Justera växlar

Hej, har just köpt en ny cykel, vilken jag behöver ställa in växlarna på.

Är det någon här som kan ge en begriplig beskrivning på hur man gör det?

Eller om det finns någon i Stockholm / Söder / Söder om Söder som har tid och kan tänka sig att visa för en hundring :)
 
http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/tech_support/tech_tips.html
filerna front och rear derailleur installation

(jävlas det kan man ju alltid läsa filen "100 Causes of Bad Shifting" också... =)

(justera alltså först skruvarna som begränsar ändlägena, sedan skruven på bakre växeln som förspänner fjädern, och därmed bestämmer avståndet till kasetten. spänn sedan wiren så att växlarna funkar bra både uppåt och nedåt.. typ.)

EDIT:
Fast om du har köpt en ny cykel, från butik, så brukar väl alltid? justering av växlar och så ingå från början? hade mina växlar racklat på en ny cykel hade jag låtit butiken fixa, även om jag kanske kan själv...

En annan beskrivning:
http://sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Har tre klingor fram. Kan inte ens växla över till den största, 48-klingan. Hur ska jag då kunna följa alla guider som bygger på att yttre delen av växelföraren är ovanför den yttre klingan?

Köpte hojen på nätet och kan således inte be affären fixa det här.
 
Mycket

kan vara fel på en beggad cykel.

Du skulle kunna lägga ut bilder på fram och bakväxel här. Möjligen måste du justera vinklarna fram och bak och postitionen på framväxeln.

THure
 
Varför då inte följa instruktionerna du har fått ovan?

"Fast om du har köpt en ny cykel, från butik, så brukar väl alltid? justering av växlar och så ingå från början? hade mina växlar racklat på en ny cykel hade jag låtit butiken fixa, även om jag kanske kan själv..."

Svarade på hans fråga.


kan vara fel på en beggad cykel.

Du skulle kunna lägga ut bilder på fram och bakväxel här. Möjligen måste du justera vinklarna fram och bak och postitionen på framväxeln.

THure

Den är helt ny. Fast från butik på internet. CRC.
 
Kände på vajern till fram-växelföraren och den är bra mycket lösare än den bakre, ska det vara så?

Om inte: hur spänner jag åt den?

Är det bara att lossa på insexan som sitter högst upp och dra åt?
 
Har tre klingor fram. Kan inte ens växla över till den största, 48-klingan. Hur ska jag då kunna följa alla guider som bygger på att yttre delen av växelföraren är ovanför den yttre klingan?

Köpte hojen på nätet och kan således inte be affären fixa det här.

Du ska ju börja med att få det att funka.

Varför kan du inte växla till det största drevet? Går det inte att med handkraft tvinga ut växelföraren dit? Om så är fallet borde du skruva på justerskruven som sätter det yttre läget för växelföraren.

Om du kan trycka ut växelföraren till det yttersta läget med händerna men inte med växelspaken borde du kolla vajerspänningen. Den största klingan behöver den hårdaste vajerspänningen. Du kan justera vajerspänningen där vajerna sitter fast i växelföraren (för grovjusteringar) eller finjustera på en skruv vid vajerhöljet vid växelreglaget.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips