Känga klämmer nerv?

Jag har ett problem som tilltagit med åldern (47 år) och när jag vandrar med eller utan packning med kängor så börjar det efter några kilometer att göra alltmer ont i "ankeknölen" / utsida höger fotled.
Fortsätter jag att gå så gör det så pass ont att jag måste byta till lågskor. Jag uppfattar det som att det är en nerv som kläms och att det är orsaken till smärtan. Är det någon mer som känner igen sig?
Jag har just nu ett par Viking Hunter High som jag går i men jag har provat 7-8 olika kängor/fabrikat med samma resultat. Lågskor fungerar då de inte når upp till "knölen". Jag har även provat en låg känga som når precis upp till "knölen" men inte heller då fungerar det.
Har någon erfarenhet av att "lästa ut" en känga? (Så det klämmer mindre?) Kan det fungera?
Jag har talat med ortoped om det och de tror det kan vara en nerv som jag också tror. Det är svårt att vandra i lågskor så jag önskar problemet hade en lösning. Har någon därute erfarenhet av det eller tips på vad man kan göra för att få det att fungera bättre?
Tacksam för alla tips! Fortsätt trevlig sommar!

/Thomas

Skickat från min Lenovo YT3-X50L via Tapatalk
 
"Det är svårt att vandra i lågskor"?

Förutom låga skor, så är ju stövlar ett utmärkt alternativ
 
Använder lundhags med mjuka läder skaft jag har lagt i en sula så att knölarna är ovanför gummidelen.
 
"Det är svårt att vandra i lågskor"?

Förutom låga skor, så är ju stövlar ett utmärkt alternativ
Ja, jag är helst torr om fötterna och även om jag gillar lågskor bäst så behövs det ofta kängor/stövlar
Jag har varit inne på att skaffa ett par bra och mjuka stövlar men då jag provat tycker jag stabiliteten försvinner jämfört med ett par stadigare kängor.
Har bara hört talas om att man kan "lästa" ut läderskor och tänkte att någon kanske vet/har erfarenhet av det?

/Thomas

Skickat från min Lenovo YT3-X50L via Tapatalk
 
Använder lundhags med mjuka läder skaft jag har lagt i en sula så att knölarna är ovanför gummidelen.
Det kanske blir mer likt en mjuk stövel? Kanske ska jag gå ifrån tjocka GTX kängor och titta på lundhags med mjukare skaft som du säger. Tips på modell att prova till att börja med? Vilka Lundhags har du KimE?

/Thomas

Skickat från min Lenovo YT3-X50L via Tapatalk
 
Fottips

Kanske kan det fungera att använda en sån man kan ha då man har hälsporre,fast man sätter den över vristknölen.Om det är svårt att hitta rätt storlek kan man klippa till många bra grejer med billigt liggunderlag,klipp en ring och gör ett hål i den helt enkelt.Tejpa fast med hudvänlig häfta.Det borde skydda knölen från skav å tryck :). Om man inte är rädd att förstöra kängorna på insidan kan man ju kanske holka ur en liten grop där det trycker också.Spelar ju ingen roll,syns ju inte.Tack för mig! /Maria
 
Kanske kan det fungera att använda en sån man kan ha då man har hälsporre,fast man sätter den över vristknölen.Om det är svårt att hitta rätt storlek kan man klippa till många bra grejer med billigt liggunderlag,klipp en ring och gör ett hål i den helt enkelt.Tejpa fast med hudvänlig häfta.Det borde skydda knölen från skav å tryck :). Om man inte är rädd att förstöra kängorna på insidan kan man ju kanske holka ur en liten grop där det trycker också.Spelar ju ingen roll,syns ju inte.Tack för mig! /Maria
Det får blir det tipset, tackar för det :)
Jag har klippt till en bit av cellplast som är ca 1 cm tjockt och gjort ett hål i så nu återstår det en rejäl promenad och se hur det går.


Skickat från min Lenovo YT3-X50L via Tapatalk
 
Hej igen. Marias förslag fungerar om man lyckas få cellplasten att sitta stilla med tejp osv men tyvärr är det svårt.
Jag har bestämt mig för att sälja kängor till ett bra pris och skaffa en neoprenstövel.
VILL NÅGON KÖPA?
Viking Hunter HIGH GTX
Storlek 42
Använda för att försöka gå in dom men max 3 mil har de använts. Som nya.
De kostade 2995:- nya
Jag vill ha 1200:- plus frakten.
Maila vid intresse
epostat@icloud.com[IMG]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160829/6a84d532db54703d90f85b41425e422c.jpg[/IMG]


..tapatalk for iOS
 
En av finesserna med ofodrade kängor som bondeförbundare är att stoppningsgraden kan anpassas av brukaren med några par yllesockar.
Det minskar tryck på ytliga nerver bland annat.
Om det skall stå Jörn eller Lundhags på dem spelar nog inte så stor roll.

Go tur
 
En av finesserna med ofodrade kängor som bondeförbundare är att stoppningsgraden kan anpassas av brukaren med några par yllesockar.

Det minskar tryck på ytliga nerver bland annat.

Om det skall stå Jörn eller Lundhags på dem spelar nog inte så stor roll.



Go tur



Jo, jag funderar även på den lösningen. Innan det avgörs ska jag prova ofodrade kängor ordentligt när jag far till "storstaden"
Hemmavid är det dåligt med friluftsvaror tyvärr. Yllesockor använder jag året runt och det kan klart vara en idé det du säger.


..tapatalk for iOS
 
Jag har "lästat" ut ett par skalkängor i läder för att kanten vid övergången cellplast-läder tryckte hårt på undersidan av fotknölen. Jag gjorde det på ett sätt som säkerligen är ´regelvidrigt´ men det har hjälpt mig och jag slapp skicka omkring paket med osäkra resultat.

Jag använde ett trubbigt verktyg, typ bakänden på ett mejselskaft, tillsammans med värme. På detta sätt pressade jag ut fotknölsområdet och sedan var problemet borta.

När det gäller stövlar så och allmänna diskussioner om stabilitet, vill jag slå ett slag för att träna upp fotledens egen stabilitet och din allmänna balans. Passar det dig som använder skodonet är det inga problem att lära sig gå med stövlar, den lösa passformen och mjuka stöveln kan med tiden ge dig frihetsupplevelse och en slack gångstil som ger intryck av att vara född på stigen :) Att själv stå för balans och fotfäste samt stabilitet ger också en boost i upplevelsen av autonomi, man behöver inte alltid en särskild sko för säkerhet. Ibland är man ju sin egen säkerhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
Tottofagrin Gummistövel vs Känga? Kläder 50
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...