Liten bok med flora/fauna(+ev. bergarter/1:a hjälpen)?

(Detta inlägg passar inte 100% perfekt i detta formum, men efter att jag först ställt frågan i Utrustningsforumet men inte fått några svar, provar jag att ställa den här istället)
------
Jag söker en liten och lätt (dvs som man kan ta med sig i ryggsäcken, eller ännu hellre i fickan) bok som innehåller svensk flora och fauna. Drömboken skulle vara pytteliten, lätt och inte så vattenkänslig, samt innehålla info (bild+kort text) om:
- Sveriges vanligaste djurarter (fåglar, fiskar, däggdjur, insekter, maskar etc)
- Växter (träd, blommor, mossor, bär, svamp etc).

Skulle den dessutom innehålla info om bergarter så skulle det vara en bonus. Den ultimata boken skulle dessutom innehålla ett par sidor med första hjälpen-information, reparationstips etc, och därigenom vara den enda boken man någonsin skulle behöva ta med sig ut i naturen. :)

Mycket tacksam för tips om titlar, inköpsställen etc, även om böcker som kanske ’bara’ uppfyller ett eller två av ovanstående önskemål. Tack på förhand!
 
Drömboken...

Drömboken skulle vara pytteliten, lätt och inte så vattenkänslig, samt innehålla info (bild+kort text) om:
- Sveriges vanligaste djurarter (fåglar, fiskar, däggdjur, insekter, maskar etc)
- Växter (träd, blommor, mossor, bär, svamp etc).

Skulle den dessutom innehålla info om bergarter så skulle det vara en bonus. Den ultimata boken skulle dessutom innehålla ett par sidor med första hjälpen-information, reparationstips etc,

Drömboken var ordet...
I Sverige finns det drygt 2000 kärlväxtarter, ca 1000 mossor, XXXX lavar, ca 250 häckande fåglar (och 50-100 gäster på besök), ca 50 däggdjursarter, ca 140 fiskarter, 20 grod- och kräldjur, 700 spindlar, flera tusen insekter, XXXX andra ryggradslösa djur. Dessutom då geologi och första hjälpen. En sådan bok vill jag också ha :)

Tyvärr går detta inte. Man måste begränsa sig och ibland välja om man vill ha med sig en fågelbok eller en flora, det finns små böcker med urval av arter men dessa är oftast mycket svåra att använda. Den i mitt tycke bästa floran idag är Mossbergs "Den nordiska floran" och fågelboken Svensson mfl "Fågelguiden". Man kan även kolla växter på nätet: http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html

mvh Staffan
 
Re: Drömboken...

Stadan; sa:
Drömboken var ordet...
I Sverige finns det drygt 2000 kärlväxtarter, ca 1000 mossor, XXXX lavar, ca 250 häckande fåglar (och 50-100 gäster på besök), ca 50 däggdjursarter, ca 140 fiskarter, 20 grod- och kräldjur, 700 spindlar, flera tusen insekter, XXXX andra ryggradslösa djur.
[...]
ibland välja om man vill ha med sig en fågelbok eller en flora, det finns små böcker med urval av arter men dessa är oftast mycket svåra att använda.

Tack för ditt svar, Staffan!

Jo, jag medger att en bok som täcker samtliga arter i Sverige skulle bli tjock som en telefonkatalog... Men min tanke var att det borde gå att prioritera/sålla och publicera en koncis guide med, säg, de 50 vanligaste fågelarterna i Sverige, de 20 vanligaste mossorna/typerna, 20 vanligaste fiskarna (kanske t ex med fokus på ätlig fisk?) och de vanligaste insekt(sgrupperna) osv... Har pratat med vänner (som, liksom jag, är 'nybörjare' i naturen) och det verkar definitivt finnas ett behov av en liknande bok.

Staffan, du nämner att det finns små böcker med urval av arter, men att de är svåra att använda. På vilket sätt är de svåra att använda? Är de kanske skrivna mer för experter med niche-intressen snarare än lekmän? Kan du ge något exempel på små böcker med urval?
 
Re: Re: Drömboken...

; sa:
....det verkar definitivt finnas ett behov av en liknande bok.

Staffan, du nämner att det finns små böcker med urval av arter, men att de är svåra att använda. På vilket sätt är de svåra att använda? Är de kanske skrivna mer för experter med niche-intressen snarare än lekmän? Kan du ge något exempel på små böcker med urval?

Det finns ett behov som du säger, problemet är just urvalet. Att göra det urvalet är faktiskt svårare än det verkar. Det är så olika beroende på om du är i Norrland eller i Skåne, vid havet eller i skogen, på ostkusten eller på västkusten, på fjället eller på slätten. Artsammansättning är så annorlunda att det är svårt att göra den enkla boken.

http://www.liber.se (Almqvist & Wiksell) har en serie som heter "Vad jag finner i skogen", eller "...vid havet" eller "...på åker och äng". Sök på hemsidan. De är små och enkla, tar upp ett urval arter. Dessa tycker jag är svåranvända, då man ofta råkar hitta arter som inte finns med i urvalet.

Staffan
 
Jag har svaret..

Jag har här en liten behändig bok:

-boken innehåller svensk flora och fauna.
-Den är pytteliten, lätt och inte så vattenkänslig
-Den innehåller info (bild+kort text) om:
-Sveriges vanligaste djurarter
(fåglar, fiskar,däggdjur, insekter, maskar etc)
-Växter (träd, blommor, mossor, bär, svamp etc).
-Geologi (bergarter)
-Allemansrätten

Däremot innehåller den ej första hjälpen-information, reparationstips etc, så den ultimata boken är det ej...

Den heter "Ut i naturen"
600 svenska växter och djur i färg
ISBN 91 86404-02-4

Levererades med tidningen Land för något år sedan, så huruvida den går att få tag i vet jag ej...
Sen kan man ju ge sig den på att det man söker inte finns med i boken, men man kan ju inte få allt...
Lycka till
Peter
 
www.bokborsen.se

peter_v; sa:
Den heter "Ut i naturen"
600 svenska växter och djur i färg
ISBN 91 86404-02-4

Levererades med tidningen Land för något år sedan, så huruvida den går att få tag i vet jag ej...

Tack för ditt svar, Peter!

Du har rätt i att boken inte är lätt att få tag i. Till sist lyckades jag dock hitta ett begagnat exemplar för rimliga 29 riksdaler på http://www.bokborsen.se Denna sajt kan rekommenderas, innehåller över 100,000 böcker från massor av antikvariat övr hela Sverige som gladeligen skickar böcker till ren portokostnad. Jag får min bok senare i veckan, ska bli spännande!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dansa liten vesla vit på bröstet.. Vilda djur 3
En liten fråga om rovfåglar Vilda djur 1
AndersSupertramp Bok- fåglar i fjällen? Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.