Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active

Ofodrad känga utan GTex alla dagar i veckan. Fodrade torkar "aldrig" om man lyckas blöta ner dem. Inte kul att gå med plastpåsar i kängorna i flera dagar om man är på vandring i dåligt väder. Jag har just Syncro Mid och är nöjd men kolla på Jörnkängan också.
 
Ofodrad känga utan GTex alla dagar i veckan. Fodrade torkar "aldrig" om man lyckas blöta ner dem. Inte kul att gå med plastpåsar i kängorna i flera dagar om man är på vandring i dåligt väder. Jag har just Syncro Mid och är nöjd men kolla på Jörnkängan också.

Kan inte annat än hålla med. Jag har tre par Meindl och två par Lundhags. Meindl tar ca tre dagar att torka i bra förhållanden utan luftblås eller papper. Lundhags kanska halva tiden. Det avgör för mig! Komforten är likvärdig. Hållbarheten är många gånger längre med Lundhags.
 
Lundhags går att torka på en kväll om man har t.ex. en Nalgene-flaska. Koka vatten, fyll flaskan och ställ i kängan och snöra igen. Repetera någon gång så kan man få dem i princip helt torra även på fjället.
 
Jag har läst igenom tråden om Lundhags och är lite skeptiskt till att köpa såpass dyra skor när många verkar vara missnöjda med kvalitén på dem. Jörnkängan är, i mina ögon, lite för mycket tomtenisse för att jag skulle vara bekväm i den milsvida catwalk som skogen utgör.

Helst av allt skulle jag vilja ha ett par kängor som är okonstlade, helt i skinn, utan gummi och goretex. Men det har jag ännu inte hittat,

År 2007-2008 köpte jag ett par Timberland för 600:- De är mycket simpla, men de klarade sig i Nepal, otaliga mil i skogen, i Keb men nu sjunger de dessvärre på sin allra sista tråd.
 
Jörn M96

Ett trix med Lundhags är att köpa skräddarsydda så de gör dem i Järpen. Osäker på vad det kostar extra men tror under 500. Om det nu är modeuppvisning som gäller så har ju Jörn en helt vanlig fin känga M96. Den är jag sugen på och även Antifrys, dock utan näbb. Jag vet bara två på jordklotet som föredrar näbb på barmark och en är här på Utsidan och en annan är min jaktkamrat :) Jag var och testade i Jörn i höstas och tom han själv tyckte att det är knepigt och fult med näbb om man inte ska ha i skidbindning.

PS. Om dina gamla kängor är slut efter 5 år så är kanske inte Jörn eller Lundhags så dyrt i längden i jämförelse. Jag kommer nog inte att lyckas slita ut mina annat än sulan och den kan man ju byta.
 

Bilagor

  • Vandrer_medium.jpg
    Vandrer_medium.jpg
    8.8 KB · Visningar: 4,580
finns en del trådar om detta.

Jag har ett par meindl island samt två lundhags och för mig funkar lundhags mycket bättre. meindl kängorna känns mer klumpiga samt stelare, på lundhags kängorna kan man justera mer hur dom ska sitta. och när det gäller prisfrågan, kolla brandos.se dom har rea då och då, jag gav 1700 ung. för bielne high. För eller senare reas dom ut, kolla prisjakt också,
 
Ett trix med Lundhags är att köpa skräddarsydda så de gör dem i Järpen. Osäker på vad det kostar extra men tror under 500. Om det nu är modeuppvisning som gäller så har ju Jörn en helt vanlig fin känga M96. Den är jag sugen på och även Antifrys, dock utan näbb. Jag vet bara två på jordklotet som föredrar näbb på barmark och en är här på Utsidan och en annan är min jaktkamrat :) Jag var och testade i Jörn i höstas och tom han själv tyckte att det är knepigt och fult med näbb om man inte ska ha i skidbindning.

PS. Om dina gamla kängor är slut efter 5 år så är kanske inte Jörn eller Lundhags så dyrt i längden i jämförelse. Jag kommer nog inte att lyckas slita ut mina annat än sulan och den kan man ju byta.

Det var ingen dum idé att beställa skräddarsydda. Den där näbben var ju rena rama spökeriet men då finns de åtminstone i annat näbblöst utförande.

Kan ett par Lundhags hålla i 7-10 vore jag nöjd.
 
Meindl Borneo finns utan GTX och motsvarar din beskrivning

Tack för tipset!

Hittar Meindel Borne för 2600:- (hos outnorth) men Meindel Dovre Extreme för 2400:- (route62). jag är ju mest i skogen men jag vill även ha ett par som klarar fjällen - allround helt enkelt. Vad skulle ni valt mellan dessa två modeller?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.