Kärkevagge - TV-tips

Hej!

I dagens Mitt i Naturen (SVT 1) besöktes Kärkevagge, den fantastiska dalen några km öster om Vassijaure i Riksgränsenfjällen.

Många här på Utsidan har varit intresserade av dalen...

Chans att ytligt bekanta sig med den har man om man ser reprisen, som sänds på söndag 29 september.

Själv har jag besökt den många gånger och svarar snällt på dina frågor.

Mvh
Bert
 
I boken ' Muslton vid fjällvägarna' finns den också beskriven, två gånger. Jag hatr skrivit ena texten och måste bara säga att har man aldrig varit där har man missat något.

Sen att TV konsekvent använde namnet Trollsjön är olyckligt. Skön heter Rissajaure, utom på Abisko turiststation där ordet Trollsjön finns.
 
chralm; sa:
Sen att TV konsekvent använde namnet Trollsjön är olyckligt. Skön heter Rissajaure, utom på Abisko turiststation där ordet Trollsjön finns.

Efter konsultation på mina kartor över området kan jag konstatera att en karta, "Abisko, Björkliden, Riksgränsen" utgiven av Kartpoolen i Norr, endast använder "Trollsjön" resp "Kärkevagge", medan Lantmäteriet på den blå kartan, på papper såväl som på CD, använder både "Trollsjön" och "Rissàjàvri" (obs stavningen) resp "Kärkevagge" och "Geargevággi".

Det må var hur som helst med benämningarna! Vackert är det!!!

Bertil
 
Kartan har inte alltid rätt.

Men tänk på det hela. Hur troligt är det att en sjö i norra lappland skulle heta Trollsjön?
 
Tackar!

Kul att få ett TV-tips...sätter på TV:n i morgon bitti absolut. Visst har jag varit där men det tål att ses många gånger.
Yvonne
 
Re: Tältplatser?

Jojoleden; sa:
Var finns de bästa tältplaserna Bert?

Sven/

Den uppenbara tältplatsen är preecis uppe vid sjön, där stigen slutar.

Men det finns andra. Någon kilometer ner, mittemot universitetets stuga, finns många fina tältplatser (det är där slasklavinerna kommer ner).

Sen tror jag det går att tälta på en udde bara några hundra meter utefter stranden på vänster sida.
 
Kärkevagge på vintern

även på vintern är Kärkevagge besöksvärt. Jag skidade där litegrann i början av maj 1997.

En fin tur att skida bland snötäckta "stenstatyer" :)

"stenstatyerna" erbjuder gott om fikaplatser i lä samt även "forskningsstationens" trappa :)

speciellt om vädret är lite halvdåligt med låga moln (så att topparna i närheten inte lockar) är det en intressant dagstur (jag utgick från Luleå Tekniska Universitets stuga i Vassijaure) med oerhört ödesmättad stämning om molnen ligger lågt och man omges av höga svarta bergväggar åt alla håll när man når "Trollsjön"

MVH Mats Frank, Umeå
 
chralm; sa:
Sen att TV konsekvent använde namnet Trollsjön är olyckligt. Skön heter Rissajaure, utom på Abisko turiststation där ordet Trollsjön finns.

Heter och heter......helt riktigt heter sjön Rissajaure. MEN så länge jag kan minnas har den i folkmun kallats "Trollsjön". Vet inte om det är direkt olyckligt, kärt barn har många namn. Och det är för övrigt en rätt beskrivande benämning, på många sätt och vis.

Varför kallar vi 8848 möh för Mt Everest? Berget "heter" ju inte så....inte är det särskilt beskrivande heller.

/mats
 
Trollsjön är en turistisk fabrikation och enligt min åsikt bör namnet bekämpas. Använda detvackra Rissajaure iställer. Det är lika vackert som sjön.

mvh Christian
 
chralm; sa:
Trollsjön är en turistisk fabrikation och enligt min åsikt bör namnet bekämpas. Använda detvackra Rissajaure iställer. Det är lika vackert som sjön.

mvh Christian

jag vill minnas att en insädare i Utemagasinet tog upp detta
namn för ngt år sen. Det lär inte finnas troll i samisk folktro.

il C.
 
pehac@mai.liu.se; sa:
Det lär inte finnas troll i samisk folktro.

il C.

Jag är ingen expert på samisk tro, men jag har aldrig hört om troll i den. Dock har de ju den elake jätten (Stalon) som figurerar en hel del (sen att de flesta sagor går ut på hur samerna dödar en Stalo eller lurar den att äta sina egna barn har de inga problem med. Det är jätten som är elak:) )

mvh Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
JPPswe Kärkevagge – Biran/Guoblacorru (Abisko) Fjällvandring 2
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
JPPswe Kärkevagge och tillbaka Fjällvandring 6
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
skuggarvet Kärkevagge Fjällvandring 3
majjen Klättra ner i Kärkevagge? Fjällvandring 18
pjurka Kärkevagge? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.