k 2

fredrik har använt telefoner till att prata med media...nödtelefoner....ok att han ringer sin pappa och säger att vårt team lever...då kan väl pappan ringa vidare...men att använda satellit telefonerna till att göra tidningsintervjuer!?

En kort fråga. Vems var telefonen han använde? Han egen? nån annan i hans expedition? nån annan expedition eller nån nödtelefon som myndigheterna på platsen tillhandahåller för nödsamtal?

Christian, som egentligen inte tänkte skriva i tråden men blev nyfiken över denna lilla detalj.
 
.....

Du skriver: "Ni är faktiskt dumma i huvudet och borde skämmas."

På sätt och vis skjuter du dig själv i foten genom att skriva sådana låga saker, kommentarer behövs egentligen inte.

Jag är glad för att vi inte diskuterat det här "face mot face" för det skulle med allra största sannolikhet slutat med handgripligheter oss emellan. Du går helt enkelt då och då för långt i dina förnedrande ordval.

Fantastiskt.. du är beredd att försvara en person som genom sina elaka ordval gjort många riktigt
förbannade, samtidigt som du ska slåss när någon tycker att du gör dumt. Pga dennes ordval.

Du tycker inte själv att det är lite neandertaligt?

Och du... jag har många hål i mina fötter.. för lixom du är jag dum i huvudet ibland.

Peace, pajasar. ;)
 
för att vara korrekt...

...så är det inte bara de jag nämde först som varit lite väl grova i munnen...om man säger så...det är flera...

gillar själva utgångsdiskussionen...så fortsätt..någon som vet vilka telefoner som fanns? räknas inte alla telefoner som nödtelefoner i nödläge liksom?? tänker jag...

och hur käckt är det...som klättrare...förlora sin älskade make och klätterpartner....och komma till en camp där en vän (?) sitter och babblar med media liksom?? som själv förlorat en vän...och påstår sig vara knäckt som människa...har man mål i munnen i ett sånt läge överhuvud taget? visserligen är jag adrenalinkickare...och sånt kanske stiger en åt huvudet i ett nödläge...men ändå...

ska man rädda döda ner från berget i första hand? eller ska man se till att övriga kommer ner och ta bärgningen sen?

alla dessa som träffats av raset och räddats av fredrik (det är det som kvällstidningarna skrivit)...var kom de ifrån??

en grupp på väg ner...möter fredriks grupp...har en död med sig...och fredriks grupp...eller bara han själv om man läser tidningarna...vänder och försöker ta ner den döda...och sen faller en pakistansk bärare...och båda döda får vara kvar och de kommer ner till högsta basen...två grupper där då minst...

då är det ett ras...och två? lag är fast ovanför? och två klättrare dras med i raset...då undrar jag ju...de som fredrik räddar...som träffats av raset...kan ju omöjligen vara ovanför raset...då är det flera grupper under då också?? har läst på deras hemsidor att det är minst fyra lag uppe där...frågan är väl då...vilka lag var var och så...ni som är mer insatta...berätta snälla...

kram anna
 
Jag skulle inte reagerat ett dyft om du varit uppenbart ironisk på samma sätt som du är nu. Högt till tak i en diskussion tycker jag vanligtvis är helt ok och det är skönt när man vågar säga vad man tycker. Lite sarkasmer och ironi ska man också tåla.

Hmm men, så är det väl i livet också? (när man inte sitter bakom skärmen)

Man ska väl inte ta vilken skit som helst? Om en person står framför dig, menar allvar och förnedrar dig offentligt genom diverse grova uttryck och kallar dig för dum i huvet etc.

I ett sådant läge skulle varje fall jag reagera handgripligen. Även om det i bibeln står att man ska vända andra kinden till. ;-)

Fantastiskt.. du är beredd att försvara en person som genom sina elaka ordval gjort många riktigt
förbannade, samtidigt som du ska slåss när någon tycker att du gör dumt. Pga dennes ordval.

Du tycker inte själv att det är lite neandertaligt?

Och du... jag har många hål i mina fötter.. för lixom du är jag dum i huvudet ibland.

Peace, pajasar. ;)
 
Jag har nu lyssnat på det Fredrik säger i radion, och där förklarar han ju oxå varför han går ut i media.. jag ser inget problem alls.. å om du blir angripen av ett lejon så är det inte konstigt om grannen ringer expressen heller...

Angående satelittelefon, eftersom det nu är så viktigt, så är det ju lite märkligt att tex Cecilie skog säger "Vi legger igjen alt unødvendig utstyr i C3. Satellittelefonen blir også liggende igjen og dere får ikke vite om vi har nådd toppen før vi er nede igjen" Samma sak händer visst italienaren, han bar inte telefonen, den hade sherpan... ?

Å i tillägg så hade de med för lite rep, det blev satt upp rep på fel plats, alla klättrare skulle iväg samtidigt, de kom iväg sent, de markerade inte leden.. osv..

För mig låter det som att inte alla på fjället var experter - vilket fredrik säger...

Och sedan tror jag att om ni läser japanska, italienska, tyska, franska etc tidningar så är det säkert många andra personer som snackar med media där, vilket det ju oxå har varit...

Å om det nu var så respektlöst av Fredrik, så är det väl ännu mer respektlös av andra att bestiga K2 redan nu? Snacka om döda klättrare och vad som hänt är visst inte acceptabelt, men att kliva över å på de döda kropparna är visst helt ok? Märkligt tycker jag, men jag är ju inte klättrare heller.. :)
 
Tja med risk for att halla pa bensin pa brasan och dessutom bli helt off topic sa kan jag direkt saga att jag var extremt kritisk till Goran Kropp och hans vilda fantasi.

och när det gäller göran kropp...han var ingen klättrare i egentlig mening...(har pratat med folk som har klättrat med honom och kände honom väl...inte 90 grader utan andra...) han var äventyrare...och det är väl fredrik sträng också...

ingen klättrare i egentlig mening?

Å andra sidan, man kan väl vara en förbannat kompetent klättrare även om man i huvudsak är äventyrare och lockas av diverse olika utmaningar som inte alltid involverar klättring?

Dessutom blev väl Görans specialitet inom klättring just höghöjsklättring, en typ av klättring som inte särskilt många klarar av (många blir inte så gamla varje fall). Höghöjdsklättring ställer ju inte bara krav på att man kan klättra utan ställer också en lång rad med andra extrema krav som många människor helt enkelt inte klarar av (oberoende av träningsmängd och klätterkunskap).

Göran Kropps allround kompetens/kapacitet tycker jag snarare bara gör honom ÄNNU mer imponerande.

Ganska säker på att i stort sett hela Sverige förutom kanske en absolut minoritet, ett gäng orginella "hard core" klättrare som kanske tycker sig veta bättre än andra, som nedsättande talar i ordalog som "svenska högmodklättrare de senaste 10 åren" tycker att Göran Kropp är den som betytt ABSOLUT mest för att positivt uppmärksamma både klättring och äventyr/expeditioner i detta land, någonsin.

Jag tycker att Göran Kropp förtjänar en helt enorm RESPEKT. Han är och har varit någon av en idol för många människor och kommer så att förbli, oavsett era inställningar. Det är så folk i allmänhet minns honom.

att sedan fälla kommentarer som "han var ingen klättrare i egentlig mening"

Jag tycker det är helt onödigt och kan lätt misstolkas som nedsättande mot Göran.
 
Senast ändrad:

clindh

Forumvärd
Jag ska nu forsoka svara sakligt pa dina sista fragor
Tack för en bra redogörelse 90grader, jag förstår bättre hur de som kritiserar Fredrik runt detta med kommunikationen resonerar.
3 Det fans i princip bara NORITK2 som hade en fungerande kommunikation och dom hade by far bast bild av laget. Dom gjorde det ratta och talade inte med media.
Men ExWeb och NORITs hemsida uppdaterades ju med information om vilka som saknades, medans de ännu var saknade på berget. Antar att ExWeb inte räknas som media i detta fall?

Var det alltså bara Fredrik som uttalade sig i "vanlig media" från berget?
 

clindh

Forumvärd
jag vill också tala om att 90 grader inte alls hade ett falskt cv och därför inte fick vara med...tycker faktiskt att just det angreppet borde tas bort...för det framgår inte när man läser att det faktiskt är en ren lögn och att poängen är att jämföra påhoppet med det som fredrik anses oskyldigt påhoppad för...
Har du läst det på senare tid eller bara när det skrevs? När 90grader anmälde det redigerade jag det: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=376775&postcount=240

Jag valde ha det kvar då det var uppenbarligen falskt, men att ändå hade en viss relevans i diskussionen - eftersom vi just diskuterar anklagelse och bevisbörda mellan olika parter. Det visade på hur lätt det är att slänga ut en anklagelse, men skuggan faller ju faktiskt tillbaka på Öringen som skrev - eftersom det inte fanns någon grund alls för påståendet. Jag tror inte någon missuppfattar det efter mitt tillägg till inlägget.

Ville bara klargöra - detta är väldigt offtopic; vill någon diskutera Utsidans modereringspolicy, anonymitet, personangrepp etc så starta gärna en ny tråd i Utsidan-forumet.
 
Jag haller inte med for det ar ett klassiskt debatt knep. Dvs att undergrava motstandarens trovardighet med guilt by association. Skulle jag moderera denna trad skulle jag radera LOGNER men det ar bara jag. Och jag e ju bara en enkel 7c/8a klattrare som just gjort Matterhorns Nordvagg pa vinterna...
 

clindh

Forumvärd
NoritK2:s websida blev sa overbelastad at de bad om hosting hjalp och Ewweb fixa detta dock i en helt separat uppgorese och de fick ingen info av NORIT under sjalva katastrofen vilket bevisas av att de inte rapportera under handelsen.
Men ExWEb hade ju artiklar med nyheter om olyckan, saknade och läget på berget under både den 1:a och 2:a augusti? Och rapporten du lade in var också tidig. Så hur kom denna info in?

Med tanke på det du skrev om kommunikation under en olycka, varför lades då info om olyckan ut där för
allmänheten så tidigt, var det verkligen relevant för räddningsarbetet på berget?

Och NORIT hade också info om vilka som saknades etc på hemsidan (även andra expeditioners) - som info till anhöriga, men indirekt spred man då också den infon till media och resten av världen (vilket vart tydligt då sajten kraschade). Så med de principer du nämner så måste väl detta också vara fel.


Nåväl, jag förstår ju kritiken mot Fredrik - och det är många fel han och PR-killen gör som samverkar och skapar en riktigt dålig bild, som han ju får äta upp nu - och borde besvara å det snaraste. Damage control. PR-arbetet har misslyckats kan man ju konstatera...

Och jag håller med i kritiken till viss del - för min del är det där luddiga, generella uttalandet om inkompetens (vilka pratar han egentligen om då; alla, någon viss expedition etc - precisera Fredrik!) och sen speciellt det där korkade om att "11 är döda "som stör. Och är det så att han verkligen nyttjat en satellittelefon som kunde använts för räddningsinsatser för att istället prata med pressen så är det verkligen inte snyggt.. Vi får väl se om så var fallet.

Men hjältesnacket tycker jag dock i mycket blir en jantedebatt. Onödiga uttalanden förvisso men meningslösa att älta i sammanhanget , och inte heller något jag inte tycker man direkt kan lasta Fredrik för - däremot PR-killen... Men jag förstår ju förstås hur det förstärker den negativa bilden hos en del, hur det sticker i ögonen.

Men mot ExWeb får man tydligen inte vända någon kritik - då rusar deras beskyddare till.

Det jag reagerade på i allt detta var ExWebs grepp att dra igång en granskning om Fredriks CV mitt under händelserna på K2 - i mitt tycke ett medvetet, fult grepp för att passa på att klämma åt en person man anser ha gjort fel under olyckan ännu mer. Ja CV:t bör väl granskas, men det var just timingen av det där som luktade illa - i min näsa iallafall.

Och; om Fredriks uttalande om inkompetens kan sägas vara elakt mot de nu döda, är inte isåfall ExWebs kritik av en numera död klättrare, som utmålas som både egoistisk och snål som lika elakt då? Lika för lika.
 
Senast ändrad:
by admin or GUD...

"Och; om Fredriks uttalande om inkompetens kan sägas vara elakt mot de nu döda, är inte isåfall ExWebs kritik av en numera död klättrare, som utmålas som både egoistisk och snål som lika elakt då? Lika för lika."


Detta fattar jag inte. Utveckal....


ExWeb hade bara refferat av handelserna inga direkat citat den aktuella tid du reffererar till.

NORITK2 forsokte bara informera annhoriga och avstyra onodig jamming av sat phones etc. Ga till deras site och las alla postings sa fattar du
 
Senast ändrad:

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.