Kajakköp

Stor

sittbrunn är ett bra tips för din del och att din flickvän skall ha en smalare kajak än du är också bra tips men inte behöver hon en kortare kajak än 5 meter, Längd ger fart.

Testa en del olika lådor med och utan roder.

Köpa en begagnad välkänd modell är också ett bra råd. Då kan du få tillbaka pengarna om du vill byta till en annan modell.

Friluftsfrämjandet i Ljungskile för provpaddling kurs tror jag också på.

Lyssna inte bara på skäddatalibaner.

Thure
 
Efter många års trevande ska jag o tjejen köpa kajak och behöver råd.

Jag är 55 år 193 cm samt 105 kilo
Tjejen är 52 år 170 cm och 63 kilo

Vi kommer att vilja göra helgturer i skärgården och när vanan finns även vra ute längre perioder

Vi bor i Göteborg....

Har ni även tips på bra ställe att köra en introkurs mottages detta varmt.

//J
Tjejen håller exakt den längd/vikt jag hade senast jag köpte ny kajak. Hon bör sitta perfekt i en Tahe Wind 505......som numera döpts om en aning, Wind solo eller något liknande.

Men som vanligt när det gäller kajaker: smaken är som baken, provpaddla allt ni kan komma över, välj sedan den som kändes bäst.
 
otroligt va alla verkar vara livrädda för att ha kajaker som är kortare än 5 meter eller kanske 5.20.

varför är det så mycket smala kajaker till salu förresten?? å så få breda å stadiga???
är dom smala för vingliga???

jag sålde en touryak idag. hade jag haft 3 st så hade jag sålt alla. så det finns ett visst sug efter lite stadigare kajaker åxå.
alla vill kanske inte paddla i torrdräkt? det är skönt att bara hoppa i med vanliga kläder å dra iväg en vända,. med bred stadig kajak så behöver man inte klä sej som en austronaut bara för att paddla. det är inte dumt det heller. å det är aldrig fel om man kan ta av eller på exempelvis en jacka eller en tröja, även i lite sjögång.
så även korta breda kajaker har vissa kvaliteer som många aldrig upptäcker kanske just för att dom inte ens vågar visa sej eller sätta sej i en kortare o tjockare kajak.

våga testa prijon!
testa både touryak å motion. det kommer en touryak 500 åxå om man vill ha en längre.
http://www.kajak.nl/prod.php?id=6243
å den gamla touryaken är inte 63 cm bred som det står. den är ca 61 (bara)

jag kan inte försvara min dumma åsikter för imorrn åker jag å kollar billiga kajaker i hollands största kajakbutik. det ska bli skitkul : )
.
 
Att havskajaker måste vara ranka är bara trams påhittat av folk som inte klara av att konstruera riktiga kajaker.

Alla kajaker är mer eller mindre ranka om man jämför med andra båttyper. Så välj den kajak som känns stadigast .I En havskajak på vattnet skall man utan problem kunna fotografer, meka med utrustningen m.m utan att vara livrädd. Och man skall absolut inte behöva tynga ner dom med en massa onödigt barlast för att dom överhuvudtaget skall gå att paddla

Sådetså

Hans Friedel
 
Hej alla....

Kul och tacksamt att läsa alla inlägg, men det som jag undrar över är varför VKV verkar ogillas av många här? Trodde VKV var no 1 bland havskajaker.

//J
 
Hej alla....

Kul och tacksamt att läsa alla inlägg, men det som jag undrar över är varför VKV verkar ogillas av många här? Trodde VKV var no 1 bland havskajaker.

//J

Tror inte det egentligen handlar om VKV utan mer om att många här på utsidan gillar skäddamodeller, styrtag, rollar osv. Själv började jag med skäddakanot av engelsk modell för 23 år sedan men har gått över mot roder, dagtur och motionspaddling. Det finns plats för oss alla på sjön men här i den virtuella världen går "vågorna" höga ibland i diskussionerna ;-)

Ska du skärgårdspaddla runt Göteborg så fungerar bägge sorterna (roder eller skädda). Däremot ska du vara skeptisk till kanoter som har bägge eftersom grundkonstruktionen bör vara olika beroende på om det är roder eller skädda.
 
Välja kajak

Kanske lite sent att vara med i den här debatten. De senaste inläggen är ju gjorda för ett par månader sedan. Kan ju ha att göra med hur länge isen ligger kvar i vårt avlånga land. :(
I vår familj har vi två kajaker; en VKV Offshore och en Trapper Albacore.
VKV:N är ett underbart hantverk, kvalité rakt igenom, går att fylla med hur mycket packning som helst, osv, osv. Men... jag kan inte sitta i den långa stunder. Den är inte gjord för min kropp, eller så är jag inte gjord för en VKV. Ont i baken och ont i ryggen. Jag har provat två olika typer av sits, både originalsätet och det som är utvecklat av Magnus FIscher. Inget av dessa funkar för mig, tyvärr. Men bevisligen så funkar VKV:n för många personer. Det är ju bara att titta på statistiken från HBB:s hemsida, hur många som kan sitta i den månadsvis.
Däremot funkar vår Albacore bra för mig. Jag skulle vilja kalla den för en optimal kompromiss. Enda nackdelen är att man inte får med sig lika mycket prylar som i VKV:n. Ändå har den tillräckligt stora packutrymmen för att vara ute en vecka, kanske ännu längre.
Numera heter modellen Aral, en uppgraderad variant.

Paddelhälsningar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.