Detta är dåliga nyheter för oss som gillar deras kängor:
http://www.norran.se/sektion_c.php?id=644099&avdelning_1=102&avdelning_2=0
http://www.norran.se/sektion_c.php?id=644099&avdelning_1=102&avdelning_2=0
Vet inte om det är AMS som står för en del av lönen när man anställer arbetshandikappade. Hur trodde du de hade råd att ha tillverkningsindustri i Sverige?Raskesven; sa:Subventionerade löner? Hade jag ingen aning om. Vem subventionerar deras löner?
Det finns andra kängor. Är det någon ide att beställa när de inte tar emot beställningar, varslar folk och VD inte orkar. Lundhagskängan finns och levererar. Made in Portugalestetdrägg; sa:...för att kunna beställa in en två par kängor om de hotar att försvinna eller flytta bort.
Rungá; sa:Det finns andra kängor...Lundhagskängan finns och levererar. Made in Portugalestetdrägg; sa:...för att kunna beställa in en två par kängor om de hotar att försvinna eller flytta bort.![]()
Där ser man vad mycket man inte vet. Visste inte alls att Jörnkängans anställda var arbetshandikappade och att de därför fick någon form av statligt stöd. Jag trodde annars att företaget kunde ha en tillverkningsindustri i Sverige för att de höll nere kostnadssidan och för att de för ett relativt litet företag var priviligerade genom storordrar från armén.Rungá; sa:Vet inte om det är AMS som står för en del av lönen när man anställer arbetshandikappade. Hur trodde du de hade råd att ha tillverkningsindustri i Sverige?Raskesven; sa:Subventionerade löner? Hade jag ingen aning om. Vem subventionerar deras löner?
Jag tolkar det snarast som att intäkterna inte täcker kostnaderna;-) Arbetskraftskostnaden för ett litet företag som Jörnkängan utgör en relativt stor andel av deras produktionskostnader, utan att de anställda därför får särskilt mycket i plånboken. Ska företaget minska produdioktionskostnaderna finns inga alternativ annat än att göra sig av med folk, och då är den enda "acceptabla" anledningen att hävda arbetsbrist. Att "fokusera på kostnadsmassan" istället för att fokusera på intäktssidan, dvs. höja priserna, tror jag är fel väg för just detta företag att gå.Rungá; sa:Telefonsvararen hos Jörnkängan säger att det är "överhettat" och att inga beställningar tas emot. Detta tolkar jag till att tillgångarna är mindre än utgifterna och därför varslar man tre anställda för att få balans i ekonomin.
Scenariot som följer är att nya investerare går in i förteaget. Utveckling och marknadförning sker i Sverige. Produktionen flyttas till Estland, Portugal eller Kina.
Vad finns det för andra val. Lägga ner allting?