Jag körde med Salomon XA Ultra Pro 3d Gtex senaste fjällvandringen. Dessa är lite låga, men jag ska köpa mid-versionen av dessa till nästa vandring. Komfortskillnaden mot ett par kängor i standardmodell som Hanwag Alaska är drastisk, som är alldeles för stumma för att möjliggöra komfortabel gång på stenskravel. Salomon är lätta och fjädrar bra, något som jag har insett är krtitiskt för att jag inte ska få ont i fötterna och behöva vila med 20 minuters mellanrum. Senaste vandringen hade jag också med mina Hanwag, som fick ligga i ryggsäcken 90 % av tiden (och det bara för att mina Salomon var fuktiga). Dessa följer inte med nästa gång. Vandringen var Kebnekaisemassivet runt + dagsturer upp på några toppar (bl a Sälka). En bekant har liknande erfarenheter av stumma kängor, han gjorde ett liknande misstag och köpte ett par Haglöfs istället för Salomon. Pga skornas stumhet blev det outhärdligt att gå i dessa, och den sista sträckan från Kebnekaise fjällstation till Nikkaluokta gick han i sandaler istället för dessa.