Den här kanske ger svaret:Vi köper ju i alla fall inte ett H6 den här gången eftersom våra barn är utflugna och vi bara är två numera. Det blir nog kåta eller kupol. Fast jag är lite osäker på om jag vill ha bomull/polyester, de verkar så tunga och svårtorkade. Vill ju gärna ha silikonbelagd väv.
En sista fråga om någon vet: Hur enkelt är det att haka av innertältet om man köper ett nortent gamme? Tänkte att man kunde skuffa undan det så att man har ett stort vardagsrum på dagen och ett ombonat innertält när man ska sova. Det verkar väl inte alltför svårt? Det kanske går med kåta också? Eller kan vi skippa innertältet och ha bara golv? Blir det jättemycket kondens på yttertältet?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!
- Trådstartare Picea
- Start datum
2m dome är ju stabilt och står nog pall för det mesta…
Hejsan,
Äger som jag tidigare sagt en Tentipi kåta i siliconväv med innertält och har en kompis som i sin tur har ett Nortent Gamme 6 med innertält och kamin. Efter att ha sovit i bägge får jag bara erkänna att det är ett mycket svårt val.
Men för att börja med att svara på frågan är det ganska enkelt att koppla bort innertältet på bägge två. Men det är ju stora tält, så det tar ju ett tag. En fördel med Nortent Gamme vad det gäller just sätta dit/ ta bort innertältet är att det är ett lägre tält. Tentipi är ju betydligt högre och är man inte lång kan det vara svårt att nå upp till infästningarna högst upp.
Annars är det enligt min åsikt ganska likvärdiga tält. Största fördelen med Nortent är att det är betydligt enklare att sätta upp och kräver inte heller bra tältmark för att tåla mycket vind. Ett tentipi är mycket vindtåligt om man fått ner alla markpinnarna rejält i marken, men skulle det till exempel vara sand/grus/stenigt och det är svårt att få bra "grepp" är vindtåligheten naturligtvis usel.
Men år andra sidan, väl uppslaget på bra mark tycker jag att tentipin är trevligare att bo i med en fantastiskt härlig innermiljö. Dessutom kan man vid behov sova 4 vuxna i ett Tentipi 5, som jag har. I Nortent Gamme 6 blir det betydligt trängre i innertältet eftersom det inte går hela vägen runt så att säga (kolla på bilderna på innertältet så förstår du vad jag menar). Så enligt mig är Gamme mer ett 2-personerstält om man har innertältet ditsatt.
/ stefan
Äger som jag tidigare sagt en Tentipi kåta i siliconväv med innertält och har en kompis som i sin tur har ett Nortent Gamme 6 med innertält och kamin. Efter att ha sovit i bägge får jag bara erkänna att det är ett mycket svårt val.
Men för att börja med att svara på frågan är det ganska enkelt att koppla bort innertältet på bägge två. Men det är ju stora tält, så det tar ju ett tag. En fördel med Nortent Gamme vad det gäller just sätta dit/ ta bort innertältet är att det är ett lägre tält. Tentipi är ju betydligt högre och är man inte lång kan det vara svårt att nå upp till infästningarna högst upp.
Annars är det enligt min åsikt ganska likvärdiga tält. Största fördelen med Nortent är att det är betydligt enklare att sätta upp och kräver inte heller bra tältmark för att tåla mycket vind. Ett tentipi är mycket vindtåligt om man fått ner alla markpinnarna rejält i marken, men skulle det till exempel vara sand/grus/stenigt och det är svårt att få bra "grepp" är vindtåligheten naturligtvis usel.
Men år andra sidan, väl uppslaget på bra mark tycker jag att tentipin är trevligare att bo i med en fantastiskt härlig innermiljö. Dessutom kan man vid behov sova 4 vuxna i ett Tentipi 5, som jag har. I Nortent Gamme 6 blir det betydligt trängre i innertältet eftersom det inte går hela vägen runt så att säga (kolla på bilderna på innertältet så förstår du vad jag menar). Så enligt mig är Gamme mer ett 2-personerstält om man har innertältet ditsatt.
/ stefan
Det låter ju faktiskt som en riktigt juste variant. (Vi har dock nytta/behov av tvårummaren några år tillJag såg nu att det finns halva innertält till tentipikåtorna. De borde kunna passa oss. Vi är bara två numera.
Ett tips är att undvika yttertältsväv i nylon (Polyamid) för denna typ av "campingtält" som säkert kommer stå uppställda längre tid i dagsljus än ett vandringstält. Polyamid är känsligt för solens UV-ljus som bryter ner väven, välj istället ett tält med yttertältsväv i Polyesterväv som inte är känsligt för UV-ljus på samma sätt. Det går lika bra att silikonbelägga Polyesterväv som Polyamid, men gissar tyvärr att invändigt PU-belagd väv är vanligast på denna typ av tält mht prisläge?Vi köper ju i alla fall inte ett H6 den här gången eftersom våra barn är utflugna och vi bara är två numera. Det blir nog kåta eller kupol. Fast jag är lite osäker på om jag vill ha bomull/polyester, de verkar så tunga och svårtorkade. Vill ju gärna ha silikonbelagd väv.
Senast ändrad:
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Eftersom Robens nämndes. Jag har ett gammalt Robens campingtält som jag köpt begagnat. Oklart hur gammalt det är och hur mycket det är använt. Ca 15 år gissar jag, och vi har sovit runt 50 nätter i det.Nu har jag hittat det här från Robens. Tror ni att det skulle kunna motsvara mina förväntningar någorlunda?
Tältet, dvs duken, är i mycket bra skick. Mycket vindtåligt och välgjort. Men stängerna har pajat. Och eftersom de var rätt tjocka och speciella är det tveksamt att sökte sätta dit "standards tänger". Plus att jag är tveksam till att lägga pengar på ett så gammalt tält. Och Robens håller inte reservdelar (som t ex Stadium gjorde till ett gammalt Everest tält). Det går ses som en nackdel. Men ändå sneglar jag mitt Robens när nyköp närmar sig. Jag upplever det som bra grejer.
Hur transporterar ni er mellan platserna som tältet ska slås upp på?
Kör ni bil så kanske det är ett taktält ni ska titta på.
Har ingen egen erfarenhet av dem men sett mängder i år på div ställen och det verkar ju rätt smidigt och är inte så beroende av bra plats att slå upp på.
Givetvis gäller ju alla regler för motorfordon i naturen men det gäller ju även om man bär tältet sista lilla biten.
Kör ni bil så kanske det är ett taktält ni ska titta på.
Har ingen egen erfarenhet av dem men sett mängder i år på div ställen och det verkar ju rätt smidigt och är inte så beroende av bra plats att slå upp på.
Givetvis gäller ju alla regler för motorfordon i naturen men det gäller ju även om man bär tältet sista lilla biten.
En annan variant av "vardagsrum" med valfri höjd, är en stor tarp.
Tältet behöver inte vara enormt och tungt om det bara skall användas till att sova i.
En tarp är helt anpassningsbar efter situation och behov.
Skall ni titta på tarp så se till att den har många fästpunkter vilket
också ökar antalet möjligheter hur att spänna upp tarpen.
Själv har jag 2 tarpar; en över tältet och en för skyddat utrymme utanför tältet.
Mina tarpar är från DD-hammock - 5x5m och 4x4m.
De fungerar bra för mig i södra sverige året runt.
5x5m tarpen betalade jag 1900 kr för och 4x4m gav jag 1200 kr.
Vikten på 4x4m tarpen är 1,35 kg och 5x5m väger 1,9 kg.
Det finns givetvis större, tyngre, starkare och framförallt dyrare tarpar att finna än dessa.
Aquaquest Defender har en som är 6x4m som kostar lite mer och jag har för mig att deras största väger 8 kg.
Tältet behöver inte vara enormt och tungt om det bara skall användas till att sova i.
En tarp är helt anpassningsbar efter situation och behov.
Skall ni titta på tarp så se till att den har många fästpunkter vilket
också ökar antalet möjligheter hur att spänna upp tarpen.
Själv har jag 2 tarpar; en över tältet och en för skyddat utrymme utanför tältet.
Mina tarpar är från DD-hammock - 5x5m och 4x4m.
De fungerar bra för mig i södra sverige året runt.
5x5m tarpen betalade jag 1900 kr för och 4x4m gav jag 1200 kr.
Vikten på 4x4m tarpen är 1,35 kg och 5x5m väger 1,9 kg.
Det finns givetvis större, tyngre, starkare och framförallt dyrare tarpar att finna än dessa.
Aquaquest Defender har en som är 6x4m som kostar lite mer och jag har för mig att deras största väger 8 kg.
Jag har sett taktält där du släpper ner eller hänger upp (osäker på vilket) väggar under utskjutande delen och får dagrummet där.Taktält har vi diskuterat tidigare och det är olika uppfattningar. Men vardagsrum med ståhöjd får man i så fall kanske ha separat? Förtält till typ skåpbil är en annan variant.
Thure
Största nackdelen är väl den högre bränsleförbrukningen och det går inte ner i en lådcykel om man föredrar en sådan.
Lite svårt att montera ett taktält på en lådcykel ivf, tror jag. 😉
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg