Jaktkanoten i boken "Alingens tid"..

I Sören Colbings mycket trevliga fotobok "Alingens tid" (boken innehåller iofs även text) seglar de med en jaktkanot som han kallar "Alingen". Jag har försökt få tag på info om denna jaktkanot men har inte lyckats. Jag undrar om den är "specialbeställd" av honom eller om den finns till försäljning, vilket varv som tillverkar/tillverkat den osv?

Mkt tacksam för hjälp
/ola
 
Jaktkanoten

Sören Colbings Jaktkanot är specialbyggd åt honom men
Jaktkanoten serietillverkas också av Lunds båtbyggeri i Ekenäs strax söder om Kalmar. http://www.lunds-boat.com
Jag har själv en sådan (Stora Jaktkanoten) och det är en suverän båt om man gillar att smyga omkring på grunda vatten men den går även bra till havs i grov sjö. Det går bra att kryssa med den men den går ju inte så högt i vind. När man får släppa på skoten så går den mycket bra.


Hälsningar
Pär Lindén
 
Tackar

Tack! Har inte boken hos mig nu-det är två jaktkanoter i den har jag för mig, en ljus och en blå. Iaf en (den ljusa?) är den lilla modellen väl? Är den andra stor? Hmm
/ola
 
Gör forumdebut här på utsidan och dammar av tråden...

Har sen ca. 1998 haft svårt att få stora jaktkanoten ur skallen. Har haft lite olika båtar sen dess, sitter just nu med en maxi 68 men inser att det är jaktkanoten jag fortfarande drömmer om. Jag skulle väldigt gärna vilja höra lite om hur den är att segla och att ro m.m. Gärna ganska utförligt. Ska försöka provsegla någonstans, men de finns ju inte i varje gathörn direkt...

Tacksam för svar!

/Martin
 
Nere

i Blekinge är de rätt vanliga. Segelkanoter är ett snarlikt alternativ och de seglar ju bättre och är kanske därför mer attraktiva i större skärgårdar som utanför Svealand och mellan Åland och Finland.

Thure
 
Gör forumdebut här på utsidan och dammar av tråden...

Har sen ca. 1998 haft svårt att få stora jaktkanoten ur skallen. Har haft lite olika båtar sen dess, sitter just nu med en maxi 68 men inser att det är jaktkanoten jag fortfarande drömmer om. Jag skulle väldigt gärna vilja höra lite om hur den är att segla och att ro m.m. Gärna ganska utförligt. Ska försöka provsegla någonstans, men de finns ju inte i varje gathörn direkt...

Tacksam för svar!

/Martin

Jag gillar jaktkanoten mycket, den är väldigt trevlig att segla som en dagsseglarbåt. Den är väldigt lättseglad och går att köra hårt om man så önskar, med lilla storseglet så har jag varit ute på östkusten och seglat i lätt kuling utan större obekvämligheter. Med stora storen så är den dock lite känsligare (inte så konstigt i och med att det stora seglet nästan är dubbelt så stort, om jag inte missminner mig). Den är dessutom väldigt enkelt för nybörjare att segla, bekväm och rolig. Dessutom saknar den bom (i dess vanliga benämning), vilket jag tyckt varit väldigt bra när det varit nybörjare i båten.

Men det är ingen tävlingsbåt, blåser det för mycket är det lätt att man tar in vatten och i värsta fall välter. Jag har vält en gång, vi blev stillastående efter ett slag och fick en härlig kastvind, men jag har seglat båtmodellen väldigt mycket och tycker att den fungerar jättebra. Att ro den är rätt tungt, men fungerar, motvind kan det kännas hopplöst ibland.

Om du vill provsegla så går det nog att fixa i vår/sommar. Då på östkusten i höjd med Öregrund. Undrar du något mer så är det bara att fråga på.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.