Känga för dyblöta och blockterräng?

Det slår mig också att jag två gånger i mitt liv haft hälseneinflammation - efter fjällvandring runt Helags-Sylarna med de ärvda Lundhags Alaska och efter högvaktsträning på hangargolv med M/90.
 
Ang hälseneinflamation så tror jag att det är någponting som jag tror härleder från att man har ett tryck av något slag mot hälsenan, kanske av att man har virat skoremmarna runt fotlederna tex. för dem som har lite mer vader kan det vara jobbigt att snöra höga kängor ända upp. jag löser det dock genom att "dubbelsnöra", först går jag upp på halva skaftet sen går jag ner igen och knyter, det motverkar bälgefekten som man kan få runt fotlederna av att vaden trycker ner skaftet men utan att dra remmen runt fotleden och få ett punttryck där hälsensn korsar skoremmen.

Detta blir svårare med kängor som inte har snabbhagar utan öljetter, på dem får man helt enkelt låta bli att snöra hela vägen upp och pula undan överflödiga skoremmar nogån stans.
 
När man talar om trollen...

...så finns det ett par sprillans jörn på prylmarnaden här på utsidan just nu med en sula som är uppkallade efter just denna klassiska promenad som du använder för att exemplifiera hårt underlag. Kanske inte så bar för dig att de är en version med näbb (dock är jörns näbbar ganska diskreta) och om storleken (39) passar är ju också ett frågetecken...men man kunde ju flagga för det iaf.
 
Tack men jag skall ha 5 nummer större. Låter ju bra att de har en Nijmegensula. Kanske lika bra att ringa dem men vad har de annars för sulalternativ? Näppar och klor är väl bara bra att ha om man skall åka skidor annars stör de väl den fina rullande gången man har under vandring...
 
Jörnkängan kan ej beställas

Kan dessvärre informera er om att Jörnkängans telefonsvarare låter meddela att inga mer beställningar tas för närvarande. Situationen ändras kanske mot slutet av 2006. Suck...tillbaka på ruta ett...Lundhags var väl ett alternativ då kanske...
 
Lundhags Professional vs. Vidda

Jaha, efter ytterligare funderande när nu inte Jörnkängan kan köpas så står mitt val mellan Lundhags Professional och Lundhags Vidda, båda troligen i modell Mid som jag finner lämpligare för mina behov.

Om man söker på forumet här tycks Prokängan vara mer spridd men en jämförelse back-to-back av dessa två vore intressant.
 
Re: Lundhags Professional vs. Vidda

petho; sa:
Jaha, efter ytterligare funderande när nu inte Jörnkängan kan köpas så står mitt val mellan Lundhags Professional och Lundhags Vidda, båda troligen i modell Mid som jag finner lämpligare för mina behov.

Jag hade en gång i tiden lite problem med vader och hälar i Alaska. Jag gissar att det har haft att göra med det höga skaftet (+ kanske taskig snörning) samt den breda lästen. För mig är Lundhags Fjell Mid perfekt med den smalare lästen. Hälen sitter mycket bättre. Glöm inte bort den.

Lycka till
Peter P.
 
Tänk på storleken

Hej

Lundhags Prof. är mina favoriter. Jag har ett par fodrade kängor också men dom står i garderoben.
Jag har dock fått byta upp mig en storlek eftersom dom krympte rejält. En smärtsam vandring tillbaka till Nikkaloukta var inte rolig. Som tur var har jag en kompis som dom passade på.

//PW
 
Re: Lundhags Professional vs. Vidda

petho; sa:
Jaha, efter ytterligare funderande när nu inte Jörnkängan kan köpas så står mitt val mellan Lundhags Professional och Lundhags Vidda, båda troligen i modell Mid som jag finner lämpligare för mina behov.

Om man söker på forumet här tycks Prokängan vara mer spridd men en jämförelse back-to-back av dessa två vore intressant.
Jag hade tänkt att köpa Vidda men mina fötter är lite för smala så Fjell passar bättre. Genom åren så verkar Lundhags sulor bli mjukare, jag hade förut modell Luffare och Fjell är mycket mjukare. Innersulor kan bytas så kängorna blir ännu mjukare.
Att jag var ute efter Vidda och Fjell beror på att jag inte vill ha foder i kängorna som finns i Pro.
Vidda och Fjell har samm typ av sulor, Certech 3.0
 
Re: Re: Lundhags Professional vs. Vidda

ollefisk; sa:
Att jag var ute efter Vidda och Fjell beror på att jag inte vill ha foder i kängorna som finns i Pro.
Vidda och Fjell har samm typ av sulor, Certech 3.0

Det betyder alltså att Pro torkar långsammare...
 
Vidda high

Angående fodringen eller polstringen som lundhags kallar de skumfyllda partierna i deras kängskaft, så drar de inte till sig vatten, utan är förseglade på något sätt (jag lovar det funkar jag har plurrat ett antal gånger med mina vidda high). Jag är väldit nöjd med mina vidda high och har använt dom i ca 500km nu. Kan dock rekommendera ett par rejäla iläggssulor som är uppbyggda eftersom att kängan är av skalkaraktär och inte är så där jätteskön i början innan de är ingångna. Sen finns det ju de där standardtipsen. Köp en storlek större än vanligt osv etc. Angående skafthöjd så valde jag high för att jag skall kunna gå torrskodd över lättare vad. Många är de gånger då mina vandringskamrater bytt till sandaler medan jag spatserat över med mina högskaftade lundhagare. Men detta är den enda fördelen med höga skaft egentligen. Knyt inte för hårt ända upp, då blir hälsenan och dess fäste lidande ganska fort precis som det står i några inlägg ovan.

Jag rekommenderar alltså vidda high efter lång men lustfylld utvärdering mestadels i Sareks nationalpark:)
[Ändrat av bjonil 2006-03-28 kl 18:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
Tottofagrin Gummistövel vs Känga? Kläder 50
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4
arjemma Kängor och blockterräng Kläder 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.