Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vi skall bygga ut föreningens kajaksjkul. Nån som har nå bra tips om hur man gör hyllor eller ställningar så att man på enkelt sätt får in och ut kajakerna. Skjulet har breda dörrar på gaveln så kajakerna sätts i med ändan före.
Det är lätt att bygga och fungerar bra. Enda problemet är att reglarna tar stryk av fukten från kanoterna som ligger kvar i heltäckningsmattan som ligger som skydd. Det är alltså bra om alla torkar av kanoterna innan de läggs in.
En del andra klubbar har en rulle på främre regeln som gör det enklare att skjuta in kanoten men är lite jobbigare att bygga.
Vi i Vasa Kanotklubben har en ny skjul från förra sommaren.
Det är byggt en ställning av stålrör. Under varje kajak finns en ställning gjort av vanliga 4tums plankor som är skyddad med tyg (tycker själv att tygen är lite överkill...)
- på dessa ställning är det ingen skillnad att i vilken du sätter mjuk eller hårdplast kajak.
Det är lätt att bygga och fungerar bra. Enda problemet är att reglarna tar stryk av fukten från kanoterna som ligger kvar i heltäckningsmattan som ligger som skydd. Det är alltså bra om alla torkar av kanoterna innan de läggs in.
En del andra klubbar har en rulle på främre regeln som gör det enklare att skjuta in kanoten men är lite jobbigare att bygga.
Det borde väl gå att trä på bitar av avloppsrör på främre reglarna. Inte kullagerrull men heller inte fuktfälla. Men jag har inte provat det praktiskt (har inte så många kajaker än).
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar