Kallt i innertält av mesh?

Jag har tittat på en del lättviktsmodeller av tält. En ganska vanlig detalj på lättviktstält verkar vara att delar (eller ibland hela) innertältet är i mesh, som om jag fattat rätt, är ungefär samma sak som myggnät (?).
För ventilationen verkar det ju bra men riskerar det inte bli för kallt? Har tänkt använda tältet sommar och höst i svenska fjällen och är ganska frusen av mig.

Tacksam för råd från dem som testat!
 
Mina tält går ned till marken överallt, med det är ändå stor skillnad på att sitta i absiden och i stängt innertält så fort det blåser det minsta på kalfjället. Det är väldigt skönt att stänga innertältet när det blåser lite kallt. Skulle tro att mesh i princip inte ger något dragskydd(eftersom det är ungefär som myggnät) och i vart fall är långt ifrån ett vanligt innertält.
 
Lättviktstält har ofta ventilation i form av stora glipor mellan yttertält och marken samt innertält med relativt stora meshpartier. Dessa blir enligt min bestämda mening allt för dragiga/kalla för fjällbruk.

Om yttertältet går ner till marken och ventilationen kan stängas till så borde det bli klart bättre - men enligt vad JMel skriver ovan så blir det nog ändå dragigt/kallt.

(Jag har en vag känsla av att gramjakten lett till en del felköp av tält under senare år).
 
Jag har ett Scarp 2 från Tarptent med både mesh och solidmesh innertältet. Jag har använt tältet i både fjällmiljö och där jag själv bor som är kring höga kusten området. På sommaren och vid varmare temperatur är det skönt att bara ha mesh överallt - det duger alldeles utmärkt. Visserligen har jag en ganska varm sovsäck istället.

Jag har använt mesh-innerdel i fjällmiljö också när jag gick Jämtlandstriangeln. Visserligen var det i Juni eller Juli, kom inte ihåg exakt men en natt kröp det när mot 0 grader och jag överlevde även då.

Hade jag bara köpt ett utav innertälten hade jag valt solid mesh för att vara på den säkra sidan men jag använder full mesh mer eftersom det duger alldeles utmärkt i min närmiljö! :)
 
Mitt mindre tält är ett enkelväv och där är delar av duken i mesh, dock de övre delarna och hur väl du vill ventilera regleras med hur stor glipa man lämnar mot marken. Har använts i fjällmiljö och jag har aldrig upplevt det som för kallt. Visst är det mindre marginal mot innertält utan mesh och är planen främst den typen av miljö så väljer jag ett annat tält i ryggsäcken.
 
8C skillnad

Jag har ett Tarptent Double Rainbow där innerväggarna är helt i mesh, bortsett från nedersta decimetern som är i vattentätt material. Har använt det i fjällen, himalaya, patagonien etc, även i någon minusgrad, och tycker att det funkat bra.

Några nätter har jag haft med mig en digital termometer med två sladdar. Varje gång som jag mätt har den lägsta temperaturen under natten legat ungefär 8C lägre utanför tältet än inne i innertältet. Ska tillägga att jag har använt ett löstagbart innertak som enligt tillverkaren "adds warmth in winter or cooling in summer".
 
Vårt lättaste tält är 100 mesh i innertältet. Skillnaden är mest märkbar i vind, det är klart dragigare än i ett konventionellt innertält. Och då går yttertältet hela vägen ner till marken när det brallan på (annars höjer vi lite på ekipaget för att få bra ventilation).

Rekommendationen är att inte slarva med förstärkningsplagg och att inte välja sovsäck med allt för liten marginal. Det blir också viktigare att vara torr, varm och mätt när marginalen är lite mindre.

På hösttur skulle jag nog kunna ta tältet om jag var solo, men om kärestan är med så blev det en konventionell lösning istället, tror hon skulle tycka det blev för kallt.

//J
 
Fjäll och bergstälts yttertält bör gå ner till marken.
Äldre fjälltält och utländska lätta tält låter oftast yttertältet börja en decimeter upp i luften.

Kombineras det senare med ett meshinnertält blir det dragigt och regnar det horisontellt kan det även bli vått.

Därför har jag släppt tidigare ägda tält med meshinnetält.

go tur
 
Ett meshinnertält är självklart lite kallare än ett tält med tyg i innertältet. Å andra sidan går det att sova under en tarp på vinterturer, utan innertält och med goda delar öppna ytor, så sovsäcken är betydligt viktigare än materialet i ett (eventuellt) innertält, eller enkelvägg- eller 1,5-väggstält.
Som alltid, en fråga om behov och/eller prioriteringar.
Är maximal värme i tältet en hög prioritet ska man absolut satsa på solid väv och inte mesh.
 
Även i ex ett tunneltält som går ner till marken kan det bli ganska dragigt i yttertältet (genom ventilerna vilket är avsikten) med lite vind i fjällen. Då är det ganska skönt att kunna reglera ventilationen i innertältet för att undvika direkt drag på de sovande. Innertältsidor i bara mesh ger inte den regleringsmöjligheten.

En annan aspekt är fuktiga+kyliga nätter utan vind då det lätt bildas droppar av kondens på yttertältets insida som gärna kan droppa ner på innertältet och sedan rinna av. Ett innertält med mesh i taket innebär inget skydd utan dropparna träffar de sovande och sovsäckarna.
 
Har ett Expedtält(Vela 1 UL) där dörren i innertältet är mesh och dessutom slutar yttertältet ca. 5cm ovanför marken på "absidsidan".

Jag har inte varit ute för så där RIKTIGT uselt väder i det(regn/snö+kraftig vind) men har haft nätter med minusgrader där jag upplevt att ventilationen gjorde upplevelsen mindre råkall än jag tycker mig ha haft med tätare tält(har en sovsäck med komforttemp. herr -3°)

Och visst kommer kraftig vind igenom på ett annat sätt men det har känts mer som "ventilation" än att det "blåser"(högst subjektivt, jag vet, men jag förklarar så gott jag kan...:) )
Det känns lite som om det funkar som det där materialet man ser runt tennisbanor, utomhusscener mm, man ser igenom men vinden dämpas en hel del. Fast om hela innertältet är i mesh och yttertältet inte går ner till marken kan ju vinden passera på ett annat sätt, i mitt fall blir ju effekten lite som en vindstrut för mopedåkande...

Men, återigen, jag har inte varit ute i extremväder, då önskar man sig säkert ett annat tält men det är förstås en avvägning som allt annat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.