Jörnkängan från Reebot AB

Kul att du är nöjd. Om du kommer ihåg det vore det trevligt med en återkoppling om ett par-tre år eller så. Har själv Jörn kängor på mina vandringar och är mycket nöjd med dom. Det som jag framför allt har reflekterat över är kvalitén på lädret, som efter massvis av blöta dagar i fjällen fortfarande är lika mjukt och smidigt som när dom var nya.

Min erfarenhet från Lundhags är tyvärr (på ett flertal kängor, minst 4-5 par) att lädret efter ett "tillräckligt" antal med dyngsura kängor liksom ger upp och oavsett hur mycket man smörjer kängorna blir stelt och tråkigt. Dessutom med sämre förmåga att motstå vatten.

Håller tummarna att Reboot har lika högklassigt läder i sina kängor och i så fall vet jag var jag ska köpa nya...om nu mina Jörnkängor ger upp :)

/ Stefan

Kul att du är nöjd. Om du kommer ihåg det vore det trevligt med en återkoppling om ett par-tre år eller så. Har själv Jörn kängor på mina vandringar och är mycket nöjd med dom. Det som jag framför allt har reflekterat över är kvalitén på lädret, som efter massvis av blöta dagar i fjällen fortfarande är lika mjukt och smidigt som när dom var nya.

Min erfarenhet från Lundhags är tyvärr (på ett flertal kängor, minst 4-5 par) att lädret efter ett "tillräckligt" antal med dyngsura kängor liksom ger upp och oavsett hur mycket man smörjer kängorna blir stelt och tråkigt. Dessutom med sämre förmåga att motstå vatten.

Håller tummarna att Reboot har lika högklassigt läder i sina kängor och i så fall vet jag var jag ska köpa nya...om nu mina Jörnkängor ger upp :)

/ Stefan
Jag vill minnas att jag för länge sedan fick rådet att impregenera mina lundhags alaska (läderskaften) med linolja. Tänk på brandrisken om du följer detta. Som jag minns det så blev vattentålligheten bra av detta även om skaften eventuellt blev lite mjukare (mindre stabila) men inte något jag for illa av.

Någon som provat linolja?

Jag kan inte gå i god för att det funkar på ditt läder.

Använde annars gammaldax lädersmorning i gul plåtburk, som dessutom luktade tjärigt gott.

/Patrik

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Lädret på mina antika Jämtkängor är helt intakt, smidigt och med rätt vård vattentätt, och då köpte jag dem redan begagnade på 70-talet. Jag har alltid smort dem med Lundhags egen tjärdoftande Lädersmorning s(om nu heter något annat och doftar mindre tjära).

Det som gett up mer, och som jag till slut fick utbytt på Lundhags förslag, är själva cellgummit, men då har jag bidragit till förfallet genom att använda kängorna i fel miljö (alpin tur med stegjärn i mix-terräng med vass granit).

Det är såklart möjligt (rentav troligt) att lädret i mer moderna Lundhagare inte är av liknande kvalitet.

Men oj vad jag är nällad på Jörnkängorna :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips