Jordnötssmör.

snickerskakor

när jag var mindre och yngre så brukade vi göra de här kakorna till trevliga tillfällen:

2 dl socker
2 dl sirap
1 brk jordnötssmör med bitar
1 l rice crispies (med de där 3 jävla alverna på)
1 dl kokos
ljus blockchoklad (går nog åt 2 kakor)

Häll socker, sirap och jordnötssmör i en kastrull
och låt det smälta ihop till en skön geggamojja.
Blanda det med resten (utom choklad) i en skål och
ös ned det färdiga bööset i en smord form och
platta ut med en gaffel. Ställ formen i frysen
en stund, smält sedan chokladen och häll den över
smeten. In i frysen igen, sedan åter ut och skär
isär i bitar.

sen kan man ju alltid diskutera packvolym och vikt och gå naken i fjällen och sov i en plastpåse och ät barr som fastnar mellan tårna och det där men kakorna är iallafall goda..
 
Finfint!

Vid mina turer (sommar som vinter) brukar jag alltid ta med en liten burk (ej originalförpackningen) med jordnötssmör. Finfint på macka. Helst ett sån därnt modernt mörkt och saftigt bröd med mycket socker i. Jag kan förstå om det växer i munnen på en del, men jag har övat mig under ett skolår i staterna. De hemmagjorda energikakorna som näms i ovan i tråden verkar fina de också, men då måste man ju planera och inte fixa allt i sista sekunden som jag tyvärr alltid gör.

/pimmen
 
Kraftkakor modell "Rune" är utmärkta att trimma med hackade jordnötter - det gör jag alltid.
De enda som inte gillar Runekakor är folk som avskyr godis. Vi har till och med haft det som julgodis.
Det brukar räcka med ett smakprov för att mina turkamrater ska börja tigga om att "bara få en liten bit till". Vid en paddeltur döpte en kompis dem till "Lembas".

Hur som helst, jordnötssmör regerar! Världens bästa pålägg. (men för en finsmakare som mig ska det helst vara "äkta" jordnötssmör, med bara jordnötter och salt. Ingen tillsatt olja, inget socker)
Ha det på mackan så får du lite kolhydrater och fibrer också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.