juni i skottland

Hej!

Jag ska i juni vandra ca 10 dagar i skottland.
Vandringen blir på ungfär 2 mil/dag.

i breddgrader ligger ju skottland ungefär från stockholm till småland. men jag har fått för mig att klimatet skiljer sig desto mer.
Att det regnar mest varje dag har jag förstått. Men inte riktigt i vilken utsträckning.
är det monsun regn eller bara ett stilla duggregn?

Är det någon som vart där och kan berätta.

Och är det t.ex. dömt att misslyckas med en dunsovsäck?
 
Varierande?

Jag har varit totalt ca 2 veckor i Skottland (främst södra) så erfarenheten är inte särskilt stor, men för min del var det ofta korta (några minuter till max en timme) skurar det handlade om, aldrig en hel dags regnande även om det också säkert förekommer. Det regnade inte heller varje dag. Bästa svaret får du förmodligen från någon som tillbringat minst ett par somrar i Skottland. Det kan nog skilja en del mellan södra och norra Skottland också.
 
senast jag var i skottland var det strålande väder hela veckan.

tro inte på att det regnar varje dag, det varierar, men jag verkar tycka att om det regnar så regnar det inte hela dagen iaf. skurar är vanligt på de brittiska öarna, det kan sägas...

britterna har också dunsovsäckar, sover du i tält är det väl OK? en vattentät påse är väl o föredra, men jag trodde det var standard om man hade en dunsäck? men vad vet jag...? är strikt syntet på sovsäcksfronten!

hoppas det blir en bra vandring.
 
Inget ökenklimat

Eftersom alla andra verkar ha besökt skottland när det var soligt, så får väl jag ta på mig bekräfta motsatsen. Den vecka jag var där var det uppehåll i totalt en halv dag. De två månaderna innan jag kom dit hade det regnat varje dag, vilket tydligen var regnrekord även i skottland. Vädret till trots är skottland en underbar plats som jag gärna besöker igen.

"Kan du inte se dalen så regnar det. Kan du se dalen börjar det snart regna."
 
Jag lägger mig emellan tidigare inlägg med min erfarenhet. Från en tvåveckors cykeltur, mest på Hebriderna och skotska västkusten är det bestående minnet blåsten. Det regnade också, kanske i snitt några timmar var tredje dag och då i form av lätt, men ihållande regn.
 
Jag har vandrat en del i Skottland ... främst i de västra delarna och ute på Hebriderna men även i andra delar.

Skottland är inte en enda väderzon. I de västra delarna kommer fuktig luft in från Atlanten och faller ut som regn när det pressas upp av bergen. MIn erfarenhet är att det ofta kan komma någon skur ... längre eller kortare ... per dag. Visst förekommer skyfall när djupa lågtryck kommer in, men regn från den fuktiga atlantluften brukar vara lättare.

Däremot skiftar vädret ofta snabbt. Jag minns en gång ute på Hebriderna då de hade varit ihållande regn från en jämngrå himmel hela förmiddagen och jag klagade lite lätt hos en ortsbo som jag stod och pratade med. Han sneglade bara uppåt mot den fortfarande jämngrå himmeln och sa lugnt att "vänta bara en kvart". Jag trodde att det bara var för att göra mig på bätte humör, men en kvart senare sken solen och molnen sprack upp.

Östra sidan och inlandet är oftast torrare.
 
Tack för alla svar...
Det ni säger låter vettigt och lovande :)

Är det någon som har någon åsikt i hur varmt det blir på sommaren?
rent generellt alltså.

Jag kommer framförallt vara i den västra delen av landet.

Tack så mycket
 
Här får du svar!

Juni i Skottland = utmärkt!

Skottlands klimat är styrd av Atlanten och Golfströmmen. Det kommer in många lågtryck ifrån SV och det kan innebär kortare eller längre regnperioder. All slags regn finns i Skottland liksom alla andra ställen, men det som kanske påverkar mer är blåsten och det fuktiga luften.

Juni brukar (men inte alltid) vara en av de stabilare månaderna med längre torperioder och behagliga temperaturer som då kan ligga runt 15 - 20 grader. Rent allmänt är det en blötare klimat i väst där det blötaste ställe är Fort William.

Men kanske den största fördel med juni är att knottsäsongen har inte riktigt kommit igång. Senare under sommaren kan det bli en riktig helvete.

Något mer?

ha de
Alistair
 
En liten grej till

En grej jag kom att tänka på är att vintersäsongen 07-08 har varit rätt så snörikt i Skottland. Det finns stora mängder snö i bergen och det blir bara mer o mer.

Vet inte men om det blir en kall vår och försommar kan mycket snö finnas kvar på topparna som kan påverka toppturer. Borde inte vara något problem men tänkte bara skicka en liten varning.
 
Collin:
Det är inte möjligtvis så att du ska gå Explorer Belt? ;)

Jag undrar dock hur du vet att vi kommer vara i västra delarna?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
mkruse Irland i juni Trekking 0
nomadliv 1-15 juni. Island vs. Norge? Specifika rekommendationer? Trekking 2
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Christian1 Vandringssällskap i Maj/Juni? Trekking 2
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
kylslagen Vandring Korsika mitten juni Trekking 1
gvali Norge 6 juni topptur? Trekking 6
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
EmmaNivert Går det att vandra runt Mont Blanc i början av juni??? Trekking 0
johankarlsson Nagon som vandrat upp pa Mont Blanc i juni? Trekking 2
ingviking Dagsturer i Skottland Trekking 4
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
arfsnarf Var i Skottland? Trekking 15
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
dokny Vandring i skottland Trekking 13
frankvaldor Skottland Trekking 22
camoscio Skottland tar form! Trekking 6
beah Skottland??? Trekking 9
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
AndersOleander Höstvandring i Skottland?? Trekking 4
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28
hellstrand Vandring i Skottland! Trekking 17
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Malindo Nordvästra Skottland Trekking 2
Juventus88 Skottland Trekking 5
fredric_verklig.se Vandring - West Highland Way (Skottland) Trekking 1
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
Fri-skis Vandring i Skottland! Trekking 7
Mia8848 vandra i skottland Trekking 3
otas Vandra i Skottland? Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.