Jotunheimen i maj?

Inte för att vara sån, men när jag var i Jotunhemien i fjol runt 20-25 Augusti kom det faktiskt både snö och hagel på lite höjd ovan trädgränsen.. Så då var vintern redan i antågande! Kanske hade vi oflyt, eller så är sommaren jäkligt kort där..

Förra sommaren var nog en riktig skitsommar på de flesta håll i norska fjällen, iaf
den sämsta jag upplevt (jag har varit i Norge varje år 1997-2009). Min första kontakt
med norska fjällen var 18-24 augusti 1994; även om den veckan inte var lika fin som sommaren iövrigt så hade jag två riktigt fina dar, t ex denna:
http://www.huthyfs.com/jotun.html
och fem sådär, med en del dimma.

Normalt skulle jag säga att sista veckan i juli och båda första i augusti är den ideala tiden.

Tidig sommar är mitt tips. Sent i juni är firnfälten fortfarande gångbara en bra bit in på eftermiddagen och det är inte horder av turister överallt ännu. Avsmältningen kan däremot vara ganska kraftig så det kan vara värt att tänka på att ett enkelt vad kan bli en präktig fors på bara ett par timmar.

Här kan du kolla hur visdalen ser ut just nu.
http://www.spiterstulen.no/webcam.htm

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jotunheimen i mitten av juni?

Hej!

Har ungefär samma funderingar, men vi hade tänkt göra vår tur i mitten av juni. Vad tror ni om det? Vill gärna göra några toppturer, men lämna skidor och snöskor hemma.

MVH/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips