Jörnkängan varslar

Resultatet blir nog bäggedera. Minska produktionskostnadern och öka intäkterna. I likhet med andra företag som utlokaliserat.
 
Det var onekligen en kortfattad artikel i sann norrländsk anda, men även faktikst med lite mallorkinsk stil: man skall aldrig avslöja allt/för mycket, eftersom nâgon annan kan ha nytta av det som sägs...och det vore ju olyckligt. Tolkningar därför nödvándiga.

Dock, om DE (enda) tre anställda varslas, och ÄGAREN är sjuk och inte orkar med, sâ är ju helt klart första tolkningen att fóretaget ska läggas ned. Ity, utan anställda blir det ju onekligen svàrt att fortsätta.

 andra sidan, varför skrivs det dâ inte rakt ut att företaget ska lággas ned? Ska det anställas nytt folk? Ska det säljas? Ska det utlokaliseras?
Varför gâr in inte Runga och Rasken inte in som huvudägare och fâr lite fart i det hela? Eller är det det som kommer att ske?

Den som lever fâr se.
 
Malindo; sa:
Varför gâr in inte Runga och Rasken inte in som huvudägare och fâr lite fart i det hela? Eller är det det som kommer att ske?
Personligen går jag inte in i förlustaffärer, jag får helt enkelt gå in nya kängor i stället. Men en sommat till håller mina jörnisar :)
 
En affärsidé vore kanske att lâta Köpings elever sy upp bootsen under slöjd-lektionerna? Det inneburo ju onekligen en drastisk sänkning av de rörliga TK. Runga?
 
Skolelever har för låg produktionskapacitet. Inget går upp mot att flytta tilverkningen till ett land där arbetskraften är välmotiverad att sy och limma ihop kängor.
 
Varför inte flytta verksamheten till någon lämplig Balearisk lite pluttö?
Borde väl finnas en marknad för näbbkängor med skidbindningssula där ;-)
 
Malindo; sa:
En affärsidé vore kanske att lâta Köpings elever sy upp bootsen under slöjd-lektionerna? Det inneburo ju onekligen en drastisk sänkning av de rörliga TK. Runga?
En annan affärsidé är att ett stort europeiskt företag går in och tar över tillverkningen, men behåller konceptet och den lokala tillverkningen. Måste ju vara en spottstyver för t.ex Bestard och nog bör en så bra produkt kunna säljas med vinst, samtidigt är ju även Bestard ett familjeföretag. Kusin Jörn? Då är ju sista utposten med membranlösa kängor erövrat;-)

Raskesven
 
Rungá; sa:
Skolelever har för låg produktionskapacitet. Inget går upp mot att flytta tilverkningen till ett land där arbetskraften är välmotiverad att sy och limma ihop kängor.

Barn är så slarviga också. Se bara på alla tredje-världen produkter... de håller ju inte för nånting!
 
Skulle nâgot europeiskt storföretag inom skotillverkning gâ in och ta över (och Bestard fâr man nog tyvärr sâlla bort om epitet "stor-" är det man söker), sâ mâste man nog tyvärr räkna med att själva tillverkningen tämligen omgâende kommer att försvinna till nâgon av köparens befintliga produktionsanläggningar. Dvs, sâtillvida inte nâgon svenska kommun eller statlig myndighet pâ ett eller annat sätt starkt subventionerade löner, lokaler coh andra kostnader.

Nej, lite mer jävla-anamma i det svenska fosterlandet vore önskvärt.. kom a-long boys, sluta chatta och ta tag i detta nu: ska ni làta svenska ärkekängor bara försvinna? Eller ska ni ta och göra nâgot ât saken? Upp till bevis! Orderböckerna är fulla! Kunderna skriker efter boots! Fsgs- och marknadsförings-potentialen enorm i jämföresle med vad som hittills varit (telefonsvarare)!

Äro svenska män nâgot att hänga i julgranen? Eller är den epoken nu en gâng för all över?
 
Jag blev så besviken: Jag la min beställning i februari och de var mycket glada över att kunna skriva in det. De sa att det skulle bli lite längre leveranstid eftersom de inte hade skywalksulan hemma vilken tydligen skulle vara den hårdare sulan för bättre rull. Efter tre veckor så ringde jag dem igen och då svarar en telefonsvarare med att inga frågor om kängor tas emot då deras ugn ligger nere. Produktionen väntades komma igång 6 månader senare eller nåt i den stilen.

Det här är ju fruktansvärt. Finns det ingen entrepenöraktig lirare därute som vill ta emot staffeten och vinna loppet? Om orderböckerna är fulla så borde det ju "bara" vara frågan om att fixa ugnen och få hem sulorna så företaget kan rulla vidare.

Någon som vet något mer?
/Sam
 
Fåmansföreag står oftast och faller med sina ägare, dessvärre.
Att kombinationen sjukdom och ungsbortfall är fatal för ett litet kapitalsvagt företag är inget att undra över. Fö kan ni ju roa er med att studera konkursstatetik inom EU.... Inte alltid roligt att ligga i topp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.