Kajakrenovering

Om man tänker sig en gammal kajak med tygdäck och Bakat skrov i trä där det sistnämnda är sprucket. Är det möjligt att laga ett sådant skrov med epoxi och träslipspån och sedan glasfibra och epoxia utsidan?

Får man då ett brukbart skrov att sedan däcka helt traditionellt med duk?
 
När min Struer (varmbakad fanér) fick en genomgående spricka bakom sitsen, skickade jag den till tillverkaren för lagning. Jag trodde att de skulle skära ut bitar av fanér och sedan "pussla" ihop den. Istället slipade de ner ett område där de applicerade en tunn glasfiberväv och epoxy. Därefter slipades och lackades skrovet. Skrovet är helt jämnt och man får titta någa för att upptäcka väven.
Den är lagad in och utvändigt för att ge styrka.
Ifall sprickan inte är för stor borde du kunna använda samma teknik.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
javisst

Jag har renoverat, eller lagat om man ska vara noga, ett par tre liknande kajaker. I alla fall en Struer Joker.
Tänk på att fanerlagren är väldigt tunna så slipa försiktigt för hand. Någon av kajakerna hade varit fernissad med linoljefernissa. Då får man se till att tvätta ur oljan så mycket som det bara går annars så biter inte epoxin. Epoxin är ju, i alla fall NM´s, lösningsmedelsfri så den gifter sig inte med en oljeindränkt yta. Även här ska man gå försiktigt fram så man inte tvättar sig igenom hela vägen. Tvätta med terpentin först och sen försiktigt med aceton.
Om man är noga och inte jäktar sig igenom jobbet så går det att göra en nästan osynlig lagning.

Lycka till!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips