Kajak på biltaket

Hur nödvändigt anser ni att det är att dra lina från för/akter till bilens front/bak?
Och
Någon som har en fiffig lösning på flagga bak på kajaken?
 
Med tanke på konsekvenserna av en flygande kajak i trafiken väljer jag att följa Thules rekommendationer och lägga en extra minut på att fästa snöre både fram och bak.
 

Bilagor

  • CRASH.jpg
    CRASH.jpg
    16.3 KB · Visningar: 1,546
Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har aldrig använt linor fram eller bak. VKV;n ligger i deras vagga och ligger verkligen stilla och fast. Min hinkplastlåda sitter även den stenhårt fast trots avsaknad av vagga. Men jag lägger alltid en rem bak och en framför sittbrunnen. Och, jag byter spännremmar med jämna mellanrum.
 
Fräck bild Anders

kan du redogöra för bakgrunden?

Jag har alltid en extralina fram från kajaken/ kajakernas för till främre kofångaren som extrasäkring och som skvallrar genom att slacka om att någon kajak börjar glida.

Sprutmålat roderbladet rött och satt på reflex som varningsmarkering längst bak.

Thure
 
Jag har en seayak och har tidigare aldrig använt vare sig hållare eller linor, varken fram eller bak. Två linor framför respektive bakom sittbrunnen har räckt om jag spänt åt ordentligt.
Nu när kajaken börjar bli gammal (17 år) så är den lite mjukarer i plasten. Då har jag börjat dra linor från för och akter, men inte nedåt utan snett bakåt resp. framåt till takräcket på motsvarande sida än den kajaken ligger på. Då ligger den stadigt. De två linorna vid sittbrunnen hindrar den från att röra sig i längsled, och de två linorna från för och akter hindrar den från att vrida sig.
 
Kayak crashes through bus windshield By: Danielle Sanzone, The Record 10/31/2008


HOOSICK - A woman was airlifted to an area hospital and listed in serious condition after hitting a school bus head-on with her SUV on Route 7, officials said. No children were riding on the bus at the time of the afternoon accident, but witnesses at the scene said the bus driver escaped serious injury when a kayak on top of the suv pierced the bus' windshield.
 
För egen del tycker jag det är värt en extra minut för att säkra kajaken i något mer än lasthållare och rails.
 

Bilagor

  • rails.jpg
    rails.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,633
  • highway.jpg
    highway.jpg
    36.3 KB · Visningar: 2,349
Angående flagga bak så tar jag en reflexväst, trär runt rodret och sätter fast rodret igen med sitt gummiband.
Jag använder fästlinor i form av spännband både fram och bak - fram till den löstagbara bogseröglan och bak runt dragkroken.
 
Dra inte

för hårt i för och akter momentet ger lätt deformation vid lasthållarna.

Finns ett par äldre trådar med intressanta inlägg om kajaklastning på biltak.

Thure
 
För egen del tycker jag det är värt en extra minut för att säkra kajaken i något mer än lasthållare och rails.

Exakt! Har sett mycket gå snett med surrad last i mina dar, det handlar inte om huruvida kajaken ligger kvar när man kör utan om när man tvärt slutar köra (krockar).

Jag lägger min kajak på lastbågarna, öppnar alla fyra dörrarna och surrar den genom hytten både fram och bak med lyftklassade spännband med riktiga spännare. Sen i för och akter med linor till krokar under främre/bakre stötfångare.
 
Re #7

otäck konstruktion på railsen där. Bilmodell? Har noterat att vissa bilmodeller har lägre taklast specifierad på rails respektive på lastbågar som fästs med skruvar ned i under takplåten fastsvetsade gängade metallbitar/ muttrar.
Thure
 
En del i ekvationen är ju också farten. Med en kajak på taket bör man inte köra lika fort som utan. Att ligga i 90 istället för 110 ger mycket mindre påfrestning på lasten. Hur mycket mindre kan säkert någon här på utsidan räkna ut.:)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips