Jag vill ha en större ryggsäck!

Strykarräven; sa:
Var är vikten då kapad i Berghaus-säckarna; hur lyckas de hålla lägtsta vikten bland liknande säckar, och ändå ha hög/högsta stabiliteten?

För det första är bärsystemet fast, och där tjänar man många gram. Inga lösa kuddar eller inställnings- och infästningsgrunkor som reglerar höjden. Bara en intern aluminiumram och vaddering.
Samtidigt är det lättare att få stabilitet.

Sen är höftbältet inte centrumupphängt - sånt väger ju en del eftersom man måste ha en stark led som kan hålla för påfrestningarna. Men man förlorar en del i komfort, men återigen vinner man i stabilitet.

Slutligen är säckarna i sig ganska fria från onödigt lull-lull. Inte en massa nätväv, vattensystem och småfickor.

Hela säcken är tillverkad i enkel eller dubbel 1000-denier-väv, så det är inte i väven man har sparat vikt.

Man får också tänka på att 2-kilosvarianten är strippad. Det kräver sax och ett osentimentalt förhållande till säcken :) Säcken är dock klart lättare redan från början jämfört med konkurrenterna.

mattiasland; sa:
och nu kommer själva frågan: Klarar jag mig med en 90 liters om jag dessutom skall ha med viss klädbuffert och mat, eller skall jag satsa på en 120 liters med bra kompressionsmöjligheter, som Berghaus alpin?

Berghaus Vulcan/Atlas är på 80 + 20 kg, vilket räcker ganska långt. Men om din sovsäck är skrymmande bör du nog provpacka innan du bestämmer dig.
På sommarvandring får det dock plats tremanstält, sovsäck, Trangia, liggunderlag och käk för ca 10 dagar inuti huvudsäcken (80 l).

OBSa att det är lätt att blanda ihop Bergans (norskt, tillverkar Alpin) och Berghaus (brittiskt, tillverkar Atlas och Vulcan), men det är alltså helt olika märken.
Finfina grejer båda två, dock.
 
Nordesjö; sa:
Slutligen är säckarna i sig ganska fria från onödigt lull-lull. Inte en massa nätväv, vattensystem och småfickor.
...
Man får också tänka på att 2-kilosvarianten är strippad. Det kräver sax och ett osentimentalt förhållande till säcken :) Säcken är dock klart lättare redan från början jämfört med konkurrenterna.

Tack för upplysningarna, nu gäller det bara att hitta ett ställe att få prova Berghaus-säcken.

Hur är det egentligen med småfickorna i atlas/vulcan? Upplever nämligen själv att min Lowe-säck (alpine attack 65) suger pga sin totala avsaknad av fickor. Det är liksom trist att ha kameran skramlande i säckens huvudutrymme just när den där älgen/ripan/bjärven visar sig.

Men ändå, om jag klippte bort allt onödigt från min Bergans, så inte är det många gram jag skulle spara (några remmar, sprätta bort märket, öh, skrapa bort färgen från ramen...), och på en 4,2 kg-säck gör det knappast mycket. Vad är det ni klipper bort från Berghausen (förutom att ta bort sidofickorna): avbärarbältet/topplocket?
 
Strykarräven (Anders Bäcklund) skrev:Tack för upplysningarna, nu gäller det bara att hitta ett ställe att få prova Berghaus-säcken.

Uppsala: http://www.recon.se
Slå en signal till dem så kan du kanske hälsa på i lokalerna på St Olofsgatan 33.

(Min brorsa som bor i Uppsala använder knappt sin Vulcan. Han kanske vill sälja...)

Hur är det egentligen med småfickorna i atlas/vulcan? Upplever nämligen själv att min Lowe-säck (alpine attack 65) suger pga sin totala avsaknad av fickor. Det är liksom trist att ha kameran skramlande i säckens huvudutrymme just när den där älgen/ripan/bjärven visar sig.
Toppfickan är väldigt rymlig, och om du använder sidfickorna (smak- och volymsak) får du ner en del småsaker där. Men det är inget du får fram på språng utan att ta av säcken när bjärven kommer.

Vad är det ni klipper bort från Berghausen (förutom att ta bort sidofickorna): avbärarbältet/topplocket?

Isyxefästen, själva infästningen (dragkedjor) till sidfickorna om man aldrig använder dem, mellanväggen till bottenutrymmet, packremmar ovanpå locket, remfästen på sidorna...
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21946
[Ändrat av Nordesjö 2005-04-21 kl 10:16]
 
_Erik_; sa:
Det finns en berghaus som heter expedition eller liknande.
Den är på 80 liter och väger 1.8kg. Den verkar vara riktigt fin faktiskt, har dock aldrig sett någon svensk butik sälja den. Är det någon annan som sett den i butik?

Om det är Berghaus Extreme Expedition du menar så finns den för ca 1560 kr på
http://www.cmmonline.co.uk/items/default.asp?id=07910028

Men ack, den är ju inte grön! Vad ska jag i skogen att göra utan en grön säck?
 
_Erik_; sa:
Det finns en berghaus som heter expedition eller liknande.
Den är på 80 liter och väger 1.8kg. Den verkar vara riktigt fin faktiskt, har dock aldrig sett någon svensk butik sälja den. Är det någon annan som sett den i butik?

Fliesbergs hade den i sin Sergels torg-butik (som ska läggas ner).
Den kändes finfin, förutom att axelremmarna kändes lite väl veka (och då är jag van vid min gamla Vulcan vars axelremmar är rena snörena jämfört med nyare storsäckar).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Totteman Jag tar helikoptern istället Transportera 41
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
Avslut090305 Vart hittar jag en bra barnbärstol? Transportera 5
lignell01 hur kunde jag missa det! Transportera 1
bowall Jag höjde på ögonbrynet... Transportera 5
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
tosca Ryggsäcksjunglen och jag. Transportera 20
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Härmed säger jag adjö till en trogen vän.. Transportera 3
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 11
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.