Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active

Dovre Extreme är GTX vad jag vet, vilket du inte önskade? Borneo finns utan GTX. Båda kängorna funkar för fjällvandring, Borneo är mycket lik Island Pro i modell.
Söker du Dovre Extreme finns den billigare hos XXL för 2099kr.
 
Tummen upp för dig igen, smux!

Det blev för många val nu helt enkelt. Är inte omöjligt att jag köper ett par Lundhags ändå.
 
Lundhags har helt klart marknadens bästa kängor. Har själv flera par. Alla kängor kan ju gå sönder men lundhags har helt klart den bästa kundservicen och är helt underbara att ha och göra med när olyckan är framme. Gore-tex kängor är rena skiten och jag fattar inte att folk lägger pengar på såna.
 
Tummen upp för dig igen, smux!

Det blev för många val nu helt enkelt. Är inte omöjligt att jag köper ett par Lundhags ändå.

Lundhags är nog en mycket bra allround känga för alla förhållanden. Själv kör jag alternativen Meindl Island Pro eller gummistövlar när det är riktigt blött, men inte otänkbart att jag kompletterar med ett par Lundhagskängor i framtiden:)
 
Lundhags är nog en mycket bra allround känga för alla förhållanden. Själv kör jag alternativen Meindl Island Pro eller gummistövlar när det är riktigt blött, men inte otänkbart att jag kompletterar med ett par Lundhagskängor i framtiden:)

Det blev ett par Lundhags till slut. Jag har enbart provat dem inomhus än så länge så att komma med ett definitivt betyg vore ju dumt, men jag kan säga att det satt som en smäck och jag gillar "rullsulan".

Tänkte höra med er om ni har något bra förslag på iläggssulor som även kan tänkas passa ihop bra till Syncro Mid?
 
Är du missnöjd med sulorna som sitter i redan? Jag kör med original och det funkar prima. Har använt dem i mina vinterskor/kängor till jobbet också.

Nej då det är jag inte, men jag har fått lite problem med knäna när jag varit i fjällen och gått så jag har tänkt att jag ska förebygga eventuella knäproblem så gott det går. Jag vet ingenting om original sulan men med en "riktig" iläggsula som format sig efter foten, eller har upphöjningar etc, kanske kan vara bättre.
 
Nej då det är jag inte, men jag har fått lite problem med knäna när jag varit i fjällen och gått så jag har tänkt att jag ska förebygga eventuella knäproblem så gott det går. Jag vet ingenting om original sulan men med en "riktig" iläggsula som format sig efter foten, eller har upphöjningar etc, kanske kan vara bättre.

Inte säkert att dina knäproblem kommer från detta, har du talat med ex en sjukgymnast? Jag fick själv rejält ont i knäna och tvingades till några vilodagar mitt i min första fjällvandring 1983. Insåg att det rörde sig om ren överansträngning och direkt kopplat till att jag var för "kaxig" i nedförslut med tung packning på ryggen. Har nu lärt mig detta, och tar det alltid lugnare nerför än uppför varför jag inte haft några problem sedan dess.
 
Nej då det är jag inte, men jag har fått lite problem med knäna när jag varit i fjällen och gått så jag har tänkt att jag ska förebygga eventuella knäproblem så gott det går. Jag vet ingenting om original sulan men med en "riktig" iläggsula som format sig efter foten, eller har upphöjningar etc, kanske kan vara bättre.

Finns massor olika, gå tillbaka till samma affär och köp ett par som är en storlek för stor jmf med din känga. Sen får du klippa. har du tur så har du även utrymme i kängan för foten efter innersulan är på plats.
 
Som sagts ovan så är det inte ovanligt att man kan få ont i knäna (och på div. andra ställen) under en fjällvandring på grund av överansträngning.

Att under en vecka gå 1-2mil om dagen i terräng och med 20kg extra på ryggen är i alla fall ganska långt ifrån min vanliga vardagssysselsättning.

Man får ta det lugnt och gå med korta steg för att inte slita ut sig och jag tycker att stavar ger bra avlastning i nedförslut.

Jag tycker ändå inte att det fel med ett par bra sulor, använder själv Superfeets gröna och Arch Flex System.
 
Som många andra påpekat så kan knäproblemet komma från överansträngning. Min far råkade ut för det och har sedan dess aldrig mer velat fjällvandra. Vi talade med en stugvakt om saken som berättade att det var en gammal gubbe som brukade gå rakt ner längs bergen med böjda knän för att undvika problem. Det är ganska annorlunda taktik gentemot sicksackandet nedför branter.

Kanske fungerar det helt enkelt att gå med väldigt böjda ben för att avlasta knäna. Desto jobbigare för lårmusklerna... Min far var tvungen att gå baklänges sista biten pga smärtorna i knäna. Han använder haglöfs tillsamman med deras sole-sula som formar sig efter foten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.