Känna sig säker i skogen?

Ja det är vildsvin jag är rädd för.. är väldigt uppbökad mark i den skogen jag har gått i. Vid vilken tid på dygnet är dom inte aktiva?

Dagtid trycker de, nattetid letar de mat. Har du varit ute där det finns gott om gris är chansen stor att du passerat dem på nära håll. De trycker hårt, för att tala jägarspråk. Du kan gå förbi på tre meters håll utan att de rör en fena. De blir förbannade om du tränger dem, men det gör du inte utan hund. Vildsvin är skygga, det är därför man sällan ser dem (jag har aldrig gjort det) ens där de är vanliga.

Farligast av skogens djur är nog geting och fästing.
 
Ja det är vildsvin jag är rädd för.. är väldigt uppbökad mark i den skogen jag har gått i. Vid vilken tid på dygnet är dom inte aktiva?

Dom kommer inte att göra dig ett dugg om du lämnar dom i fred, dom vila/sover som sagt under rishögar och täta buskar dagtid eller annat som ger dom skydd.

Det som möjligen skulle kunna hända är att dom av misstag kunna springa på dig på benet så du trillar när dom flyr i panik om du är där och rotar.
Men det är ganska osannolikt då man ju sällan går runt och ruskar på rishögar och buskar under normalt friluftsliv.
 
Om du undviker deras bökningsplatser kommer de inte att störa dig, de älskar lökrötter och andra söta rötter, så att tälta på fd köksland är obra. Själv brukar jag resa mitt lilla gröna tält bakom en stor gran en 250 m från stigen eller vägen. Då slipper man även nyfikna tvåbeningar och som sagt insekterna är värst, men pors minskar deras uppvaktning.

go tur
 
Det man är rädd för bör man fundera på varför och utmana sig själv, inte söka genvägar runt. Fundera på vad som gör dig rädd och varför. Ta små steg, och vänj dig sakta. Livet är en enda stor osäkerhet, det är inte värt att leva i en bubbla.
 
Vildsvin kan vara aktiva under hela dygnet. Som sagts ovan rör de sig mest när det är mörkt. Med mycket stor marginal.

Dagtid befinner de sig ofta i någon täting, täta granplanteringar är en favorit. Jag har stått två meter från vildsvin som hundarna ställt. Det har varit så pass tät vegetation att jag inte vetat vilken del av grisen jag sett. Hittills har de alltid gått loss bort ifrån mig.

Det är svårt att säga till någon att inte vara rädd. Det jag kan säga är att det finns liten objektiv anledning att vara rädd. Jag har gått på vildsvin när jag varit ute på nätterna. Jag blir också rädd när det plötsligt rasslar till kring fötterna. Men med erfarenhet har jag märkt att djuren springer ifrån mig om de kan.
 
Om man går i skogen och kanske har motvind och det är tät skog så kanske djuren inte hör en när man kommer. Då kan man alltid säga "Här kommer jag" så att det hörs. Jag menar alltså där man uppenbarligen inte syns eller hörs. Oftast så hörs man när man går i skogen.
Min erfarenhet är att man inte ser djuren då man skrämt bort dem när man klampar fram i skogen.

Ska man vara rationell så är det sällan en stor risk att råka illa ut i skogen. Största riskerna är nog relaterat till att stuka foten, få en gren i ögat, reta upp getingar eller varför inte favoritexemplet få på sig fästingar.

Nu är känslorna sällan rationella, så mitt tips är att börja i liten skala. Ta med sittunderlag och fika. Gå sedan ut i skogen, hitta en fin plats att stanna till på. Sitt där och njut.
När det känns bra kan man utöka det till att ha med ett liggunderlag och ligga och lyssna på ljuden, och om man gör det under den mörka tiden på året kan man ligga på rygg och titta på stjärnorna.
Ibland tar jag med ett liggunderlag, går ut i skogen och lägger mig och bara ligger och njuter av skogen. Gärna lite vind, så träden svajar lite lätt.
Några djur har jag då inte stött på.
 
Rädsla är subjektiv och kan vara svår att bemöta med rationella objektiva vetenskapliga argument men jag försöker ändå att påtala vad som "egentligen" är farliga djur för oss människor i Sverige. Sen finns också såklart lokala variationer, beroende på vilka djur om finns in "din" skog.
Men generellt ska man om möjligt undvika att hamna mellan djurmamma och avkomma, då är det naturligt att mamma vill skydda sina barn, så gör ju även vi människodjur.

Vildsvin kvalade inte år 2015 in på tidningen lands lista över tio farligaste djur i Sverige (vet inte vad den bygger på men det hänvisas till siffror så jag antar att det finns viss vetenskaplig relevans) och visst kan lite ha ändrats på 7 år men tror den är hyggligt relevant fortfarande.


I stadsmiljö en helgkväll skulle jag nog vilja addera människan som farlig för den egna arten, då allför många inom arten tar till våld för att lösa konflikter de är oense om. I skogen är lyckligtvis dessa bråkmakare ovanligare.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.