Jotunheimen utan möta folk

Tips på områden, etapper, sträckningar kring Jotunheimen.

Kriterier:
  • Undvika folk. Ok i någon passage förstås.
  • Gärna ledlöst, gärna lite bortglömda vildare trakter men gärna inte helt i utkanten av området, det ska vara fjäll åt alla håll runtom mig. :)
  • Inte ute efter höjdmetrar, helst dalkrypa.
  • Vill gärna fram mellan "jättarna" en sväng, men hela turen behöver inte uppehålla sig där.
  • Så kort bilresa som möjligt från Mora, kikat på P antingen på Valdresflye eller Veodalen. Andra alternativ?
  • Tänker mig cirka 5-7 nätter.
 
Många krav, svåra att uppfylla. Områden som tidigare var mycket ensamma har tillrättalagts, med broar och stigar
vilket innebär att återstående vildare trakter kan vara desto mer krävande. Jag har aldrig varit på topparna och aldrig, verkligen aldrig, gått Bessegeen.


På min sajt huthyfs.com finns en genomgång av sydnorska områden, bland dem Jotunheimen. Fråm fem av mina sju turer som berört Jotunheimen har jag publicerat reserapporter med bilder ("Myrdal-Krossbu" hör dit, resen är uppenbart). Av dessa fem turer gick 2002 års tur endast i Jotunheimen, men obs att de turrer som berör Breheimen är delvis vildare, ensammare och mer krävande. Men även de södra delarna bjuder på ett annat lugn än de populära stråken.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tips på områden, etapper, sträckningar kring Jotunheimen.

Kriterier:
  • Undvika folk. Ok i någon passage förstås.
  • Gärna ledlöst, gärna lite bortglömda vildare trakter men gärna inte helt i utkanten av området, det ska vara fjäll åt alla håll runtom mig. :)
  • Inte ute efter höjdmetrar, helst dalkrypa.
  • Vill gärna fram mellan "jättarna" en sväng, men hela turen behöver inte uppehålla sig där.
  • Så kort bilresa som möjligt från Mora, kikat på P antingen på Valdresflye eller Veodalen. Andra alternativ?
  • Tänker mig cirka 5-7 nätter.
Hej Elva, tror att snabbaste vägen blir över Stöten, väg 25 genom Hamar och Lillehammer för att sedan vika av norrut. Det finns förstås mindre vägar, men som du kanske vet kan genvägar i Norge ta enormt lång tid genom bergsmassiv och tunnlar och tullar. Har inte provat småvägar själv just till Jotunheim men andra otillgängliga områden i Norge. 6-7 timmar för att komma till högalpina områden är ju inte så tokigt😊
 
Tror du bör välja något annat område än Jutenheimen om du verkligen vill slippe folk (utan att jag vet hur mycket folk det är där).

Tror du kan gå runt länge i Breheimen eller på Dovre och nord vest utan att möte speciellt mycket folk.

Angående resan ditt så tycker jag tiderna i google maps alltid stämmer bra så det är bara att leka sig lite där.
 
Det är helt riktigt som Fredrik säger att om man vill undvika folk så finns det massor av alternativ med avsevärt lägre besökstryck än Jotunheimen.

Dessutom vill jag påstå att kombinationen vandra nere i en dal och ledlöst inte är möjligt om man nu inte väljer att gå parallellt ett par hundra meter åt sidan om lederna. Väljer man istället att gå högre och mer utmanande vägar finns det flera ledlösa alternativ.

Men det finns leder där det är ganska få som går. Ett exempel är att starta i Eidsbugarden och gå mot nordväst via Mjölkedalen och Skogadalen ner till Skogadalsboen. Där svänger man åt syd-syd väst och följer Utladalen ner till Vettismörki. Sen går man tillbaka till Eidsbugarden via Hjelledalsmoget. Om du kollar in det förslaget ser du att det bara finns en Hytte på hela turen, vilket gör att man slipper alla som inte vill bo i tält. Samma sak gäller om man går genom Leirungsdalen med start i Gjendesheim. På dessa leder är det betydligt färre som rör sig.

/ Stefan
 
Jag noterar att det mesta som det tipsas om här finns behandlat -- med bilder och allt -- i mina berättelser på huthyfs.com Kolla t ex Breheimen 2001 och Jotunheimen 2002. Notabelt också att de betjente hyttene serverar frukost så sent som 8. Mina etapper brukade börja ungefär 6.30 - 7.00 på morgonen så det kunde dröja 3-4 timmar innan jag mötte någon. Den starka koncentrationen till de högsta topparna och Besseggen har varit till gagn för de södra delarna, med pärlor som Hjelledalen och Fleskedalen. Sen är det ju också fint att vandra till, snarare än genom, Jotunheimen -- vandringen som resa. Det finns två fina vägar från Finse, åtminstone för morgonmänniskor som mig.
 
Jag förstår att det finns bättre alternativ för att inte möta folk, men nu gällde inlägget Jotunheimen och inget annat. Jag har gjort inlägget för att jag är nyfiken på och vill besöka just det här området, vill bara hitta intressanta alternativa dalgångar. :)

Hjälp en Norge-noob: Generellt, på vilken höjd kan jag räkna med full stenighet och ej tältbart alls? Visst är det skillnad mot Sverige, i Norge sträcker sig vegetationen något högre? I en dalgång på 1400-1500 m skulle det i Sverige knappast finnas mjuka plättar, men i Norge möjligen..?
 
Mera Norge. 1) På huthyfs.com finns en sammanfattning av min vandringsfilosofi, illustrerad av tre vandringar samma år, 2002: Korsikas GR20, Havsalperna och Jotunheimen. "Största möjliga ensamhet". Ingen länk, men lätt att googla fram.

2) Ett stort område i Skarvheimen, N om Store Øljuvatnet, är utan tillrättaläggning. På sajten skildrar jag två dagar i detta område. På fjellforum.no fanns tidigare en omfattande redogörelse för en vandring i detta område. Inte längre, tyvärr, kanske ngn på forumet har en sparad kopia, t ex., eller egen erfarenhet. Kanske går att konstruera en tur utgående från kartan och min korta redogörelse. Jag hade tur att få tips om bl a en väsentlig bro.

3) Den 26 november 2009 startde jag en tråd på fjellforum.no där jag begärde tips. Ett område som nämndes var Børgefjell som ligger i både syd- och nord-Norge (och sträcker sig in i Jämtland och Västerbottens län) och saknar tillrättaläggning. Frånvaron av anläggningar och osäkerhet om vad torde kräva en hel del förberedelser. För att ta sig in i området från realtivt låg höjd kan man också behöva veta mer om terrängen i utkanterna. Jag fick omfattande respons, men turen blev aldrig av. Kan ha berott på att jag då, vid 65 års ålder, började känna av tilltagande knäbesvär.

(min sista fullt genomförda fjällvandring, 8 dagar i Jämtland, gjorde jag 2017, 72 år gammal; min sista alpina vandring, 9 dagar i Schweiz, började på min 75-årsdag 2019.)
 
Hej igen,

Eftersom Jotunheimen ligger ganska långt söderut, i princip i höjd med Fulufjället, är det helt riktigt att man kan hitta bra tältplatser på högre höj än vad som är möjligt uppe Lappland till exempel. Gick en gång upp i Memurudalen (tog båten till Memurubu) och vek av från leden där den börjar vika av upp mot Memurutunga. Sen gick vi ledlöst upp till sjön 1692 strax väster om Reinstinden där vi lyckades hitta en liten yta där det gick att tälta. Nästa dag gick vi över passet strax söder om Hinnotefjellet och följde sen leden ner mot Storådalen.

Har även tältat uppe vid sjön 1576 i Leriungdalen. Generellt sett har vi sällan mött mycket folk när vi gjort turer i Jotunheimen, förutom den gången vi gick Besseggen där man nästan fick ta köbilljett. Men då har vi undvikit de mest populära områdena, som runt Glittertind och Galdhöpiggen. Har till exempel gått genom Leirungsdalen ett par tre gånger och så vitt jag minns inte stött på mer än en handfull vandrare sammanlagt. Men då har jag förvisso mest varit där i senare delen av Augusti och början av September.

/ Stefan
 
Har tyvärr inga tips på ensliga områden i Jotunheim eftersom jag aldrig hittat några.
Det mesta av Norges storslagna berg går ju att nå med husbil. Största skillnaden med svenska fjällvärlden är just att det inte är någon vildmark utan en levande landsbygd med fullt utvecklad turistnäring. Enligt mig är det främst Nordnorge som liknar den svenska sidan. De flesta områden jag har varit i södra delen (Jotunheim, Gudbrandsdalen, Hardangervidda) påminner mer om sträckan Kiruna-Nikkaloukta-Kebnekaise, de populäraste delarna av Kungsleden eller Vägen västerut med Ritsem. Det är ju ganska talande att du kan åka halva vägen med bil upp på Galdhöpiggen och högst upp ligger en liten kiosk där du kan köpa godis och souvenirer.
Jag tycker Norge är väl värt att besöka ändå eftersom det är så dramatiskt vackert, och har så fina toppturer och traverser, men var förberedd på något helt annat än Sarek.
 
Senast ändrad:
Följande siffror från en 13-dagarsvandring iror jag är rätt typiska för Sydnorge.

Oppdal-Djupvatnet, 2004​

Dovrefjell:
23 juli (Oppdal, 500 m)-Risan i Drivdalen-Pershøe, 1135 m
24 juli Pershøe, 1135 m- Urdvatnet, 1350 m
25 juli Urdvatnet, 1350 m- Norr om Lesjøen, 1225 m
26 juli Norr om Lesjøen, 1225 m - Stigskilje ovanför Grøvudalen,1220 m
27 juli Stigskiljet ovanför Grøvudalen,1220 m - Håkodalstela, 1350 m
28 juli Håkodalstela, 1350 m - Förbi Miutjønnin, 1250 m
29 juli Miutjønnin, 1250 m - Gravdalen, 930 m
30 juli Gravdalen, 930 m- Bjorli (proviant, camping), 600 m
Romsdalen-Reinheimen:
31 juli Bjorli, 600 m - Buabergvatnet, 1350 m
Reinheimen-Tafjordfjella:
1 augusti Buabergvatnet, 1350 m - Torsbu, 1300 m - Pyttbudalen, 1080 m
Tafjordfjella:
2 augusti Pyttbudalen 1080 m - Reindalsseter, 700 m - Hulderkoppen, 1000 m
3 augusti Hulderkoppen, 1000 m - Reindalsvatnet, 1200 m
4 augusti Reindalsvatnet, 1200 m - läger mellan Djupvatnet och Langvasstjønne, 975
 
Jag tror jag bestämt mig för parkering på Valdresflye. Det ligger närmast och det är enkelt att ta buss som går frekvent mellan Beitostølen och Gjendesheim för annan utgångspunkt än slutpunkten.

Jag har lite ruttfunderingar och frågor.

  • Tar man sig fram längs Gjendes sydsida eller är det någon brantare passage eller vattendrag som gör det omöjligt?

  • Går det att korsa vattendraget i Storådalen någon annanstans än längs leden om man kommer på höjd? (För att t ex kunna passera genom Skarddalen.)

  • Samma fråga om stora glaciärälven i Memurudalen, kan man ta sig över på höjd t ex som jag ritat eller kan jag glömma det?

  • Kan man någorlunda smärtfritt ta sig från Svartdalen till Langedalen på 1600 m, eller är det för brant? Norska onlinekartorna är inte helt enkla att tolka och på norgeskart.no går det rent av någon upplösningsgräns precis där så jag får inte riktigt grepp om det.

Skärmbild 2025-07-08 090853.png
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips