Jag vill lära mig mer, men hur?

Wow vilken rasism. Snacka om vanföreställnigar.
Tror du är helt fel ute nu.

Svenskar har i allmänhet en mkt avslappnad attityd till att sova i tält och röra sig i skogen. I många andra länder är man rädd för rövare och farliga djur etc om man vistas en bit ut i terrängen. Detta gör att många invandrare i Sverige inte är lockade av friluftsliv..

Thure
 
Tror du är helt fel ute nu.

Svenskar har i allmänhet en mkt avslappnad attityd till att sova i tält och röra sig i skogen. I många andra länder är man rädd för rövare och farliga djur etc om man vistas en bit ut i terrängen. Detta gör att många invandrare i Sverige inte är lockade av friluftsliv..

Thure

Håller med. Har träffat mer än en invandrare som inte alls trivs i skogen; man tycker det är direkt otäckt. (Men det finns iof sig en del infödda svenskar med samma inställning).
Förutom att skogen i gamla hemlandet faktiskt var förknippad med reella faror, så är det ju så att många områden har sådan topografi och växtlighet att man knappast kan röra sig utanför banade vägar, så t.ex. en helgutflykt ut i naturen betyder vistelse i ett parkliknande område, ofta med iordningställda grillplatser. Har man bara vistats i parker så kan nog en okänd storskog kännas lite kuslig.

Och inte bara kuslig. Det finns andra "svårigheter" för nybörjare:
- Har man bara gått på mer eller mindre plan mark kan det vara svårt att ta sig fram i ojämn terräng. Jag glömmer aldrig synen av 2 unga tyskar som knappt kunde ta sig fram över en plöjd åker. (Jag har f.ö. själv känt mig rejält klumpig när jag sökte hålla jämn fart med en ung virkesuppköpare som orienterade på fritiden. Tala om älgkliv!).
- Har mer än en gång gått i skogen med människor som fått nästintill panik när det fått ett spindelnät i ansiktet eller myror som börjat krypa upp på byxbenen.
 
Wow vilken rasism. Snacka om vanföreställnigar.

Ingen rasism. Thureb förklarar saken ganska bra. Många som kommer från länder långt borta är betydligt mer rädda för vår natur än de behöver vara. (Precis som jag skulle vara om jag hamnade i t.ex. djungeln.) Sedan finns det några situationer att se upp med om man inte är van vid våra förhållanden, så som isar, kallt vatten osv.

Bortsett från fästingar i vissa situationer behöver man inte vara bekymrad för att möta djur i svensk natur. Eventuella människor i naturen är fredliga. Monster finns bara på TV.

Mitt tips är att du tänker efter innan du använder ord som rasism. Det är en grov anklagelse. Och det urholkar ordets betydelse. Jag är inte helt förvånad över tolkningen av inlägget då vi har förlorat förmågan att resonera sakligt många gånger i det här landet. Sedan en annan sak: Det är bra att undvika personangrepp på internetforum. Det spårar lätt ur och skrämmer iväg folk. Ett bra råd kan vara att argumentera kring ämnet, men inte vända sig till personen bakom inlägget.

Skrivaren "oldtimer" nämner svenskar som tycker naturen är otäck. Det är också något jag har sett hos en del unga svenskar som har tittat på läskiga amerikanska filmer och mystiska TV-program utan att ha någon vuxen närvarande som förklarar att det inte är på riktigt, så att säga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...