Kängor. Meindl vs. Lundhags.

Märker att jag inte håller med de flesta i denna tråden.
För mig är förmågan att inte suga upp fukt viktigare än perfekt passform.
Sitter hälen lagom fixerad, skon klämmer inte någon stans, låg hålfot (så det inte bli någon belastning där när foten komprimeras), tillräckligt plats i framfoten både i längs och sidled, så kommer antagligen skon funka för mig. Kraven är inte jättehöga direkt.
Däremot med genomblöta fodrade kängor som plaskar i varje steg brukar jag få fotproblem gaska snabbt...

Mina Island Pro blev rätt tunga också. Man planerar ju aldrig att plurra så jag tycket att inte alls kunna få dem torra är ett elände. Går man på hundpromenader eller kommer åt att torka över natten så funkar det ju bra men tycker att det är dåligt på en veckovandring i tält. Köp ett par extra sulor så kan man bli nästan helt torr med strump- och sulbyte. Synchro var sköna på mig från början, och med väldigt bra hälgrepp, men jag skulle inte ha mixtrat med att byta originalsulan till en formgjuten med för hög friktion = skavsår. Kör nu originalsulor och kängorna kommer att hänga med mig länge.

Däremot med genomblöta fodrade kängor som plaskar i varje steg brukar jag få fotproblem gaska snabbt...

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips