Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej
Kan ngn svara på hur det blir om man vill sälja flugbindningsmaterial som kommer från en idag fridlyst fågelart men när den köptes (70-talet) var laglig? Det gäller en hel nacke från en djungeltupp.
"År 2006 hade 169 länder skrivit under Konventionen om handel med hotade arter, CITES. Länderna har infört krav på tillstånd och intyg för handeln med och hanteringen av hotade djur och växter. Reglerna gäller såväl levande som döda djur och växter samt hela, delar eller preparat av dessa."
"Brott mot rådets förordning (EG) nr 338/97 och artskyddsförordningen (1998:179) är straffbelagda i Miljöbalkens kapitel 29 och i Smugglingslagen. Du måste känna till lagstiftningen om du handlar eller handskas med vilda djur och växter. Det går inte att skylla på att ingen informerat dig. Ta reda på vad som gäller!"
Helt korrekt påpekat. Det finns odlade nackar att köpa som är Cite-märkta och allt. Min fundering handlar om en nacke som är köpt långt före fridlysningen och alltså från en vild fågel. Vad gäller vid försäljning av en sådan och svaret på frågan kom.
kvaliteen på en "originalnacke" och en odlad skiljer. Färglyster, hållbarhet. Sådant som de som binder ffa lax- och havsöringsflugor värderar. Sedan får ju nacken givetvis inte vara misshandlad eller dåligt förvarad.
Jag binder laxflugor men har valt att inte använda dom hett eftertraktade fjädrarna från djungeltupp, odlad eller inte. Dessutom finns det alternativa material till det mesta, att använda vissa fjädrar osv. till laxflugor handlar mer om vår egen fåfänga än dess förmåga att fånga lax..
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar