Svår att hitta
Tjena!
Hitta dit:
Kör 5,4 km söderut från Idrefjällskorset. Du kör runt en kurva och nitar när du ser en 90-skylt. Då stannar du precis lagom för att svänga in på en liten skogsvägsbit på vänster sida. parkera och följ den tydliga stigen uppåt, ca 10-15 min. Den har några glesa gröna snitslar.
Jag och en del andra friluftsfrämjare brukar använda klippan till prova på-klättring under främjandets ledarvecka, så även i år v 27. Den är helt ok för en dagsutflykt. På den stora klippan finns en bultad, fin och tuff 5:a (?) längst till vänster. Det vänstra insteget passar ledens grad, det högra är nog minst en 6:a. Ankarets bultar är korkat placerade, sätt slinga direkt i den övre pga risk för karbinbrott, backa upp med slinga till träd. Det är den enda bultade leden. Klippan är kompakt, så sen får du nöja dej med topprep. 10 m höger om den bultade finns en topprepsled, kanske 6 - 6+. Den startar i ett litet högervänt dieder. Mycket fin men tunn på mitten. Toppas i träd.
Sen ryktas det om fågelhäckning, inget är gjort på större delen av klippan tyvärr. Skulle gå att få ut en del fina linjer.
Men längst till höger har vi rensat ett par lätta leder, 3-4, upp till en hylla med några träd, 10-12 meter. Dom kan ni ju köra.
Sen finns en liten vägg, ca 8 m hög, 50 m framför stora klippan, nedanför eldstaden. Tre leder från mycket lätt till ca 5. 5:an är en nävjamspricka, ledbar. Alla toppas i träd, ta med långa slingor.
25 m vänster om dessa, nedifrån sett, finns en sprillans ny, ledbar liten sprickled med både jam och layback. Mycket trevlig, ca 5+. Toppas i träd.
Detta är de leder jag känner till. Tror inte mycket annat är gjort, aktiviteten verkar låg hos lokala klättrare, om dom finns. Idrefjäll har ingen uteklättring. Men Nordäventyr har nog det fortfarande. Kolla med dom om det finns leder högre upp, det finns ytterligare nån vägg tydligen.
Pratar du med Nordäventyr kan du väl informera dom om våra nyturer, och om dom känner till fler leder får du gärna berätta för mej.
Ha´re!
Björn