Jobba inom friluftsliv?

Precis som alla yrken kan även guideyrket vara stressigt. Men också helt fantastiskt!
Allt beror på arbetsplatsen och arbetsgivaren, har jobbat på ett par olika ställen som guide och det är otroligt stor skillnad på företag och företag. Precis som i vilken annan bransch som helst.

Utbildning är inte ett måste. Absolut meriterande, men inte ett måste!

Guideyrket kan vara tufft och stressigt. Men den tid man spenderar utomhus är totalt värt det!
 
Även jag har liknande funderingar som trådstartaren så jag följer tråden med stort intresse...
Jag tycker det låter som om Natur- och faunavårdslinjen vore något för dig!

http://www.regionvarmland.se/folkho...skola/vara-kurser/natur-och-faunavardslinjen/
Intressant! Den linjen eller folkhögskolan hade jag aldrig hört talas om trots att jag besökte Stöllet så sent som i somras... Har du gått utbilningen själv? I så fall, hur stor andel av utbildningen är ute i fält jämfört med andelen klassrumsundervisning?
 
Att jobba inom kommun eller landsting, eller med större markägare med skogliga frågor behöver inte innebära att man enbart sätter snitslar vid gallring och slutavverkning.

Många markägare har helt andra bevarandemål, och strävar för att tillgängliggöra skogen för alla (läs vandringsleder, strövstråk, fiskemöjligheter osv) En andra aspekter är att skapa attraktiva besöksmål i skogen, genom exempelvis att frihugga och skylta upp fornlämningar, eller planera för en gynnsam bevarandestatus på vilt tillsammans med jägare. Detta kan innebära rent praktiskt att man planerar för åtelplatser, är ute och spårar djur och samordnar det hela.

Själv fann jag "min" mellanväg genom att börja arbeta med detta.


Jag kan berätta lite mer i detalj om du är intresserad över PM.
 
Även jag har liknande funderingar som trådstartaren så jag följer tråden med stort intresse...
Intressant! Den linjen eller folkhögskolan hade jag aldrig hört talas om trots att jag besökte Stöllet så sent som i somras... Har du gått utbilningen själv? I så fall, hur stor andel av utbildningen är ute i fält jämfört med andelen klassrumsundervisning?

Jag har inte gått den själv. Däremot är jag i högsta grad inblandad i utbildningen :) Uppskattningsvis är kanske 40% utanför klassrummet. Lite varierande mellan årstiderna.
 
Ok, tack Graylingman! Nu har jag fått något att fundera på... Fast jag antar att tåget redan har gått för det här året? Det är väl bara kursstart för nya elever i januari eller tar ni in nya till höstterminen också? Lycka till med den nya årskullen!
 
Svar

Graylingman: Åh den kursen verkar helt underbar! Det står att kursen ska ge en god grund för den som vill söka sig vidare inom området. Jag ska kolla upp saken iaf, tack för tipset! :)
 
Precis som alla yrken kan även guideyrket vara stressigt. Men också helt fantastiskt!
Allt beror på arbetsplatsen och arbetsgivaren, har jobbat på ett par olika ställen som guide och det är otroligt stor skillnad på företag och företag. Precis som i vilken annan bransch som helst.

Utbildning är inte ett måste. Absolut meriterande, men inte ett måste!

Guideyrket kan vara tufft och stressigt. Men den tid man spenderar utomhus är totalt värt det!

Utbildning och certifiering av olika slag ger ju en viss kvalitetsstämpel - guiden har klarat en viss miniminivå. Kan nog vara enklare att teckna ansvarsförsäkring för sig och sin firma om man kan påvisa vilka utbildningar man klarat.
Ger ju också deltagarna ett hum om vilken formell kompetens guiden har. Finns olika certifikat inom de flesta områden.

Sverige har ju inte lagkrav på certifierade guider i t ex högalpin miljö som finns i en del andra länder. Däremot är det fortfarande en konkurensfördel om du frågar mej.

/Patrik
 
Jag tror att du börjar frågeställningen i fel ända ;) vår samtid är så besatt av Arbetet som definierar våra liv. Tänk tanken vad du skulle göra varje dag om du inte behövde dra in pengar, och gör exakt det. Pengarna kan du få från ett timvik inom vad som helst där du jobbar typ två dagar i veckan och samtidigt drar ner på utgifterna.
Flytta till ett ställe du inspireras av och gör det du utvecklas av, hitta det inre drivet och glädjen att lära som 9-12+ års skolgång gjort sitt bästa för att ta livet av. Jobbet bör vara ett komplement till det livet du vill leva istället för tvärtom. Vissa gillar att blanda intresse och inkomst, men för mig funkar det inte då det tar bort glädjen i att kunna ge av sin förmåga (om du t ex brinner för att meka cyklar och börjar jobba som det ser du varje gratislagning åt en kompis som en förlorad inkomst, där du förr såg en gåva som du gladdes av att ge).
Jag har oxå jobbat som journalist i några år och frilansar fortfarande ibland som extraknäck (tillsammans med förhoppningsvis snart timvik på ett lokalt flyktingboende). Journalistandet är ett superlyxigt extraknäck jämfört med många andra, så ge inte upp på det helt. Och det är ofta hyfsat lätt att få t ex tim- eller sommarvik på lokaltidningar i orter dit ingen vill flytta. Frilansandet kan va stressigt men det behöver inte vara det om man inte är beroende på bara det som inkomst. Och du kan frilansa om t ex naturgrejer.
 
Hade jag fått välja om och inte dragit på mig studieskulder skulle jag lätt läst till jägmästare. Det skulle nog passa en person med både ett teoretiskt och praktiskt intresse. Om man söker till rätt jobb efter examen, så klart..
Hur som helst önskar jag dig lycka till. Den bästa tiden är innan när man har oändliga möjligheter. Det blir vardag av det mesta. ☺
 
Det verkar flera som läser tråden och kanske inte riktigt hjälper personen som startade den, men kanske andra som går i liknande tankar. Jag brukar säga att det finns bra möjligheter att jobba året om inom friluftsliv som guide ifall man är beredd att satsa på det som krävs för att få en IFMGA/SBO certifiering.

Till våren kommer det att vara en ny antagning och här går det att lästa mer om detta för de som är intresserade:

https://www.sbo.nu/cm/nyheter/ny-intagning-till-svenska-bergsguideutbildningen/

Tex så var senaste kursen nu i December för aktuella kandidater och här är ett litet fönster från den kursen:

http://gadanguides.com/sbo-winter-climbing-and-navigation-course/

/Christian (en av flera svenska heltidsjobbande bergsguider)
 
Svar 2

Oj, jag måste helt ha missat att gå in på Utsidan för jag har ju inte sett era svar förrän nu. Beklagar detta. Jag är rätt ny på Utsidan och har inte fått in rutinerna än antar jag:)
Jerre: Guideyrket har nog sina för- och nackdelar, precis som du beskriver. Att få jobba utomhus är ju det jag helst vill men huvudsaken är ändå att jag får vara det på min fritid. Men som sagt så är nog guideyrket ändå inget för mig pga att man måste ha koll på så mycket saker samtidigt (hänvisar till tidigare inlägg i den här tråden).


Friluftsrookie: Ok, det låter ju intressant. För att bara sätta upp snitslar vid gallring och slutavverkning verkar rätt tråkigt. Jag skulle hellre isf vilja jobba med det du beskriver, att tillgängliggöra skogen för alla. Du får gärna skicka över PM och berätta hur du fann din mellanväg och vad du jobbar med!


Moga: Jag kan inte annat än hålla med dig om vad du skriver, men om man verkligen har hittat sin grej så vill/kan man nog inte låta bli att jobba med det. Kanske blir en besatthet då också men på ett förhoppningsvis sunt sätt. Men för mig som inte riktigt vet vad jag vill göra så känner jag mig väldigt stressad av att hitta ett arbete som är bra. Jag måste inte ha ett drömyrke och jag tycker att titeln drömyrke bara skapar prestationsångest. Tack och lov har jag lagt musikerplanerna på hyllan, musiken vill jag bara ha på min fritid. Jag är nog egentligen en person som kan trivas med lite av varje (fast inte reklam, ekonomi, försäljning eller jobba på en arbetsplats med för mycket folk och intryck omkring mig) och ha mina intressen på fritiden. Jag har faktiskt börjat längta tillbaka till Dalarna där jag är uppvuxen och huvudsaken är ändå att jag får ha närheten till naturen. Vilka kloka ord du delar med dig av; jobbet bör vara ett komplement till det liv jag vill leva i stället för tvärtom. Bästa jag har hört på länge faktiskt! Frilansa om naturgrejer kanske vore kul men jag är faktiskt mest inne på att släppa journalistiken helt. Jag har nog tappat intresset faktiskt. Timvikariat kan jag ha ett tag, jag är till ex timvikarie inom äldreomsorgen nu. Men för mig funkar det inte att vara timvikarie i längden då jag vill ha ett schema och veta att jag kan få en inkomst varje månad. Men det är en bra ingång och något som jag nog måste ta i början. Fortsätter det att vara svårt med jobb framöver så kommer jag nog att plugga någon kortare utbildning som ger mig jobb.

Homie: Jägmästare verkar väldigt kul men jag har inte CSN till en sådan lång utbildning tyvärr. Jag har ju redan pluggat en del innan. Tack för dina peppande ord och ja, på ett sätt har du rätt att den bästa tiden är innan när det finns oändliga möjligheter. Men nu vill jag helst att den tiden snart ska vara förbi och bara köra på.

Chrtur: Tack för informationen Chrtur. Guideyrket verkar som sagt kul men nu när jag fått mer på fötterna så verkar det väldigt stressigt, iaf för min del. Men klart, man vet ju aldrig om man inte provar.... Hur ser en typisk dag ut som guide?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
spix jobba i friluftsvärlden Allmänt om friluftsliv 0
apfaktor Jobba i outdoorvärlden och åka på Fjällfest. Allmänt om friluftsliv 3
linuslimpan Ut och Jobba. Allmänt om friluftsliv 13
Vildmarksskri Häftigaste vandringstipsen inom ca 3-4 timmars körtid från Karlstad? Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
annie901 Produktutvecklare inom friluftsmärke? Allmänt om friluftsliv 9
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.