Jordnötssmör.

Funderade lite på jordnötssmör som proviant. Var på sälskapsspelkväll med några vänner precis, minns från burken att det innehöll 55% fett, 25% socker och 10% protein. Jordnötssmör borde vara perfekta energireserven på tex en vandring.

Men jag undrar hur man äter det. I större mängder mår man illa. Kan man tex baka in det i kakor för att underlätta ätandet? Någon som har några förslag?
 
Snickers

Verkar jobbigt o baka in när andra gjort det åt dig, SNICKERS var namnet.
Annars är det gott som krydda till nudlar, fast det är på mackan det hör hemma, dax att besöka kylskåpet, ciao!
 
bananmannen; sa:
Funderade lite på jordnötssmör som proviant. Var på sälskapsspelkväll med några vänner precis, minns från burken att det innehöll 55% fett, 25% socker och 10% protein. Jordnötssmör borde vara perfekta energireserven på tex en vandring.

Men jag undrar hur man äter det. I större mängder mår man illa. Kan man tex baka in det i kakor för att underlätta ätandet? Någon som har några förslag?

I min variant av energikakor brukar jag blanda i jordnötssmör. Sirap, vispgrädde, strösocker, jordnötssmör, druvsocker, glukos, havregryn och kokosflingor utanpå. Tror det var allt.

Mvh
Peter P.
 
Äh, skippa smöret så slipper du fundera på hållbarhet, behållare mm. Kör på vanliga naturella jordnötter, de är ruggigt energi- och vikteffektiva. Förutom att de innehåller en massa fett så är de faktiskt en hyfsad proteinkälla, något som kan vara svårt att hitta på tur.
 
Strykarräven; sa:
Äh, skippa smöret så slipper du fundera på hållbarhet, behållare mm. Kör på vanliga naturella jordnötter, de är ruggigt energi- och vikteffektiva. Förutom att de innehåller en massa fett så är de faktiskt en hyfsad proteinkälla, något som kan vara svårt att hitta på tur.
Jag såg på mitt skummjölkspaket att 36 gram av 100, 36 viktprocent, utgörs av protein, tillsatt.

Alldeles bortsett från om man behöver det under några veckors vandringar i stöten, hur täcker den mängden procent dagsbehovet för en tränande och aktiv men inte hårdtränande person, dvs. hur mycket måste drickas per dag för att få dagsbehovet om man bara skulle få protein därifrån?

Ett plus med jordnötssmör är att det är supergott på smörgås och med varm choklad till - gifter sig.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag såg på mitt skummjölkspaket att 36 gram av 100, 36 viktprocent, utgörs av protein, tillsatt.

Alldeles bortsett från om man behöver det under några veckors vandringar i stöten, hur täcker den mängden procent dagsbehovet för en tränande och aktiv men inte hårdtränande person, dvs. hur mycket måste drickas per dag för att få dagsbehovet om man bara skulle få protein därifrån?
På den frågan får du väl lika många "bra" svar som det finns tränande människor. Frågar du livsmedelsverket, eller fysiologerna på min utbildning, så räcker 0,75-1g protein per kg kroppsvikt och dag, dvs betydligt mindre än vad som ingår i en standard-västerländsk dagsdiet. Frågar du på ett styrketräningsforum så får du höra att du måste äta minst 2g/dag, och att det måste vara "högkvalitativt" protein, vad det nu betyder (troligen lika med det dyraste preparatet, antar jag). Läste en välciterad vetenskaplig artikel som menade 1,2-1,6g/kg/dag för styrketränande och 1-1,4g/kg/dag för maratonlöpare, men detta var alltså på elitnivå, och man hade inte mätt t ex idrottsprestation, utan bara biokemiska markörer för muskelnedbrytning (=så mycket protein skulle de äta för att minimera sin muskelnedbrytning, under hårda träningssäsonger).

Så det är en röra. Jämfört med mitt skrivbordsjobb så är t ex en vintertur eller en fjällvandring rätt tung ansträngning, och då brukar jag försöka att få i mig mycket av allt, dvs även protein. Vällingpulver, skummjölkpulver, vissa soppor/såser, smörgåspålägg, torkad köttfärs/motsv, jordnötter är hyfsat proteinrika och brukar få följa med. Inför sommarens långtur funderade jag kraftigt på att köpa något sånt där mirakelmedel (proteinpulver, ingenting annat) som styrketränande finniga ungdomar använder för att bli jättestora, för att täcka behovet. Jag går alltid ned i vikt under mina turer, oavsett vad jag äter. Kan liksom inte hälla ännu mer olja i maten, det smakar så illa då...
 
Man borde kunna få till några riktigt energipackade kakor om man använde jordnötssmör, havregryn och proteinpulver som ingredienser! Sen vet jag inte riktigt hur det skulle funka som ett bakverk, men man kanske skulle börja experimentera på olika sorts lösningar så kanske man hittar något som fungerar lagom till sommarens äventyr.

Då är det bara å ge sig in i köket :)
/
 
Jag måste få uttrycka min stora beundran för människor som klarar av att stoppa omnämnda energijox i munnen och dessutom svälja, om de är nånting ens i närheten av försvarets nödproviant. En sjumilamarch på tom mage är ingenting i jämförelse.
 
Konstigt!

Går hur bra som helst att äta på fjället, tom gott då, men annars är det helt omöjligt:)

Det är hursom en energität blandning! Linnea
 
Inge fel på energikakor

Mina energikakor smakar ungefär som en blandning av julknäck och chokladbullar. Rätt kladdiga men det brukar jag avhjälpa genom att dränka dem i cocosflingor. De smakar helt OK.

Peter P.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.