Jag vill ha tips på svindyra värstingcampingtält!

Ok. Vädertålighet.
Jag fokuserade på många rum.
Vädertålighet innebär helt andra prioriteringar.
Jag har bott i tält nu i 17 år i södra sverige.
Visst blir vädret emellanåt extremt här också men det är inte samma snabba växlingar som det är i fjällen.
Även om det inte sker ofta så måste jag ändå gardera mig för när det händer.
Har jag inte utrustning stark nog så räcker det med en gång för att det skall bli förstört
och för mig får det inte hända.
Sömnen är viktig för mig.
Jag vill kunna sova tryggt oavsett vad vädret ställer till med.
Varje dag har jag massvis av saker som måste göras så att vänta på att tältet skall torka efter en regnig natt fungerar inte för mig.
Min lösning är att sätta en tarp över tältet så att jag alltid har ett torrt tält att packa ihop.
Ju större tältet är, desto större tarp behövs.
I extrema stormar går det inte att använda tarp.
Skall tarpen klara vilka stormar som helst så sticker vikten och priset iväg rejält,
långt bortom vad som är rimligt att köra med i en lådcykel för mig.
Saivo 3 med en extra uppsätttning stänger väger runt 7 kg.
Den stora slitstarka aquaquest defender tarpen som är svindyr väger 8 kg och det är bara en tarp, inget tält.
Den vikten kan jag inte motivera för en tarp.
Vid extrema stormar blir det bara tältet med en plats där tältet ligger i lä och risken att något blåser på tältet är så liten som det går att uppnå i en sådan situation.
I början när jag inte hade pengar nog för att köpa rejäla tält så fokuserade jag på att tältet
skulle vara vattentätt i ihållande ösregn som varar flera dygn.
För det så ville jag har en vattenpelare på ytterduken på 5000 mm och minst 10000 mm på golvet.
De tälten höll mig torr men lämnade en hel del att önska vad gäller ventilation.
Nu har jag en rejäl hög pengar och förra året så köpte jag Hillebergs Saivo 3 med markskydd.
Jag skall köpa en uppsättning extra stänger till det så att jag kan köra med dubbla stänger i extremväder. Jag kan göra det nu men jag skjuter på det då jag vill se hur tältet beter sig i vidnstyrkor på över 30 m/s först. Just Saivo 3 har staglinor i överflöd så att lägga till fler kommer inte att påverka stabiliteten märkbart. Saivo 3 har inget extra vardagsrum men det är stabilt nog för att jag skall kunna sova i oväder utan att oroa mig för tältet.
Det kvalar in i kategorin svindyrt. Tält + markskydd + en extra uppsättning stänger = 29 830 kr i skrivande stund.
Tycker du att det verkar för lågt pris så kan du alltid vänta till nästa år och då får du betala ännu mer för samma saker då Hilleberg höjer priserna varje år.
Misströsta inte då Hilleberg har alternativ som kostar ännu mer.
För ännu mer plats så har Hilleberg Saitaris där absiden nästan är ett eget vadagsrum.
Nackdelen för mig med Saitaris är att det krävs en ännu större tarp för att skydda det från ösregn och då blir det de stora, riktigt tunga och dyra tarparna som jag vill undvika.
Med Saitaris sticker kostnaden iväg ännu mer. Med en extra uppsättning stänger och markskydd så blir det över 30 000 kr. Sköter ni ett Hillebergtält och använder det eftertänksamt så kommer det att fungera i decennier. För användning under decennier blir Hilleberg tälten billigare än andra för ni behöver inte köpa nya tält på väldigt länge.

Precis, det finns små tält av alla kvaliteter och priser men så fort det är ståhöjd och flera rum verkar kvalitetstänkandet bortblåst och det finns bara sk*t på marknaden. Vi vill alltså ha ett vädertåligt tält som ser ut ungefär som primus bifrost, att bilcampa med även i fjällmiljö och liknande. På Hilleberg är det väl Atlas som kommer närmast, de har i alla fall den ståhöjd jag är ute efter. Sen finns det trots allt gränser för hur svindyrt jag i realiteten klarar, över 20000 känns tufft, men begränsa inte tipsen till det!

Skulle inte räkna med att ett sådant jättetält klarar en riktig storm i fjällen (kalfjället). Har man bil är det väl bara att köra ner i skogen om det ser riktigt illa ut på prognosen. Och som sagt med en stor & billig presenning över så blir det säkert tätt om det blir störtregn.

Skulle inte räkna med att ett sådant jättetält klarar en riktig storm i fjällen (kalfjället). Har man bil är det väl bara att köra ner i skogen om det ser riktigt illa ut på prognosen. Och som sagt med en stor & billig presenning över så blir det säkert tätt om det blir störtregn.
Nej, vi brukar ha ett litet reservtält med om det blir storm på riktigt. Hittills har vi peppar peppar aldrig använt det, men det är tryggt att ha med. Sova i bilen är förstås ett alternativ men lite obekvämt då bilen är rätt liten.

Om du vill spräcka budgeten finns ju det här..

Är Nordisk i liknande kvalitet som tentipi? Det verkar intressant eftersom det ser ut som den där vardagsrumsdelen om man har innertältet. Har försökt bearbeta maken när det gäller tentipi, det verkar vara kvalitet. Men om Nordisk är åtminstone nästan lika bra kan jag ju få en kåta och han vardagsrumsdel.
Har bara erfarenhet av deras lättviktstält -- men dessa upplever jag har hög kvalitet.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Det räknas väl kanske inte som campingtält och har ju inte separata "rum" men jag vill verkligen slå ett slag för Tentipi. Jag har ju främst använt det vintertid och höst, men även under bilsemester runt Vildmarksvägen hade vi med det för att kunna bo bra när vi tältade precis vid bilen.
Tältduk som andas ger gott klimat såväl i värme som kyla, det är ordentligt vindstabilt, går lätt och snabbt att sätta upp och möjlighet att värma med såväl öppen eld, kamin och Heat Pal är guld värt.
I somras var det ruggigt väder stora delar av resan, så att tända upp Heat Pal (går att hitta begagnade ibland) och värma upp och torka ur tältet var jätteskönt. Jag har en 5:a, men går man upp 1-2 storlekar så får man ju grymt med utrymme.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips