Kåda på klätterrepet

Lyckades med konststycket att få (rätt mycket) tallkåda på klätterrepet. Någon som vet:
1. Skadar detta repet?
2. Hur får man bort kådan (vatten lär ju inte hjälpa...)?

/Pé

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Aceton? det verkar i mina ögon vara farligt för ett rep men man vet ju aldrig. Länken ovan funkar inte så jag har ju iofs inte sett medlet.

Funkar det inte med tvål och repborste då?

Hade inte jag gjort!

Aceton är nog ett av de sista medlen jag skulle vilja hälla på något av mina rep...

Starka kemikalier och nylon har aldrig varit någon bra kombination. Om man vill testa något kul kan man försöka ta bort en klisterlapp på ett CD-fodral med aceton. (Inte för att ett plastforal och nylon är samma sak, men principen är hyfsat den samma...)

Hepp!

Apropå plaster. I ett jewel case (CD-fodral) är det kanske akrylplast, vilken är rätt känslig för diverse lösningsmedel.

Är det inte polypropylen i ett rep?

Man brukar tala om nylonslingor, vilket kan betyda att de verkligen är av nylon (PA).

Det är ganska mycket reservationer oftast om vad man kan och inte kan göra med ett rep. Detta är ju naturligt eftersom det är lätt att oroa sig (även i onödan) för repet efter som en liv ofta hänger på det, även bokstavligt.

Frågan är dock kanske vad PP tål och inte tål. Det finns säkert nån som är riktigt duktig på polymerer här på forumet?

De har ju en tendens att svara; I det läget reommenderar vi att ett nytt rep köps in.

De vill ju varken tala om att nånting man gör med repet är "ofarligt" eller missa en chans att öka försäljningen...

Attackscouten; sa:
Aceton? det verkar i mina ögon vara farligt för ett rep men man vet ju aldrig. Länken ovan funkar inte så jag har ju iofs inte sett medlet.

Ta bort ) i slutet av adressen.

Under "Dynamic rope care" så skriver de:
"Protect your rope from exposure to harsh chemicals Do not allow your rope to come into contact with any compounds containing acids, alkalies, oxidizing agents or bleaching compounds. Be especially careful to avoid contact with battery acid or fumes."

MEN:
"Testing done by the AlliedSignal Corporation indicates salt water, acetone, benzene, chloroform, freon, gasoline, kerosene, motor oil, mineral oil, paints and pine oil do not appreciably affect nylon and should not damage your rope."

PS. Men vad vet jag? Jag är ju bara en enkel flygingenjör.

PS2. Jag har lärt mig att göra fet skrift! Fräckt!...

[Ändrat av gahne 2004-05-26 kl 09:02]

Absolut inte aceton

Använd absolut inte aceton på klätterrepet!!! Det är endast ett fåtal polymerer som inte löses upp av aceton (enligt en kompis till mig som är civ ing i kemiteknik med inriktning polymerer).

Jag har dock inget föslag på hur du ska få bort kådan från repet. Om det inte stör (klibbar osv) så är det nog bäst att låta det vara kvar och nötas bort med tiden. Om det bara är på ena änden så kanske du kan kapa av biten med kåda på?

Nivea

När jag var "ung" och klättrade i granar och andra grönsaker fick jag lära mig av mamma att man först använder något fett tex nivea, smör eller dyl. sedan tvättar man med tvål och vatten utan att skölja imellan, funkar i varje fall på händerna...

Skulle tro att det funkar på rep också samt att det inte skadar repet lika mycket som aceton.

Tackar för alla idéer och engagemang.
I någon mån illustrerar de olika åsikterna min egen rådvillighet i denna fråga.

Vad beträffar de olika förslagen till lösning(-smedel); är det samma material i både kärnan och manteln? Om så inte är fallet kan man ju tänka sig en situation där ett lösningsmedel skulle kunna skada den ena men inte den andra, vilket inte direkt gör situationen lättare...

/Pé

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips