Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT

Ja, mitt är det i alla fall. Det är väldigt lätt att trycka upp innertältet mot yttertältet i fotändan även med den nya modellen.

Jag är 193 cm och behöver ligga snett för att det överhuvudtaget ska fungera i mitt Nallo 2. Det fungerar som ett 1-manstält för mig. Även när jag är ensam har jag ibland fått blöta fötter.

Mitt tält är bara några år gammalt, och av den nya modellen där fotändan kan sträckas ut. Naturligtvis fungerar det om du är kortare än vad jag är, men Nallo är i mitt tycke inte ett förstahandsval för de som är längre.

GT-modellen av Kaitum ger mer utrymme, vilket kommer med mer tyngd. De som prioriterar lätt packning brukar inte tycka om GT-varianterna.

Med 193 cm förstår jag att det är trångt. Speciellt med uppblåsbart liggunderlag.
Jag är 174 cm och sover på cellplast. Jag kan ligga raklång med sovsäck och ha en liten bit till godo.

Det måste vara 15-20 cm mellan dukarna på mitt exemplar. Yttertältet hänger aldrig ner sig pga fukt tack vare linan där nere, men trycka ut innertältet kan man ju göra ändå.
 
Hej

Har ett Nallo 2GT och ett Kaitum 3GT (samt två andra tält som inte efterfrågas här…) Nallot köpte jag för att jag fått för mig att jag ville ha ett. Men nu har jag kommit på att jag kan vara utan det. Jag upplever att man blir blöt om sovsäcken vid fötterna. Har ett liggunderlag på 7cm + fluffig sovsäck + strl 38 på fötterna +171cm lång. Några få gånger har jag inte blivit det och det har varit när vind, väder och terräng inte samarbetat. Det har varit då jag legat med huvudet i nedförsbacke och således glidit mot myggnätet. Har oftast sovit i det med något av barnen och de har haft torra sovsäcksfotdelar.

Det som oftast väljs är Kaitum 3GT. Jag har med mig två barn och bär det således själv (plus en massa annat). Med footprint eller presenning blir det inget att ”kräla i lera” för att nå saker i GT-absiden, vi klarar oss dock oftast utan ett. Däremot blir det ett fanttiskt utrymme att umgås i! Bekvämligheten med tältet överväger klart vikten att släpa med det, tycker jag.

A5F5E8DA-FB12-4DC0-A843-EB40B5A29655.jpeg

Skulle jag välja mellan Nallo 3GT och Kaitum 3GT skulle jag alla dagar välja Kaitum:et! Vad gäller Kaitum 3 har jag ingen erfarenhet mer än att innertälten i Kaitum 3 och 3GT borde vara lika, och det är jag nöjd med. Om jag inte hade barnen med så kanske det skulle räcka med vanliga absider. Nu har ibland GT-absiden fått vara ”extra-rum” åt surt barn som väst ”lämna mig i fred!” men som inte tolererat flygfäna utanför 😆
 
Hej

Har ett Nallo 2GT och ett Kaitum 3GT (samt två andra tält som inte efterfrågas här…) Nallot köpte jag för att jag fått för mig att jag ville ha ett. Men nu har jag kommit på att jag kan vara utan det. Jag upplever att man blir blöt om sovsäcken vid fötterna. Har ett liggunderlag på 7cm + fluffig sovsäck + strl 38 på fötterna +171cm lång. Några få gånger har jag inte blivit det och det har varit när vind, väder och terräng inte samarbetat. Det har varit då jag legat med huvudet i nedförsbacke och således glidit mot myggnätet. Har oftast sovit i det med något av barnen och de har haft torra sovsäcksfotdelar.

Det som oftast väljs är Kaitum 3GT. Jag har med mig två barn och bär det således själv (plus en massa annat). Med footprint eller presenning blir det inget att ”kräla i lera” för att nå saker i GT-absiden, vi klarar oss dock oftast utan ett. Däremot blir det ett fanttiskt utrymme att umgås i! Bekvämligheten med tältet överväger klart vikten att släpa med det, tycker jag.

Visa bilaga 37152
Skulle jag välja mellan Nallo 3GT och Kaitum 3GT skulle jag alla dagar välja Kaitum:et! Vad gäller Kaitum 3 har jag ingen erfarenhet mer än att innertälten i Kaitum 3 och 3GT borde vara lika, och det är jag nöjd med. Om jag inte hade barnen med så kanske det skulle räcka med vanliga absider. Nu har ibland GT-absiden fått vara ”extra-rum” åt surt barn som väst ”lämna mig i fred!” men som inte tolererat flygfäna utanför 😆

Hej och tack för svar!

Gällande Nallo så är det samma längd på alla storlekar, men höjden varierar. Nallo 4 GT (som jag funderar på, inte 3 GT vilket många verkar missat) är dock bara 9 cm högre än 2 GT i bakkant så det borde inte göra underverk för lutningen på sneda väggen.

Innertältet i kaitum 3 och kaitum 3 gt skiljer sig på så sätt att kaitum 3 gt är 185 cm bred i den ände med stor absid. Kaitum 3 är 155 cm bred i bägge ändar (och 185 cm bred i mitten).

Vidare så är kaitum 3 gt 105 cm hög i den änden där kaitum 3 "bara" är 89 cm hög.

Absiden i 3 GT ser enorm ut på din bild 😄
 
Har ett Kaitum 2. Man ska inte glömma att det är väldigt enkelt att knäppa loss ena delen av taket i innertältet. Det ger mer plats och högre takhöjd om man har tillfälligt behov av detta men inte vill köpa GT
 
Många bra svar här, ang. storleken så har mina kompisar ett Keron 4GT som är med på våra höstövningar och vi har aldrig haft problem med att hitta tältplats. Så ett Kaitum med GT-absid lär inte ställa till med problem av det slaget.

...de brukar sova 3-4 i Kerontältet och alla packningarna får plats i den lilla absiden, utan att det hindrar ut- och inpassage. Den stora används för matlagning och samkväm när vädret är tjurigt. Guld värt!

//J
 
Jag vill få bekräftat att Kaitum 4GT är bäst för 2 vuxna och 2 barn (nästan 5 + 6 år). Men har hängt upp mig som sjutton på att det saknas myggnät i ventilerna då jag gärna huserar i Jämtland- eller Norrbottensfjällen.

Synpunkter eller erfarenheter? Slipper gärna ett extra kg i ryggsäcken med Keron 4GT… har Nammatj 3 och Soulo nu samt har haft ett Allak. Vill gärna ha lodräta fot- och huvudsidor.
 
Har ett nallo 4gt. Funkar super för 2+1. Jag är 180cm, har fluffig dunsäck och tjockt underlag. Om marken är konvex så får jag problem med att sovsäcken tar i. Inget jätteproblem. Använder ett halvt footprint (endast delar av absiden). Har hitintills inte haft problem med kondens men tror att ventilationen är bättre på några andra tält. Exempelvis kaitum. Önskar inbland att vi hade ett kaitum 4gt eller 4 men har svårt att motivera viktökningen och att 4gt blir så långt. Skulle jag oftast tälta där längden inte spelar roll så skulle jag välja kaitum 4gt (inte 3gt för tre vuxna). Om vi endast tältade med 2 vuxna och ett barn skulle jag kunna tänka mig 3 eller 3 GT. Men barnet vuxet ju...
 
Jag vill få bekräftat att Kaitum 4GT är bäst för 2 vuxna och 2 barn (nästan 5 + 6 år). Men har hängt upp mig som sjutton på att det saknas myggnät i ventilerna då jag gärna huserar i Jämtland- eller Norrbottensfjällen.

Synpunkter eller erfarenheter? Slipper gärna ett extra kg i ryggsäcken med Keron 4GT… har Nammatj 3 och Soulo nu samt har haft ett Allak. Vill gärna ha lodräta fot- och huvudsidor.

Hej. Jag har ett Kaitum 3GT som funkar bra för mig och barnen (1x170cm + 1x160cm + 1x140cm). Vi har tältat där det funnit mygg, knott och svi i Sörmland/Uppland/Jämtlands- och Grövelsjöfjällen. Enda gången jag önskat mig myggnät var förra sommaren när vi tältade i björkskog vid Grövelsjön där det var hemskt med svi, gick inte att vara ute! Det var ca 15 grader och skugga men tältet var fuktigt från tidigare regn och hade mått bra av att få torka. Vi låg i innertältet och läste men det kändes instängt/klibbigt. Annars har jag inte saknat myggnät. Det verkar som att många mygg inte hittar in under det lite utskjutande ”taket” överventilationsöppningen om man bara öppnar tältduken ner till samma höjd, dvs inte öppnar hela vägen. Knott är det lite oklart med…

Jag skulle välja Kaitum och kanske köpa en liten bit myggnät att rulla ihop och sätta dit vid behov. Lite hemmafix alltså.

Blir ju lite nyfiken… ”Haft ett Allak”. Var det något som inte var bra med det tältet? Går i tankar om jag behöver ha ett…:giggle:
 
Hej. Jag har ett Kaitum 3GT som funkar bra för mig och barnen (1x170cm + 1x160cm + 1x140cm). Vi har tältat där det funnit mygg, knott och svi i Sörmland/Uppland/Jämtlands- och Grövelsjöfjällen. Enda gången jag önskat mig myggnät var förra sommaren när vi tältade i björkskog vid Grövelsjön där det var hemskt med svi, gick inte att vara ute! Det var ca 15 grader och skugga men tältet var fuktigt från tidigare regn och hade mått bra av att få torka. Vi låg i innertältet och läste men det kändes instängt/klibbigt. Annars har jag inte saknat myggnät. Det verkar som att många mygg inte hittar in under det lite utskjutande ”taket” överventilationsöppningen om man bara öppnar tältduken ner till samma höjd, dvs inte öppnar hela vägen. Knott är det lite oklart med…

Jag skulle välja Kaitum och kanske köpa en liten bit myggnät att rulla ihop och sätta dit vid behov. Lite hemmafix alltså.

Blir ju lite nyfiken… ”Haft ett Allak”. Var det något som inte var bra med det tältet? Går i tankar om jag behöver ha ett…:giggle:
Hmmm… vi hade just helvetiskt mycket schwian/svido/svedan i början av juli i Vålådalen. Hade varit omöjligt att ha öppen ventil då. Körde med öppna spjäll (men myggnät) i Nammatj men myggnäten bromsar draget väldigt mycket så vi låg och svettades som grisar och lillkillen på 4 lider svårt av mygg/knott/svido-bett. Har frågat även här om någon moddat dit Hillebergs myggnät på något vis men ingen lycka.

Allak fanns bara i tvåpersoners då men jag tältade alltid själv i det så bytte till ett Soulo för att komma ner lite i vikt. Bra för två *om* man tycker om varandra men noll golvyta/plats över om man har varsitt uppblåsbart liggunderlag. Kändes superstabilt och framförallt tyst även i hårt fjällväder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Kalle G Hilleberg Kaitum Bo och sova 5
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.