Kärkevagge - TV-tips

Ny stavning sedan länge...

bertilstenfeldt; sa:
Efter konsultation på mina kartor över området kan jag konstatera att en karta, "Abisko, Björkliden, Riksgränsen" utgiven av Kartpoolen i Norr, endast använder "Trollsjön" resp "Kärkevagge", medan Lantmäteriet på den blå kartan, på papper såväl som på CD, använder både "Trollsjön" och "Rissàjàvri" (obs stavningen) resp "Kärkevagge" och "Geargevággi".
"På de nya fjällkartorna stavas namnen enligt samisk ortografi. Sverige har skrivit under FN-konventionen för minoritetsspråk. Enligt denna konvention ska minoritetsspråken vårdas och bevaras. Geografiska namn ska skrivas i samråd med företrädare för användare i området. De geografiska namnen i fjällen har samiska namn och ska därmed stavas i enlighet med gällande samiska ortografin. För en del kan det vara svårt att känna igen namnen i den nya stavningen, jämfört med det tidigare stavningssättet. Därför anges tidigare och nuvarande stavning på kända platser till fjälls, t.ex. Rapadalen - Ráhpavágge" Källa: http://www.fjallen.nu/besoka/karta.htm
Detta är väl bra att de Samiska namnen "återerövras" för att de är mer beskrivande än de som skrevs av svenska topografer en gång i tiden. Har vi problem med samiska tecken i datorerna kan vi skriva närmaste svenska. Rissàjàvri lär betyda svavelsjön efter färgen på sjön, enligt: http://www.abisko.nu/aktiviteter/S-aktiviteter_dagsturer.shtml
//Roland

chralm; sa:
Trollsjön är en turistisk fabrikation och enligt min åsikt bör namnet bekämpas. Använda detvackra Rissajaure iställer. Det är lika vackert som sjön.

mvh Christian

"Turistisk fabrikation" - Må så vara, däremot mycket bra beskrivning av sjön och dess omgivningar, den känns utan tvekan "John Bauersk".

Att det sedan inte finns troll i den samiska mytologin är en annan sak....

Det ena namnet behöver ju inte utesluta det andra, dvs man kan använda ett "korrekt" och ett "folkligt/beskrivande" samtidigt/kompletterande.

Att ha olika namn på en sak är väl inget "fel", att ha FEL namn däremot.....vill minnas att det råder viss oklarhet kring en del kända berg i Sverige.

För övrigt är ju det viktigaste att man förstår vad som menas. Som min kompis brukar säga (han är söderkis) om en svensk stad "Den stora Satan i Väst". Inte särskilt svårt att lista ut vad han menar ;-)
Tror dock att det är bra ifall man även i fortsättningen får lära sig det korrekta namnet i skolan.

Vart passar Mr Everest in i den Tibetanska/Nepalesiska mytologin?

/mats

P.S! Jag delar inte andemeningen i ovanstående citerade benämning, "fjollträsk" däremot.....

[Ändrat av tafone 2002-09-29 kl 15:24]

Folklig folk i norr...

tafone; sa:
"Turistisk fabrikation" - Må så vara, däremot mycket bra beskrivning av sjön och dess omgivningar, den känns utan tvekan "John Bauersk".
Att det sedan inte finns troll i den samiska mytologin är en annan sak....
Det ena namnet behöver ju inte utesluta det andra, dvs man kan använda ett "korrekt" och ett "folkligt/beskrivande" samtidigt/kompletterande.
Att ha olika namn på en sak är väl inget "fel", att ha FEL namn däremot.....vill minnas att det råder viss oklarhet kring en del kända berg i Sverige.
För övrigt är ju det viktigaste att man förstår vad som menas.
Folket i norr har beskrivit landet med ord långt innan den första kartografen eller turisten satte sin fot i Sapmi. Jag kommer från ett finsktalande område i landet i norr uppvuxen i Ruotkomaa som står under namnet Långheden på kartan. Min morfar som bodde i Halme hamnade också i Långhenden. Min farfar som bodde i Äjäjärvenmaa fick se skyltar med namnet Gubbtjärn. Kaijnuun väylä blev till Kalix Älv, Narkausjoki till Narkån. Men det finns orter som fick behålla sina namn, Pajala, Korpilombolo, Teurajärvi... orter som åter avfolkas... Så jag kommer givetvis att använda det namn som ursprungligen getts orter i fjällen, samt de som uppkommit genom tradition och införlivats i det dagliga språkbruket på orten. Jag skall kolla i Nikka nästa gång jag färdas mot Keb :-D
"Chomolungma is the Tibetan name for Mount Everest. Chomolungma's resident goddess is Miyo Lungsangma, the mother goddess of earth. According to a religious story, five daughters of father Lohla Tebu and mother Menthang had five daughters: Tashi Tseringma gives long life; Miyo Longsma gives food; Tekar Longsama gives good fortune; Chopen Dinsangma gives wealth and Thingi Shelsangma gives telepathic powers." From : http://classic.mountainzone.com/everest/99/north/lexicon.html
Vilken buddhistisk linje det kommer ifrån låter jag vara osagt. Men till och med det Tibetanska namnet verkar vara en felöversättning.
"According to Bernbaum (1990), the usual translation of the Tibetan name Jomolungma as "Goddess Mother of the World" is probably a mistranslation. He considers Jomo (goddess) to refer to the resident deity on that peak, which is possibly further qualified as lung – either "wind" or "place": "Lady of the Wind" or "Goddess of the Place." But he favors another interpretation: Lungma might have been shortened, in a linguistic strategy typical of the Tibetan handling of long names, from Miyo-Lungsangma, one of the Five Sisters of Long Life. From: http://rolwaling.tripod.com/paper01.htm
Å hur hamnade jag här.. internet...*rullgardin ner*..// Roland

Re: Folklig folk i norr...

walk_alone; sa:
Folket i norr har beskrivit landet med ord långt innan den första kartografen eller turisten satte sin fot i Sapmi. Jag kommer från ett finsktalande område i landet i norr uppvuxen i Ruotkomaa som står under namnet Långheden på kartan.

"Chomolungma is the Tibetan name for Mount Everest. ...
// Roland

Vart ligger Ruotkomaa?
Jag är själv uppvuxen i Kiruna, men mina föräldrar kommer från Saittarova resp. Kangosfors. Mienkieli förstår jag halvknackigt, lyssnar hellre än pratar :)

Frågan var som sagt vart passar Herr (Mr.) Everest in i mytologin, inte "Berget" (=Mt.). Anledningen att jag frågade var bara för att visa på att ifall man tycker att en sjö inte ska kallas "trollsjön" pga brist på kulturell koppling så finns det onekligen mer artificiellt konstruerade benämningar av platser.

Vem vet, kanske någon gång i framtiden kommer man att skippa detta "felaktiga" namn på världens högsta berg, liksom man mer och mer gått ifrån Mt. McKinley och "tillbaka" till Denali. Att det sedan råder hyfsad förvirring kring det riktiga namnet är ju en annan femma ... :)

(Läs gärna Jambling Norgay Terzing's bok 'Touching my father's Soul')

Roland är du säker på att du vet vad berget du har tänkt dig upp på heter? Det kanske heter något annat egentligen....

/mats

Re: Re: Folklig folk i norr...

tafone; sa:
Vart ligger Ruotkomaa?
Jag är själv uppvuxen i Kiruna, men mina föräldrar kommer från Saittarova resp. Kangosfors. Mienkieli förstår jag halvknackigt, lyssnar hellre än pratar :)
Ruotkomaa ligger mellan Tärändö och Narkaus (Narken) Jag har jobbat 14 år som lärare i Junosuando, Tärendö och Korpilombolo.
Beträffande 'Trollsjön' vore det kanske kul att veta varifrån det kommit, som 'Rullavaare' och 'Kaffedalen*
Roland är du säker på att du vet vad berget du har tänkt dig upp på heter? Det kanske heter något annat egentligen....
Är det Kebnekaise du avser, som egentligern heter Giebnegáise men som kanske hette Duolbagorni? Varför rinner Giebnejohka vid Duolbagorni, den borde ju rinna vid Giebnegáise? Men vad vet jag. Det enda jag vet är att den här tråden började med ett TV inslag och har förvandlats till en namntråd. Inget är varaktigt - allt förändras. // Roland

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
JPPswe Kärkevagge – Biran/Guoblacorru (Abisko) Fjällvandring 2
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
JPPswe Kärkevagge och tillbaka Fjällvandring 6
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
skuggarvet Kärkevagge Fjällvandring 3
majjen Klättra ner i Kärkevagge? Fjällvandring 18
pjurka Kärkevagge? Fjällvandring 3
utsidanred Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips? Fjällvandring 25
oremorp Tips på leder Jotunheimen Fjällvandring 8
alexanderalsen Tips på utrustning för Kebnekeise Fjällvandring 43
Adamvest Baspackning, tips & råd Fjällvandring 17
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
Hallonkola Sarek, planering. Tips & Råd? Fjällvandring 22
Saranma Tips vandringsskor/känga Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg