Jutenheimen i mitten på mars?

Jag har varit i Jutenheimen på sommaren och vandrat en del. Nu funderar jag på att åka dit i vinter/vår dvs i mitten på mars. Någon som har erfarenehet av skidande i området? tips, funderingar. Går båtarna tex från Gjendesheim och Gjendebu även på vintern? Jag kan se vilka rutter enligt min fjällkarta över Jutenheímen vilka rutter som inte funkar på vintern men har ni egna erfarenheter så är jag mer benägen att lyssna till dessa.

Jag har skidat där två gånger, en gång förra årtusendet gick vi stugtur vid påsk och förra påsken åkte vi och en annan familj till Memerubu och gick dagsturer därifrån. Gjendesjön är frusen i mars/april, vinterleden går över sjön.
Jag har en norsk fjällkarta över området och på den finns både sommar- och vinterleder markerade. Alla(?) hyttor har öppet under påsken, då är det norrmännens skidhögtid. Många hyttor har öppet mer än så. Vid påsk är lederna markerade med björkris. När du planerar rutten, kolla så att bilvägen till startplatsen/starthyttan är öppen.
Prova att söka här på Utsidan och titta även på
http://www.etojm.com/dir/jotunheimen.html
http://fjellsiden.no/
http://www.fjellforum.net

/Stina
[Ändrat av cykelstina 2004-11-19 kl 08:06]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jutenheimen

Stort tack, ska kolla länkarna i helgen och botanisera på min fjällkarta över området.

Ser på din profil att du åkt i vattnet vid långfärdsskridskoåkning ;-) grattis.... ;-) mitt "genombrott" var en juldagsmorgon för 2 år sedan. En erfarenhet rikare, jag såg ut som en zebra på benen efter alla blåmärken, vilket är bättre än utslagna tänder vilket kunde varit fallet om farten varit lägre. Tack än en gång för länkarna.

Re: Jutenheimen

PetStr52; sa:
Ser på din profil att du åkt i vattnet vid långfärdsskridskoåkning ;-) grattis.... ;-) mitt "genombrott" var en juldagsmorgon för 2 år sedan. En erfarenhet rikare, jag såg ut som en zebra på benen efter alla blåmärken, vilket är bättre än utslagna tänder vilket kunde varit fallet om farten varit lägre. Tack än en gång för länkarna.
Det var en plurrövning, så det var inte så ävertyrligt... Lärorikt var det i alla fall (rekommenderas).
Främsta anledningen till att jag har den bilden är att jag är för lat att skanna in någon mer represtativ diabild. Denna bild fanns redan på nätet digitalt (har fått lov att ta den).
/Stina

Jotunheimen i mars

PetStr52; sa:
Jag har varit i Jutenheimen på sommaren och vandrat en del. Nu funderar jag på att åka dit i vinter/vår dvs i mitten på mars. Någon som har erfarenehet av skidande i området? tips, funderingar. Går båtarna tex från Gjendesheim och Gjendebu även på vintern? Jag kan se vilka rutter enligt min fjällkarta över Jutenheímen vilka rutter som inte funkar på vintern men har ni egna erfarenheter så är jag mer benägen att lyssna till dessa.

Hei !!
Du skal ta kontakt med http://www.dntoslo.no og be om å få tilsendt brosjyren "Fjellferie vinter". Den ligger vel også på nettet vil jeg tro. Brosjyren inneholer alle de opplysninger du trenger. Til Jotunheimen kommer du om vinteren enklest med egen bil (eventuelt buss fra Oslo) til Gjendesheim. Kvisteruten fra Gjendesheim er klar allerede fra 5.mars. God tur !!
Hilsen S.R

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips