kajak köp

Hej, någon som har haft kontakt med kajak-tilbud.dk? Är de seriösa? Funderar på att köpa en från dessa nämligen. Jag vet att många tycker att man ska testpaddla flera olika kajaker innan man bestämmer sig, men jag tänkte ta en rövare. Inte så många modeller att välja på men ganska billiga. Jag tänker mig nog Explorern, vad tror "experterna" om den, det kommer att bli mest dagsturer och jag vill därför ha en mer lättsvängd kajak.
 
Jag tänker mig nog Explorern, vad tror "experterna" om den, det kommer att bli mest dagsturer och jag vill därför ha en mer lättsvängd kajak.

* Expert anmäler sig! * :)

Skön attityd!
Köp den vettja!

Det blir nog alldeles utmärkt, och blir det inte det, så är det inte rocket science att joxa lite med den.

Du har mitt stöd - vad det nu är värt... ;)
 
... I väntan på experterna ...!


Trots att de flesta rekommenderar att prova många innan du bestämmer dig, och inte utan goda skäl, så finns också alternativet att köpa en hyfsat bra kajak relativt billigt (ny eller begagnad) och paddla ett tag. Med större erfarenhet av paddling och kajaken så går det att antingen fixa till den så som du vil ha den ... eller sälja den och byta upp dig till något som du vet passar bättre.
Risken är givetvis att om du råkar välja en alltför dålig kajak så kan intresset för paddling avta.
Om du efter ett tag kommer på att du vill byta upp dig till något annat så är det ganska viktigt att du inte förlorar så mycket på mellanskillnaden mellan vad du köpt din kajak för och vad du kan sälja den för.

Några funderingar:
Manövererbarheten har inte bara med längden att göra. Därför är det svårt att avgöra vilken av deras kajaker som är mest "lättsvängd".

Explorern är billig men de små packluckorna skulle göra mig tveksam. Dels så är det frågan om du ens får ner t.ex. ett trangiakök i de luckorna ... och att knöla ner och försöka få upp packning de små öppningarna kan vara ganska irriterande och svårt. Dels så har i stort sett hela kajakmarknaden gått ifrån sådana småluckor (som var ganska vanligt för ett par, tre decennier sedan) och har numera större. Andraahandsvärdet på en Explorer blir troligen ganska lågt ... och troligen ganska svårsåld.

Har du också kikat på deras Baltic? Jag har ingen erfarenhet av den alls men den ser mer modern ut i formen med bl.a. stora packluckor. Givetvis både fördelar och nackdelar med större längd. Jag skulle nog fundera på om inte 600 DKR till skulle löna sig.


Lennart /... numera med tre kajaker med olika egenskaper i den egna flottan.
 
Jodå jag har funderat på "Baltic " också, precis som du säger så är det just luckstorleken som avskräcker. Fick veta att dom endast är 22cm i diameter. På "Baltic" är jag dock lite tveksam till längden, känns "onödigt" långt med 530cm.
 
Kan bara hålla med små luckor är inget roligt, det som ev går ner vill inte komma upp igen!
Sen är ju kajaken rätt bred tung kort vattenlinje! Tycker du ska lite efter nåt lite "piggare" risk annars att du tröttnar!

/Janne
 
Jag köpte en Explorer förra våren och har paddlat en del med den sedan dess, dock bara dagsturer med begränsad packning än så länge. För min del var det det låga priset som lockade. Jag hade tänkt leta upp en billig (3-5k) gammal glasfiber- eller plastgjuten kajak på begagnatmarknaden, men hittade den här dansken istället och det kändes som ett roligare alternativ. Sammanfattat är jag faktiskt väldigt nöjd med mitt köp, men då ska man också vara medveten om att jag har en klart begränsad erfarenhet av kajaker och paddling i allmänhet. Innan jag köpte den här hade jag bara paddlat fyra-fem dagar med uthyrningskajaker.

Jag har inte testat speciellt många olika modeller heller och kan därför egentligen inte uttala mig ingående om egenskaperna. Övriga kajaker som jag har paddlat är Everest V41 (Tahe-producerad glasfiber ala Mari 41), Hazle Explorer (polyethen), VKV Måsen och Tahe Mari Extra LC (Mari Extra med extra stor sittbrunn).

Explorern går fint i vattnet och skär igenom även ganska grov sjö utan att kännas vare sig stampig eller överdrivet mjuk. Den är smidig och lättmanövrerad jämfört med övriga kajaker jag har testat. Medelhastighet/lättdrivenhet och respons i acceleration är i paritet med Mari-kajakerna och snäppet bättre än den rätt stora och sega VKV Måsen. Topphastigheten har jag svårt att bedöma, men den känns varken sämre eller bättre än de andra.

Explorer är lågvolymig och ganska kort och känns rent fysiskt ganska liten på vattnet. Speciellt akterpartiet är lågt.

Sitsen är välformad och mycket bekväm, även under längre turer. Dock rekommenderas ett komplement av någon form av tunn dyna för att göra den lite varmare under paddling vår och höst. Sittbrunnen är lagom tight för mig som är 181cm lång och väger 75kg. Formen av den främre delen av sittbrunnen ger bra kontakt med kajaken om man så önskar utan att det blir obekvämt. Jag har dock kompletterat med lite extra vaddering för knän/lår på sidan av sittbrunnen för att öka bekvämligheten och har gjort en lätt åtkomlig längdjustering för roderpositionen så att jag kan välja mellan att ha knäna och benen helt nere i kajaken eller lite mer böjda och i kontakt med sittbrunnen. Utrymmet för fötterna är lite trångt. Jag har inte speciellt stora fötter (42), men har ändå problem med utrymmet om jag kör med gympadojjor i kajaken tex då tåänden av sulan tar i taket ibland. Med våtskor känner jag inget av det, men modellen kan knappast rekommenderas till någon med skostorlek över 43.

Finishen är godkänd på utsidan och extremt dålig på insidan i packluckor och i sittbrunnen. Jag fick slipa lite här och där i packluckorna för att få bort lite vassa hörn och liknande som riskerade att skada packningen. Målningen på insidan är av typen "blaska dit lite färg nu för fan så går vi på fika sen" (jag lämnar översättningen till polska till någon annan). Det är vitt lite här och där där rollern kom åt, resten är omålat. Glasfiberarbetet är också väldigt oprecist på insidan, även om den ser helt ok ut på utsidan av skrovet. Lite ojämnheter syns här och där dock i skrovet om man synar den noga. Estlandskajaker, främst Tahe antar jag, får ofta utstå kritik för att finishen är dålig, men då har kritikerna inte synat en Explorer i sömmarna... Tahe är rena premiummärket jämfört med den här när det gäller finishen. Stadiums Everest V41 tex är klart snyggare byggd.

Tätningen för de vattentäta packutrymmena var i orginal klart tveksam. Jag hade läckage runt en packlucka och vid infästningen för bärhandtagen både fram och bak. Det var enkelt åtgärdat runt luckan, men handtagen krävde lite mer meck eftersom man inte kommer åt på insidan. Nu har jag dock fått det tätt.

När jag köpte den kunde man inte välja pedalsystem till rodret. Då var det ett enkelt träsystem som var enda alternativet. Det fungerar, men inte mer. Det är snarare en lösning som är i nödfall användbar tills man bygger ett eget än en färdig produkt. Infästningen för rodret i botten är minst sagt skraltig också, även om det också fungerar. Jag ska bygga om det hela till en egen variant när tid finnes. Rekommenderat är helt klart att lägga till 500kr för att få det nya pedalsystemet som han kallar deluxe.

Packluckorna är lätta att öppna och stänga och fungerar jättebra, så länge packningen inte är större än en 1,5-liters petflaska ungefär. En normalstor dagsryggsäck på 30 liter går inte ner om man inte tar till våld. Luckorna är helt enkelt väl små. För mitt huvudsakliga ändamål där jag använder kajaken till dagsturer och som träningsredskap så är det inga problem, men om man ska ta med tält, liggunderlag och mer packning så kommer det att bli störigt.

Explorern blev precis som jag hade tänkt kan jag väl sammanfatta det hela med. Man köper inte en helt färdig kajak, utan får räkna med att mecka lite själv med den innan den är klar för användning. Jag gillar personligen att greja och bygga om lite så att det blir som jag själv vill och har som sagt ändrat lite på roder, tätningar och lite extra vaddering. Sen har man en väl fungerande brukskajak som definitivt inte är någon statussymbol, men som tar sig fram utan konstigheter i skärgården. För min del är det perfekt faktiskt, för det innebär tex att jag vågar ha den liggande nere vid vattnet 200m från mitt hus fastlåst i ett träd istället för att jag måste släpa hem den varje gång som jag definitivt hade gjort om jag hade haft en dyrare kajak. Man behöver inte heller gråta ihjäl sig om man brakar i lite sten eller får lite repor. Det gör ingen större skillnad på totalfinishen om man skulle behöva fixa till lite med gelcoat.
 
Senast ändrad:
Där fick man ju ett bra omdöme om vad det är för slags kajak! Häller med om det mesta utan farten!
En VKV måsen slår Explorern lätt i toppfart!

/Janne
 
Där fick man ju ett bra omdöme om vad det är för slags kajak! Häller med om det mesta utan farten!
En VKV måsen slår Explorern lätt i toppfart!

/Janne

Det stämmer säkerligen. Jag kan ha lurats av Måsens storlek, stabilitet och tröghet i accelerationen och felaktigt tolkat det som att farten blir lägre.
 
Janne har nog alltid rätt vad avser kajakers toppfart.
Frågan är så klart för vem det är intressant... :)

Dels i så motto att långifrån alla rent fysiskt kan pressa upp en kajak i toppfartshastighet. Dels för att många verkligen inte ens mentalt vill fundera på toppfart.

För det stora flertalet paddlare så handlar det om promenadtempo och om det är det man är intresserad av så tiltar toppfartsresonemanget kajakurvalet helt fel. En kajak med hög teoretisk toppfart är sannolikt inte framdrivningsbekvämast i mer modesta farter.

De svåraste kajakvalen är när man vill optimera för långturspaddling i sakta mak med full packning OCH ha samma kajak för motion i högre tempo. Lite elakt förenklat - då vill man ha två kajaker (tänk kängor och löparskor).


Janne, fortsätt flagga för snabbare havspaddling! Det är kul. Ikväll sjäsätter jag min Lilla danska.
 
Två kajaker? Tycker man måste ha minst tre :)
Ta det lungt vid pålverket Patric misstänker det kommer att bli lite guppigt där ikväll :)

/Janne
 
OT kring guppigheterna vid pålverket:
Jag tror jag skall försöka tura ett par vändor in o ut i Kilen. En trekvart eller så för att stillsamt hitta rörelsen och balansen igen. Drar ingalunda ut på "säsongsförstaturen" i Danskan på oroligt vatten.
Kaxig och dryg är jag ibland, jovars, men självförtroendet är inte totalt när det gäller denna båten, kallvatten och tidigt på säsongen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wiiikstrom Köp av kajak Paddling allmänt 0
wiiikstrom Köp av kajak Paddling allmänt 1
robin_svensson kajak-köp Paddling allmänt 6
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
Jonasca Transport (och köp) av kajak Tallinn - Stockholm Paddling allmänt 6
andkar6969 Kajak köp Paddling allmänt 5
pelka Köp av kajak! Paddling allmänt 2
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.