jojoleden på skidor?

• Trådstartare jorgen@identitet.net (Jörgen Rosendahl)
  • Start datum

jorgen@identitet.net (Jörgen Rosendahl)

Gäst
Hej, jag vandrade bl a jojoleden i höstas och tyckte det var en mycket vacker och annorlunda led och man började undra hur det ser ut där under vinter/vår.
Det måste bli ett helt annat landskap en annorlunda upplevelse.
Min fråga: Hur är det att gå med turskidor jojo-leden med start i Tarfala.
Inbillar mig att det borde gå mycket fortare med skidor. Är det därför möjligt att göra det på en dag?
Antar att det behövs stighudar men har någon gått utan och kan berätta hur det var?
Tacksam för svar.
Vilken tid är lämplig?

ekman68@swipnet.se (Mats)

Gäst
Bra ide

Vintern -94 gick jag jojoleden i sin helhet och i maj -97 delvis (rundade Kaskasamassivet på östra sidan istället). Första gången var utan stighudar och då fick man sick-sacka mycket, men det gick, rekomenderas ej. Dock inga problem att hinna från Unna Räita till Keb, via Tarfala på en hel dag, tycker jag. Båda gångerna hade jag oförskämt bra väder. Nästa en förutsättning för denna tur är bra sikt (och behållningen). Största fara på denna tur bedömmer jag annars är sluttningen närmast Unna Räita, högst upp mycket brant och på skrådelen tillräckligt brant för en lavin, men där i kombination med att man kan fara ut för branten nedanför.
Så är det bara hyggligt väder och lavinsäkert så kan detta bli den bästa tur man fått göra på länge (så är det fortfarande för mig).

Jag har sparat en liten reseberättelse från -97, (den "farliga delen" är på bild unna_r_v.jpg):
http://www.struct.kth.se/people/matekm/Keb/index.htm

God tur!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips