Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT

Hej!
Jag kommer framöver köpa ett vandringstält, till två vuxna + 1 barn, men det är bra om det även funkar till 3 vuxna.
Område: Norrbottensfjällen, ej vintertid.

Dom tält jag främst kikat på är följande:
HB Kaitum 3
HB Kaitum 3 GT
HB Nallo 4 GT

Nallo 3 GT går bort pga att det känns för trångt med 127 cm i fotändan, om man ska sova 3 st.


Storleksmässigt.

Kaitum 3 - 3.4 kg:
1631086418014.png



Kaitum 3 GT - 4.1 kg:
1631086454244.png



Nallo 4 GT - 3.6 kg:
1631086542684.png




Jag är mest inne på Kaitum 3 GT. Jag gillar att GT-varianten har 185 cm liggbredd på ena sidan. Samt att man med GT får högre takhöjd i den delen av tältet, samt även högre höjd i absiden. Ventilationen i Kaitum och Kaitum GT verkar riktigt bra när man kan öppna från bägge hållen.

Jag är inte speciellt brydd om vikten på Kaitum 3 GT. 4.1 kg tycker jag är rimligt att bära på 3 st vuxna. Är vi 2 vuxna och 1 barn så blir det kortare vandringar.

Det jag funderar på mest kring Kaitum 3 GT är längden.
Hur mycket svårare är det att hitta en tältplats till ett tält som är 5 m långt, jämfört med ett som är 4 m? (Nallo GT).

Jag vet inte riktigt om Kaitum 3 är ett alternativ. Fint med två absider, men ingen av dom är stor. Enda fördelen gentemot Kaitum 3 GT är att det är lite kortare, och lite lättare. Man tappar i sovyta och takhöjd. Det känns inte som att viktbersparingen är värd det, för mig. Det är ju dock 75 cm kortare men ja, jag vet inte. Det känns som en dålig kompromiss.

Nallo 4 GT känns kanske som ett bra alternativ. Stor absid, samt att det är 10 cm högre vid ingången (och i absiden) jämfört med Kaitum 3 GT. Lite lättare än Kaitum 3 GT, samt att det är 105 cm kortare.
Frågetecken för Nallo är ventilationen. Jag har en kompis som har ett Nallo och han säger att ventilationen hade kunnat vara bättre.


Ja, det var mycket text. Kanske mest som terapi för mig själv.
Känns som att det just nu står mellan Nallot och Kaitum GT.
 
Jag skulle säga Kaitum 3 räcker, och dess lite större bredd på mitten ger lite mer utrymme när ni är tre personer. Vill ni dra fullt nytta av detta så är givetvis Kaitum 3GT valet med 185cm i liggbredd på en stor yta och större absid, förutsatt att ni accepterar tältets totala längd och vikt.
Kaitum med dess vertikala gavlar och två ingångar ger dessutom möjligheten att ligga skafötters vilket ger ytterligare utrymme. Dessutom lättare att ventilera i varmt väder pga dubbla ingångar.

Jag har några olika HB tält, men när vi ger oss ut på vandring två personer i fjällen får oftast Kaitum 2 hänga med. Innerutrymmet är rena lyxen och absiderna räcker väl för två stora ryggsäckar i ena och kängor, kök mm i andra.
Kaitum 2 är lika långt som Kaitum 3, och visst kan det vara utmaningar att hitta en lämplig tältplats för ett så långt tält i skogsmiljö, men på fjället brukar det vara lättare om inte terrängen är mycket stenig. Kaitum 2 är faktiskt lite längre än mitt Nammatj 2GT i det hänseendet.
 
Senast ändrad:
Tänk på att det sluttande taket i Nallo minskar den effektiva ligglängden hyfsat mycket. Om någon som är längre ska med så tycker jag att Nallo går bort.

När det gäller Kaitum 3 GT vs Kaitum 3 så beror det väldigt mycket på dina preferenser. Jag hade själv väldigt svårt att välja mellan dem. För mig slutade det med ett GT, eftersom den större absiden är värd rätt mycket vid sämre väder. Vikten och längden ligger på minussidan, men i slutändan vann bekvämlighet för mig.

Fem meter är långt, men hittills har jag hittat ställen att slå upp tältet på. Naturligtvis är det lättare att hitta en bra plats till ett mindre tält -- jag har ett Nallo 2 som jag använder när jag går ensam med hundarna. Det är nästan OK när jag kan ligga snett i tältet...

Om ligglängden i Nallo räcker till så är alla tälten i mitt tycke bra, så jag tror inte du blir missnöjd med något av dem.
 
Att hitta tältplats till GT jämfört med standardversion tycker jag sällan är något problem. GT delen av tältet kan stå på dålig mark, över stubbar och sten utan att det stör så mycket. Det är bara om det är ett träd eller större objekt som riskerar att skava på duken som det blir skillnad. Så det skulle jag inte bry mig om så mycket. Sen är det rätt tunga tält allihop men jag antar att du verkligen söker ett stadigt tält som ska palla ett rejält oväder.

Sluttande fotände stör mig inte nämnvärt men jag är inte så lång, största nackdelen är när man pga marklut vill ligga åt fel håll, det uppkommer dock mycket sällan om man inte är väldigt begränsad i val av tältplats.
 
Här är mina åsikter.

GT-absid verkar vara suveränt på vintern.

Om sommaren tycker jag att GT-absid mest medför negativa saker.
1. Tältet tar större plats på marken (dock inte nödvändigtvis om man jämför modell med två mindre absider mot ett tält med en stor absid).
2. Tältet tar större plats i ryggsäcken.
3. Tältet väger mer.
4. Du måste krypa ut i "smutsen" för att nå packningen längst bort, eller flytta allt på dörrsidan varje gång någon ska gå ut. Klart bekvämare att nå allt medans man sitter i innertältet.
Du kommer med enkelhet att rymma all packning i Kaitums två normalstora absider (de är inte små bara för att de inte är GT, de är rymliga).

Det finns enligt mig bara två saker som är positiva med GT-absid om sommaren.
1. Du kan krypa in i absiden och klä av dig regnkläderna. Det är marginellt krångligare med normalstor absid. Antingen dra man ner regnbyxorna och backar in medans man tar av sig jackan, eller så knäpper man lös innertältet litet grand och skapar en större absid. När jag är ute så bär en person innertältet och en annan person yttertältet, så om det regnar väldigt mycket när vi ska slå läger så kopplar vi klart innertältet efter att vi klätt av oss. Då tar det ingen extra tid.
2. Det finns en torklina utanför innertältet. Det kan vara bra ibland om något är så blött att det droppar.

För mig väger inte detta upp nackdelarna.


Om det är de alternativen som du tar upp i trådstarten som ska prioriteras så hade jag valt Kaitum 3 före Nallo 3GT.
Rymligare innertält (raka väggar).
Två normala absider är bättre än en GT-absid.
Två ingångar på köpet (möjliggör även bättre ventilationsmöjligheter).


Men om ni, säg, 90 % av tiden kommer vara en familj om två vuxna och ett barn hade jag personligen valt ett Nallo 3 utan GT.
Det blir litet trångt om ni är 3 vuxna (ej familj), men det funkar såklart.
Ligglängden i Nallo är klart kortare, men är man kortare än kring 185 är det inget problem egentligen. det finns en lina längst ner som håller ut duken, så det är ingen risk att innertält och yttertält får kontakt såsom det kan göra på t.ex. Nammatj.

Att det bara är full takhöjd på ena sidan tycker jag personligen inte är ett problem.
Det är ändå inte skönt att sitta upp längre stunder.


Ventilationen på Nallo är det många som anmärkt på genom tiderna, men man ska vara medveten om att Nallo inte alltid har haft ventilation i båda ändarna. Äldre recensioner är således inte riktigt rättvisande.
Personligen tror jag dessutom att Nallo GT har märkbart sämre ventilation än vanliga Nallo. GT-versionen har dels en stor absid som fångar upp mer markfukt, men saknar också ventilation på högsta punkten. Vanliga Nallo har ventilation på högsta punkten.

Glöm inte heller bort alternativen Anjan och Helags, vilka är de lättare varianterna på Nallo och Kaitum.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar, intressanta åsikter och erfarenheter.

Jag kan komplettera med att jag är 185 cm lång och har skostorlek 45, frun betydligt kortare.

Gällande ventilationen på Nallo GT så har min vän som pratat om undermålig ventilation ett relativt nytt Nallo GT, jag tror han köpte det 2019, nytt.

Det svänger fort i hockey och nu seglar Kaitum 3 upp som en stark kandidat, från sin bottenplacering :LOL:
 
Jag kan väl komplettera skogsbaronens inlägg med att då Kaitum har dubbla ingångar kan man ju organisera ingången i fotändan även om man har GT-versionen, dvs man kan ha all packning och matlagning i GT absiden utan att behöva krypa genom den absiden när man vill in/ut ur tältet. När vi är ute med mitt Kaitum 2 har vi oftast ryggsäckarna i absiden vid huvudändan för lätt åtkomst och utgång i fotändan. Det innebär att man stör sin tältkompis minst om man måste ut på natten.
Själv är jag 193cm och sover på en Exped Synmat 7LW. Jag har inga som helst problem med ligglängd eller höjd i Kaitum, medan jag tvingas krypa helt intill utgången om jag använder Nallo eller Nammatj (Nammatj är lite bättre än Nallo pga brantare sluttning av fotgavel).
 
Nallo går bort. Fotänden mot vinden i regnväder medför blöt fotände på sovsäcken. Tältdukarna ligger mot varandra.
Vintertid i busväder är två ingångar suveränt. Den lilla absiden kan fungera som kissplats.

HåkanF
 
Nallo går bort. Fotänden mot vinden i regnväder medför blöt fotände på sovsäcken. Tältdukarna ligger mot varandra.
Vintertid i busväder är två ingångar suveränt. Den lilla absiden kan fungera som kissplats.

HåkanF


Detta har jag hittills aldrig upplevt.
De Nallo som du testat, var de utav den nya modellen med utspänningslina långt ner på fotändan?
 
Glöm inte Nammatj 3 GT.

Jag har använt Nammatj 3GT sedan 1995.
Det är kanske lite onödigt stort/tungt/rejält för 2 personer sommartid men det mest mångsidiga tält jag kan tänka mig.

Vi har använt det till 3 vuxna utan knot - tänk på att barnen växer! Tidigare har vi varit två vuxna och två små barn i det men nu använder vi två tält...
 
Detta har jag hittills aldrig upplevt.
De Nallo som du testat, var de utav den nya modellen med utspänningslina långt ner på fotändan?
Ja, mitt är det i alla fall. Det är väldigt lätt att trycka upp innertältet mot yttertältet i fotändan även med den nya modellen.

Jag är 193 cm och behöver ligga snett för att det överhuvudtaget ska fungera i mitt Nallo 2. Det fungerar som ett 1-manstält för mig. Även när jag är ensam har jag ibland fått blöta fötter.

Mitt tält är bara några år gammalt, och av den nya modellen där fotändan kan sträckas ut. Naturligtvis fungerar det om du är kortare än vad jag är, men Nallo är i mitt tycke inte ett förstahandsval för de som är längre.

GT-modellen av Kaitum ger mer utrymme, vilket kommer med mer tyngd. De som prioriterar lätt packning brukar inte tycka om GT-varianterna.
 
Nallo går bort. Fotänden mot vinden i regnväder medför blöt fotände på sovsäcken. Tältdukarna ligger mot varandra.
Vintertid i busväder är två ingångar suveränt. Den lilla absiden kan fungera som kissplats.

HåkanF

Ja, en del verkar ha problem med det sluttande taket på Nallo, andra inte. Jag såg någon video från Hilleberg att man kan spänna ner innertältet med en separat ögla och markpinne.

Som jag skrev i första inlägget så kommer jag inte att använda tältet vintertid.

Glöm inte Nammatj 3 GT.

Jag har använt Nammatj 3GT sedan 1995.
Det är kanske lite onödigt stort/tungt/rejält för 2 personer sommartid men det mest mångsidiga tält jag kan tänka mig.

Vi har använt det till 3 vuxna utan knot - tänk på att barnen växer! Tidigare har vi varit två vuxna och två små barn i det men nu använder vi två tält...

Jag har kikat på Nammatj 3 GT. Det väger dock ungefär som ett Kaitum 3 GT, och då tycker jag Kaitum 3 GT känns som ett bättre tält då man får två ingångar samt större yta inne i tältet. Den extra styrkan i form av kraftigare bågar och tjockare duk som Nammatj erbjuder känns inte aktuellt för mina behov. Ett Red Label räcker gott och väl.
Fördelen med Nammatj GT jmf med Kaitum GT är att det är 1 m kortare, men det känns som att fördelarna Kaitum GT har väger tyngre, dom två modellerna emellan. Tack för svar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Kalle G Hilleberg Kaitum Bo och sova 5
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.