Kalsonger/underkläder för vandring

Hängde inte riktigt med på det här. Jag vandrar iofs inte och jag vet att bambu har lång torktid men jag har botat alla tendenser till infanterield med bambu-boxers. För mig funkar dom även om de är blöta. (Jag sitter i en sit-on-top-kajak som jag trampar fram så förutsättningarna för infanterield finns.)

Mja, mjo det kan nog vara som omnämns att materialet egentligen spelar mindre roll med företräde för ventilation/hygien. Kan inte påminna mig att jag fick någon anmärkningsvärd inf.eld under vandringen i Keb för några år sedan men däremot under "stadsvandringar" under sommaren där det är både varmt och fuktigt plus att det kan uppfattas som socialt avvikande att gå med öppen gylf så har tyvärr bambukallingarna gjort mig stort besviken... Torktid är också ganska viktigt på vandringen om man tex. måste vada och det är kallt i både vatten och luft.
Det skulle dock, av flera anledningar vara kul, praktiskt och bra att skaffa sig en 100%-ig utrustning för allahanda expeditioner där marginalen för problem måste vara minsta möjliga. Har man redan skaffat funktionsbyxor, jackor, skor, handskar, skjortor etc. så tänkte jag att man kan lägga sig till med ett par kallingar också.
Utsidans erfarenhetsbank känns då lämplig att vända sig till :)

Tack för alla tips på försäljningsställen :)
 
Jag använder Pierre Roberts (tror stavningen stämmer) sport kollektion. Det är någon slags syntet material som torkar snabbt och håller sig fräscha trots många mil i benen. Använder dem när jag springer och när jag vandrar. Jag har hittills inte haft några som helst problem. De kostar inte så mycket heller, ca 140:- har jag för mig jag betalade och jag har hittat dem på flera av Coops butiker.
 
Jag använder Pierre Roberts (tror stavningen stämmer) sport kollektion. Det är någon slags syntet material som torkar snabbt och håller sig fräscha trots många mil i benen. Använder dem när jag springer och när jag vandrar. Jag har hittills inte haft några som helst problem. De kostar inte så mycket heller, ca 140:- har jag för mig jag betalade och jag har hittat dem på flera av Coops butiker.

TACK!

Har kollat upp diverse andra produkter som rekommenderats i tråden men funnit dem väldigt dyra, särskilt merinokalsonger... Klart att kvalité kostar men ska man ha tre par så blir det lätt tusenlappen bara där och det känns inte riktigt proportionerligt. 140 bagare däremot känns mycket mer sannolikt!

Gick Abisko-Nikka nu i somras med bambukalsonger och trots att skavet uteblev så måste jag påpeka att torktiden för ett par nytvättade var larvigt lång! Trots att jag sov med dem för att utnyttja kroppsvärmen så tog det säkert 36h att få dem helt torra! Inte så kul om man bara har tre par med sig och det är varmt och svettigt varje dag...
 
Gick Abisko-Nikka nu i somras med bambukalsonger och trots att skavet uteblev så måste jag påpeka att torktiden för ett par nytvättade var larvigt lång! Trots att jag sov med dem för att utnyttja kroppsvärmen så tog det säkert 36h att få dem helt torra! Inte så kul om man bara har tre par med sig och det är varmt och svettigt varje dag...

Men skavet uteblev! :)

Min erfarenhet också. Trots att bambu-kallingarna är blöta skaver dom inte.
Men lång torktid har dom...

mvh thomas
 
Jag kör på kalsonger som heter "Nike pro combat" eller något i den stilen, köper på stadium, har inte sett dem i någon annan fysisk butik. Går ner till strax ovanför knäna, vilket jag uppskattar. Har dem till alla aktiviteter och även till vardags, kostar förvisso 250 spänn paret, men det är i mitt tycke värt dessa kronor.

Gällande salvor så vill jag slå ett slag för vitt vaselin (apoteket) som är luktfritt och för mig har funkat riktigt bra vid allsköns aktiviteter. Billigt är det också och kan givetvis användas på andra delar av kroppen, en varning kan väl utfärdas då det är väldigt fett och lämnar permanenta fläckar på papperstapeter, om man råkar kleta lite i sömnen efter att händerna blivit insmorda...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sverigeturist Kalsonger med gylf Kläder 10
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
Damberg Kalsonger i merino? Kläder 17
dajo Kalsonger som i första hand andas och inte värmer. Kläder 47
KamratJonas Kalsonger för löpning. Kläder 13
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
bergholm Cykel-kalsonger? Kläder 1
ratatosk Kalsonger Kläder 0
balo Understalls kalsonger Kläder 8
Avslutatmedlemskapx Källa för active kalsonger? Kläder 5
Arcadia Strumpor och underkläder Kläder 15
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Willetjåkkå Ogenomtänkt söm; Underkläder Kläder 3
Notsoraw Underkläder i bambu. Kläder 21
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Balaclava och underkläder material Kläder 7
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
awn Underkläder? Kläder 6
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
Underkläder Kläder 2
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
Frystorkad Packlista vandring fem dagar Kläder 12
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
RE86 Cargopants för vardag/vandring Kläder 7
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Chris66 Blus för vandring. Kläder 42
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
grodanbolle Vindbyxor för vandring? Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Bxiu Vandring/vardagsbyxor Kläder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.