Kängor? Tält?

Är det någon som har nåra bra förslag på vandrings kängor som inte kostar en halv förmögenhet?? Kanske ni har förslag på ett bra tält som är prisvärt?

Mvh Danne...

Bra och billig brukar sällan följas åt

Bra och billig brukar sällan följas åt. Jag ser mina kängköp mera långsiktiga. Då blir årskostnaden låg.

Jag har kängor från Lundhags, Meindl Island och Salomon.

Meindln är för min fot skönast. Men, skulle jag "tvingas" att välja bort två par och enbart tänka ekonomiskt skulle jag behålla Lundhags.
De går att renovera via Lundhags förnämliga skomakarservice. De torkar fort (de andra är inte lika "plurrvänliga"). Man måste dock ha ex ett par tunna ullfrottestrumpor/syntetiska funktionsstrumpor innerst och utanpå ett par lite kraftigare ullsockor. Sockorna ersätter det foder (fuktsugare) som andra kängor har. Fungerar faktiskt utmärkt även sommartid om man tar kortskaftade.
Mina Lundhags kostade för 10 år sedan 1100:- och är fortfarande användbara om än slitna. Mao 110:- om året vilket torde vara billigt.
Lundhagarn har jag valt i Sarek och Kebområdet på längre turer.
Meindln använder jag mer i torrare terräng. Ex Norge men även runt Keb och liknande om jag kommer att hålla mig "högt".

Detta var några personliga åsikter från Björn

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kolla in Boreal!!

Hej

Jag äger ett par Boreal Bulnes sedan tre fyra år tillbaka, och de är jag väldigt nöjda med (aldrig några skavsår). De är väldigt styva och stadiga vilket är en välsignelse när man går med packning i besvärlig terräng typ stenskravel. Däremot är det inga kängor som jag har till vardags, det är de för klumpiga för.
Kolla in på Addnature eller Highsport. De säljer Boreal. Till hyggliga priser dessutom!

Mvh Henrik

Kängor

Mina vandringskängor(Vandringsskor i Norge)
är ett par Rockport. Adrig ett skavsår eller
något problem med dem, trots att jag har extremt besvärliga fötter.
Men fötter är mycket individuella.
Köp inte "kägor" i Norge, för då får du märlor,
U-formad metall spik för att sätta upp stängsel.
Jag skulle köpa fett för att smörja in mina kängor i Norge, och ingen förstod vad jag ville ha.
Margareta

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips