Kabelbindning till Jörnkänga

Jag undrar om någon vet en bra kabelbindning som passar till Jörnkängor med skidsula.
Ska monteras på ett par träskidor...

Jag har kollat runt lite på olika telemarks- och turbindningar men är osäker på vad som passar.

Jörnkängor med skidsula är så breda att de inte passar riktigt i några bindningar. De går nätt och jämnt att få in i tegsnäsbindningar.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Furuträ

www.furutra.se har en "jägarbindning" vilken ser ut som en korsning mellan Tegsnäsbindningen och den gamla Kaby Stövelbindningen.

Det är ju inte direkt kabel, men den borde vara ohyggligt mer stabil än Tegsnäsbindning. Det sista borde i.o.f.s. inte vara svårt.

www.furutra.se har en "jägarbindning" vilken ser ut som en korsning mellan Tegsnäsbindningen och den gamla Kaby Stövelbindningen.

Det är ju inte direkt kabel, men den borde vara ohyggligt mer stabil än Tegsnäsbindning. Det sista borde i.o.f.s. inte vara svårt.

Jag har ett par Olskogens skidor med deras egen bindning. Du rymmer mycket sko i den och den funkar bra tycker jag. Är det nog brant och mycket snö går det att köra lite telis tillochmed :cool: har dock haft ett brott på läderremmen över tådelen, tror jag det är.... måste ta hit skidorna för dom står i brorsan förråd i Luleå ;)

Och hur är skidorna

Jag har ett par Olskogens skidor med deras egen bindning. Du rymmer mycket sko i den och den funkar bra tycker jag. Är det nog brant och mycket snö går det att köra lite telis tillochmed :cool: har dock haft ett brott på läderremmen över tådelen, tror jag det är.... måste ta hit skidorna för dom står i brorsan förråd i Luleå ;)

Hur är deras skidor, jag har funderat på att skaffa ett par för turer i skogen när jag är på mina ursprungstrakter?

Hade tidigare Tegsnäs men de gick av för några år sedan och tänkte att det var ev. värt att stödja en annan inhemsk träskidefabrikant.

Försvarets bindning

Viken bindning är det som försvaret använder?
Jag gjorde lumpen som jägare i Arvidsjaur och vi harde vitablixten med en ställbar kabelbindning och Jörnkängor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips