Kajakolycka på Ånnsjön

Håller inte med dig utvandraren! Jag valde brännbollen som analogi just eftersom det är en så vanlig aktivitet och därav något alla kan knyta an till.

För ett par år sedan på besök i mina hemtrakter stötte jag på min gamla idrottslärare från mellanstadiet. En riktig eldsjäl som ordnade både friluftsdagar såväl som utflykter för barn och föräldrar, även utanför arbetstid. Efter att ha pratat med henne en stund kom vi in på brännbollsturneringar som hon hållit i. Hon berättade då att hon ALDRIG anordnar något utanför ordinarie skoltid, eftersom hon blivit anmäld efter en olycka (ej fälld). All glädje försvann berättade hon.

Sådant leder onödiga anmälningar till. I just detta fall har precis som du säger, domstol slagit fast att LL var ansvarig och anmälan var säkert befogad.

Men jag tycker man ska tänka sig för lite, huruvida en anmälan hjälper eller stjälper!
 
Senast ändrad:
Jo olyckor kan hända. Men det är skillnad på att någon trampar snett och bryter ett ben och när dåligt ansvarstagande och dåligt omdöme leder till att tre ungar nästan mister livet.

Att skicka ut tre 14-åringar i en kanadensare i fjällmiljö och snorkallt i vattnet och där man visste att vädret var sådär är inget annat än dåligt omdöme och bristande ansvar. Dom av er som har egna ungar kan ju fundera på om ni uppskattat den ledningen...
 
...
Sådant leder onödiga anmälningar till. I just detta fall har precis som du säger, domstol slagit fast att LL var ansvarig och anmälan var säkert befogad.

Men jag tycker man ska tänka sig för lite, huruvida en anmälan hjälper eller stjälper!

Jo, ingen vill väl att vi ska få liknande skadeståndskutym som i USA. Men knappast kan man väl anse en utredning och resulterande åtal onödigt i ett fall som ifrågavarande kanotolycka.

För några år sedan bröt min då åttaårige son lårbenet vid scouternas pulkakväll. Det föll mig inte in att göra anmälan om saken. Däremot gav jag feedback till scoutkårens chef om lämpligheten att hålla fast vid en pulkakväll då förhållandena var klart olämpliga. Snön var borta och det återstod bara is i backen, som dessutom var alldeles för mörk då det inte fanns snö. Det fanns helt enkelt inget säkerhetstänk med i bilden. Kanske de scoutledare som var med då tänker sig för nästa gång, men ändå tycker jag detta illustrerar att det lätt kan brista i säkerhetstänk och riskanalys, något som nog har sin plats även utanför kommersiell verksamhet. Om lårbenet går itu kan mycket väl något värre hända, det är ändå en relativt stark del i kroppen.
 
Jo olyckor kan hända. Men det är skillnad på att någon trampar snett och bryter ett ben och när dåligt ansvarstagande och dåligt omdöme leder till att tre ungar nästan mister livet.

Att skicka ut tre 14-åringar i en kanadensare i fjällmiljö och snorkallt i vattnet och där man visste att vädret var sådär är inget annat än dåligt omdöme och bristande ansvar. Dom av er som har egna ungar kan ju fundera på om ni uppskattat den ledningen...

Jag tror vi har två debatter här. En om just detta tillfälle, där det är klarlagt att det var ganska omdömeslöst. och en mer generell om ungdomsverksamhet i allmänhet. I det allmänna fallet är jag som sagt rädd att det leder till en mycket stor återhållsamhet att våga anordna saker.

Organisationer som friluftsfrämjandet, scouterna mm har redan ett säkerhetsarbete. Men organisationer som gör detta mycket sällan (konfirmationsläger tex) har inte den kunskapen alls tyvärr. Jag har ingen lösning på detta, men synd om pendeln slår så långt att allt ställs in.
 
Allt kommer inte ställas in men förhoppningsvis minskar antalet onödiga olyckor. Rent konkret så hade det varit bra om den aktuella aktiviteten aldrig ägt rum.

Vi kan liksom inte offra några kids för ett större ändamål. Eller ha ett samhälle där vi kan hitta på vilka tokigheter som helst utan att någon tar ansvar för det. Det är illa nog som det är.
 
Alla olyckor är väl onödiga, men ska vi helt förhindra olyckor måste vi sätta barnen i vadderade rum. Och det tror jag inte de blir gladare över.

Att nån är ansvarig minskar inte sannolikheten för en olycka, den ansvarige måste ha kompetens och dessutom få stöd från uppdragsgivaren för att kunna planera verksamheten "lagom" säkert.


Vem ansvarar för barnen när de på väg hem från skolan får för sig att paddla ut på en lösdrivande flytbrygga som de hittar i en å?

Vem ansvarar för barnen när de på sin egna fritid åker pulka nedför en sluttning mot en trafikerad väg?
 
Det är stor skillnad på ansvara för barns infall till och från skolan och att arrangera saker som är potentiellt dödliga. Vatten tillhör ett av de farligaste elementen vi har och ska inte underskattas.

Om du är förälder som skickar dina barn med skolbuss så gissar jag att du förväntar dig att chauffören vet vad han håller på med och dessutom inte nonchalant sitter och rattsurfar med han kör barnen. Det här är samma sak.

Det handlar inte om att bygga bort alla olyckor utan att sortera bort de som blir av för att folk är just nonchalanta och oansvariga. Det är som sagt barn vi pratar om.
 
Det är stor skillnad på ansvara för barns infall till och från skolan och att arrangera saker som är potentiellt dödliga. Vatten tillhör ett av de farligaste elementen vi har och ska inte underskattas.
Visst är vatten farligt, men det är betydligt fler som råkar illa ut vid strandlek på sommaren än det är som råkar illa ut i kanotolyckor.

Om du är förälder som skickar dina barn med skolbuss så gissar jag att du förväntar dig att chauffören vet vad han håller på med och dessutom inte nonchalant sitter och rattsurfar med han kör barnen. Det här är samma sak.
Jag förväntar mig att den som har anställd chauffören har sett till att denne har rätt utbildning.

Det handlar inte om att bygga bort alla olyckor utan att sortera bort de som blir av för att folk är just nonchalanta och oansvariga. Det är som sagt barn vi pratar om.
Precis, och då behöver vi titta på statistiken, och titta på var och hur flest barn skadas, eller hur? Det borde vara logik och inte magkänsla som styr.

Man brukar prata om att sila mygg och svälja kameler.

Här finns en utredning från socialstyrelsen från 2015 om hur och var barn skadas.
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19701/2015-2-8.pdf
 
Som skrevs ovan handlar nog debatten här om två saker.

Det allmänna perspektivet och det enskilda fallet.

Personligen tror jag inte på att anmäla folk kors och tvärs, det skapar inget bra samhällsklimat. Vadderade rum med möjligtvis en ipad i. Som förälder oroar jag mig att något ska hända mitt barn, men jag vill heller inte hindra henne att uppleva världen.
Första reaktionen vid en olycka kan inte behöva vara att ställa någon till svars.
Reda ut situationen, förbättra rutiner och motverka att samma sak händer igen känns mer lämpligt. Jag lovar dig att den som varit med och bidragit till olyckan mår tillräckligt dåligt ändå.

Det är inte för inte skolor och ideella organisationer minskar på aktiviteter, tänk på det! Det finns föräldrar som anmäler skolor för att lärare föreslår att barnen ska ta med en frukt till utflykten...
 
Nu är det ju inte för att klämma åt den som klantat sig som man bör anmäla i första hand utan för att möjligen få andra att tänka till ett varv extra innan de klantar sig...
 
Visst är vatten farligt, men det är betydligt fler som råkar illa ut vid strandlek på sommaren än det är som råkar illa ut i kanotolyckor.


Jag förväntar mig att den som har anställd chauffören har sett till att denne har rätt utbildning.


Precis, och då behöver vi titta på statistiken, och titta på var och hur flest barn skadas, eller hur? Det borde vara logik och inte magkänsla som styr.

Man brukar prata om att sila mygg och svälja kameler.

Här finns en utredning från socialstyrelsen från 2015 om hur och var barn skadas.
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19701/2015-2-8.pdf

Nä det borde vara möjlig konsekvens som styr. Att 90% av alla ungar får skrubbsår är inte ett problem. Att tre stycken nästan dör och får men för livet under en arrangerad aktivitet är det.

Dåligt omdöme har inget med utbildning att göra vilket har visats gång på gång genom historien.
 
Nu är det ju inte för att klämma åt den som klantat sig som man bör anmäla i första hand utan för att möjligen få andra att tänka till ett varv extra innan de klantar sig...
Tyvärr tror jag du har fel där. För många handlar det nog om att straffa en individ eller organisation, inte att göra något bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Ännu en dödlig kajakolycka Paddling allmänt 29
salgo60 Kajakolycka Siknäsfjärden Paddling allmänt 4
Nullan Kajakolycka Paddling allmänt 23
lamini Kajakolycka! Paddling allmänt 2
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.