Kängor för mycket kalla fötter

Jag är en sådan som alltid fryser om fötterna och nu tänkte jag investera i ett par riktigt varma kängor men vilka? Vad kan ni rekommendera? Jag går mycket, så de bör inte vara alltför klumpiga. Någon talade om Sorel men vilken/vilka av deras kängor är både hypervarma och gåvänliga. Vilka andra bör jag titta på?

Jörnkängan.

Har bara gått lite grann i dessa (antifrys) och efter vad jag kände och har läst skulle jag lägga slantarna hos dom.

peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fungerar det verkligen att beställa en känga efter att jag mätt mina fötter? Kan jag vara säker på att storleken blir rätt? Vad kostar de, förresten?

EvaR; sa:
Jag är en sådan som alltid fryser om fötterna och nu tänkte jag investera i ett par riktigt varma kängor men vilka?
Kvinnor löper större risk att drabbas av ngt som heter Raynauld's syndrom, som begränsar blodflödet främst i fingrar/händer och tår/fötter.
Om detta är fallet för dig så kan varmare kängor aldrig helt lösa ditt problem, utan möjligtvis mildra det något. Vad du kan göra om problemen är stora är att tillföra värme (kempack/elsulor) eller leta efter skor/sulor som stimulerar blodflödet i fötterna. För min del blev det faktiskt bättre av formgjutna iläggsulor. (fast bäst är elsulorna...)

Raynauld's syndrom är det det som kan yttra sig i vita fingrar? Mina fingrar vitnar i kyla. Troligen gör även tårna det även om jag aldrig tittat. Det känns som om tårna var små isbitar fastsatta på foten.

Elsulor låter intressant. Kan du berätta mer om dem? Hur fungerar de? Var kan man få tag i dem?

Oj, jag undrar om jag kan tillverka sådana men jag ska höra med mina mer tekniskt begåvade vänner. Tack så mycket för all hjälp jag fått.

EvaR; sa:
Fungerar det verkligen att beställa en känga efter att jag mätt mina fötter? Kan jag vara säker på att storleken blir rätt? Vad kostar de, förresten?
Fotmått i mm går bra. Vet ej vad vintermodellen kostar, sommarmodellen kostade 1900 - 2000 kr något sånt. Ring och fråga.

Kolla på Lundhags, de har ett antal vinterkängor.
Två helt nya, Polar Quest och Sibiria. http://www.lundhags.se

Ett annat alternativ är försvarets m90 vinter, väl isolerad i sulan och foten men inget extra högre upp på foten och vaden med det är oftast tårna som fryser.

Jag har ett par Lundhags Husky, kan rekommendera dom.
Kostar närmare 2500:-
m/90-Vinter suger i jämförelse.

/BAX

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips