Joutenheimen (ännu en tråd)

Jag och sambon planerar att bege oss mot Norge och Joutenheimen i början av Juli.
Har sökt runt och läst en massa bra tips här i forumet. Finns dock ett par frågetecken jag hoppas ni kan ge svar på!!

Finns det någon bra camping i trakterna där man kan ha sin "bas" (tält)?
Vi har bil med oss och tanken är att ta den från "basen" till lämplig start för dagsturer...

Vilka turer finns som man klarar av tur o retur på max 8-9 timmar?
Vart ställer man lämpligast bilen för start och mål på dessa turer?

Tacksam för svar!

//Mange
 
Jag tycker Turtagrø är bra. Om det är vanlig vandring så kan man gå därifrån till t.ex. Fannaråki, Nordre och förtoppen till Dyrhaugstind, de turerna är jättefina och bjuder på olika utsikter. Andra bra alternativ är Spiterstulen, Krossbu och Gjendebu, listade i min "värderingsordning". Alla de platserna har någon fjällstation. Man kan bo inne eller betala lite och bo ute. Alternativt kan man vandra ett par timmar och sätta basecamp en bit från bilen, t.ex. i närheten av Tindeklubbshyttan i Hurrungane med Turtgrö som utgångspunkt. Det brukar jag göra så det blir lite mer högfjällskänsla även i campen och kortare approach till topparna. Vill ni göra dalvandringar hellre än toppturer så är det bättre att gå längre sträckor än dagsturer. Antingen med tält, eller mellan olika hytter.
 
Det naturliga svaret vore bli att köra till Spiterstulen, därifrån har man toppturer till Galdhopiggen och Glittertinden. Lite som norska versionen av att ta helikoptern till Kebnekaise fjällstation och gå upp på toppen.

Från Gendesheim kan man ju ta båten och göra trevliga turer också, Besseggen är ju mycket populär.

Vill man komma djupt in kan man också köra till Leirvassbu. Det ligger högt och är lite som en knutpunkt för några dalar.

Sen kan man fortsätta till Turtagro och utforska Hurrungane, förmodligen den "vildaste" delen av Jotunheimen. Rekommenderat är en tur med övernattning i Fannaråkhyttan och tillbaka. Mycket speciell hytte.

Slutligen kan man köra runt till Ovre Årdal och norr till Hjelle med utflykt till Vettisfossen.

Varför inte göra rundturen, väg 51 till Gjendesheim, sen norr till väg 15 och ta väst, ta av söder på väg 55 och upp till Spiterstulen för dagsturer. Tillbaka till väg 55 och söder och ta av mot Leirvassbu. Sen tillbaka och söder igen på väg 55 till Turtagro. Därefter fortsätter ni väg 55 ner till Lustrafjorden tills ni kommer till väg 5 där ni tar öster och tar norr igen efter färjan på väg 53 till Ovre Årdal till vettisfossen. Man kan sen följa 53:an till E16 och cirkeln är sluten.

Mycket fin tur

Alternativet är att efter Spiterstuen åka tillbaka till väg 15, vika av väst på denna tills man tar norr på väg 63 via geirangerfjorden (spektakulärt). Fortsätta 63:an till E136 via trollstigen. Där kan man ta lite öst och kolla på Trollväggen. Åk tillbaka väst på E136 till Åndalsnes och ta norr på väg 64. Innan färjan kan man vika av öst på väg 660 och 62:an till Sunndalsora. Där tar man norr på väg 70 en bit till Mo där man tar av in i innerdalen. Där finns det fina turer med.

Bra kartor att planera turer på finns på www.godtur.no
 
Senast ändrad:
Tackar för dessa mkt bra svar!
Blir kvällens aktivitet att kolla vidare på det ni skrivit samt planera lite.
Full på med mer tips om turer och boende i området!

MVH Mange
 
Lite nya funderingar...

Har kikat lite efter boende och har hittat två campingar...en i Lom och en som ligger lite längre ifrån (glömt namnet), finns det fler i närheten? Planerar att utgå från spiterstulen som det ser ut nu...

En fråga som dök upp i huvudet...Vart finns närmaste livsmedelsbutik om man man vill handla på sig för ett par dagar?

//Mange
 
Du kan ju tälta vid Spiterstulen och betala serviceavgift om 50nok per pers för dusch, torkrum mm. Vill minnas att dom hade en liten badanläggning/bastu för en liten slant mm så det funkar som en liten camping med extra faciliteter. Det går också och handla mat där men det är givetvis billigare och åka ner till nån affär. Om jag minns rätt låg det en Rema 1000 i Lom.

Jag tror inte det kommer bli svårt att hitta vare sig mataffärer eller camping, dom ligger ganska tätt.
 
Köp en karta. Resten bestämmer ni vid köksbordet eller i bilen ;)

Rondane och Dover ligger i absolut närhet till jotunheimen. Kan vara mycket bra vandrings alternativ för er!
 
Jotunheimen camping

Finns två campingar nära Gjende. Beseggen camping vid Maurvangen och en vid Bessheim. Det går också att att campa vid Gjedesheim och använda hytta till duch. Parkering finns på Gjendeosen och innan man kommer fram till Gjendesheim. Lätt att ta sig runt med båt och buss.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.