Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kängor för ca 1000.-?
- Trådstartare Lischke
- Start datum
Ett alternativ kan vara att satsa på begagnade kängor. Se bara till att de inte är använda så mycket att de är snedtrampade/skeva i sulan. Membrankängor (GTX-) är svåra att lita på om man köper begagnat, säljaren säljer av en anledning, och inte sällan är den anledningen bl a att membranet läcker... Ingen garanti heller på beg kängor. Men, min erfarenhet (snål/fattig som man är) är att bra kängor i 1000 kr-klassen är svåra att hitta. Har provat Garmonts och Salomons enklare modeller, och jag är inte värst nöjd.
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Lischke; sa:Hej!
Jag ska köpa mig ett par kängor efter jul, när jag har mycket pengar.(Jag är 15 år, så ja blir rikare efter jul). Jag har tittat på Graninge Gumpe, vad tror ni om den kängan? finns det andra alternativ i 1000 kronorsklassen?
Jag tror det brukar finnas Garmont Syncro vad-de-nu-heter GTX för typ 1399:- på en del ställen (läs: Femmans sport
Iofs är 1399:- inte riktigt 1000:-, så det kanske inte är något bra tips.
borgan; sa:Är det någon som har erfarenhet av Everest kängor?
För många år sedan hade jag ett par Everest halvhöga kängor med cordura-överdel.
Dom var mycket sköna och bra på alla sätt men efter ganska kort tid hade stödet inne i klackarna säckat ihop.
Köpte ett par Salomon på rea istället, dessa höll i 3 år och det var med sorg dom åkte till tippen.
gundj; sa:borgan; sa:Är det någon som har erfarenhet av Everest kängor?
För många år sedan hade jag ett par Everest halvhöga kängor med cordura-överdel.
Dom var mycket sköna och bra på alla sätt men efter ganska kort tid hade stödet inne i klackarna säckat ihop.
Köpte ett par Salomon på rea istället, dessa höll i 3 år och det var med sorg dom åkte till tippen.
Var med ett par vanliga vinterskor till skomakaren i veckan för påseende. Sulan hade säckat ihop inifrån, ett tvärt snitt tvärs över trampdynan. Då visade han på några andra skor hur det var konstruerat: sulorna är urkarvade i ett rutmönster för att spara vikt. Det var bara att kassera. Håller väl för ett par års belastning, sen kaputt. Med ledning av vad du skriver, undrar jag om de billigare vandringskängorna är gjorda på samma sätt (?) Eller alla skor och kängor kanske är det?
Lundhags mest basic...
...inte precis det pris du hade tänk dig. Men å andra sidan håller de nog i fem år mer än nått som går att få i 1000kr-klassen. Så långsiktigt är det nog billigare.
Modellen heter forester och är basen för allad eras andra skor och är beprövad genom årtiondena. Mycket enkel och like som kan strejka, inga hokus pokus membran (jag har inget i allmänhet emot membran, bara i skor), inga foder som ger upp efter ett och ett halvt år av användning och framförallt!; Första gången man börjar använda kängor på ett seriöst sätt så bör det vara vanliga läder eller läder/gummi då detta är det som alla andra varianter kommer från och man lär sig mycket nyttigt om vård och liknande på detta sätt. Om detta är dina första riktiga kängor bör du söka dig till liktiga läderkängor, även om du så ska ha armens gamla pjucker.
Det finns en hel del recensioner av liknande skor från lundhags här på utsidan. Kolla även på Lundhags.se...
Hoppas att mitt råd inte var oöverkomligt i pris då du kommer att, med rätt vård, gå i dina forester kanske tills du är 20-25 och därigenom sparat in många par "high-tek" kängor och kan lägga pängarna på att använda grejerna istället.
/Fabian
...inte precis det pris du hade tänk dig. Men å andra sidan håller de nog i fem år mer än nått som går att få i 1000kr-klassen. Så långsiktigt är det nog billigare.
Modellen heter forester och är basen för allad eras andra skor och är beprövad genom årtiondena. Mycket enkel och like som kan strejka, inga hokus pokus membran (jag har inget i allmänhet emot membran, bara i skor), inga foder som ger upp efter ett och ett halvt år av användning och framförallt!; Första gången man börjar använda kängor på ett seriöst sätt så bör det vara vanliga läder eller läder/gummi då detta är det som alla andra varianter kommer från och man lär sig mycket nyttigt om vård och liknande på detta sätt. Om detta är dina första riktiga kängor bör du söka dig till liktiga läderkängor, även om du så ska ha armens gamla pjucker.
Det finns en hel del recensioner av liknande skor från lundhags här på utsidan. Kolla även på Lundhags.se...
Hoppas att mitt råd inte var oöverkomligt i pris då du kommer att, med rätt vård, gå i dina forester kanske tills du är 20-25 och därigenom sparat in många par "high-tek" kängor och kan lägga pängarna på att använda grejerna istället.
/Fabian
Graninges kängor finns listade på: http://www.graninge-outdoor.com/
De billigaste kängorna med Goretex membran är nog Viking. Kommer man till Jämtland så har ju annars Lundhags ca halva priset på 2:a sorteringen & utgående modeller i sin butik.
De billigaste kängorna med Goretex membran är nog Viking. Kommer man till Jämtland så har ju annars Lundhags ca halva priset på 2:a sorteringen & utgående modeller i sin butik.
Kan man kontakta denna utförsäljning via internet/telefon, och be dem skicka skodonen?KLAGER; sa:De billigaste kängorna med Goretex membran är nog Viking. Kommer man till Jämtland så har ju annars Lundhags ca halva priset på 2:a sorteringen & utgående modeller i sin butik.
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg