyg funkar på mig i längden. I brist på siden väljer jag t o m hellre tunn bomull (i tangamodell för att minimera tygmängden), än något i syntet. Viscos (bambu) går också an, men siden är bara bäst.

Samt:
Tvätta bort svettsaltet på kvällen.
Sov i rena luftiga underbyxor eller inga alls.
Smörj profylaktiskt med arméns salva e.d. på morgonen. Olivolja funkar också fint.
Välj lösa, ljusa, luftiga byxor. Inga "skalbyxor" är tillräckligt osvettiga på min rumpa ;).
Klipp (försiktigt så inte sömmarna går upp) bort grenkilen i underställskalsongerna för att få det svalare och mindre bylsigt i grenen.
 
Har inte så mycket problem med det längre, men tighta kalsonger eller då tights (mina gamla bad boy fighting tights, tänk pride fc '98, hänger fortfarande med) funkar bäst för mig. Camiscios tips om löparshorts skriver jag också under på. Har oftast inbyggda underbyxor som är luftiga och bra. När jag haft dylika har jag dragit på vindbrallor vid rast och vart rätt nöjd. Fryser inte så mycket om benen, men myggen är snabba på en när man stannar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sverigeturist Kalsonger med gylf Kläder 10
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
Damberg Kalsonger i merino? Kläder 17
dajo Kalsonger som i första hand andas och inte värmer. Kläder 47
KamratJonas Kalsonger för löpning. Kläder 13
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
bergholm Cykel-kalsonger? Kläder 1
ratatosk Kalsonger Kläder 0
balo Understalls kalsonger Kläder 8
Avslutatmedlemskapx Källa för active kalsonger? Kläder 5
Arcadia Strumpor och underkläder Kläder 15
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Willetjåkkå Ogenomtänkt söm; Underkläder Kläder 3
Notsoraw Underkläder i bambu. Kläder 21
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Balaclava och underkläder material Kläder 7
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
awn Underkläder? Kläder 6
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
Underkläder Kläder 2
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
Frystorkad Packlista vandring fem dagar Kläder 12
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
RE86 Cargopants för vardag/vandring Kläder 7
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Chris66 Blus för vandring. Kläder 42
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
grodanbolle Vindbyxor för vandring? Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Bxiu Vandring/vardagsbyxor Kläder 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...