Jag vill ha en större ryggsäck!

Re: Re: Lundhags

GetOut säljet Lundhags Motion 100 med 50% rabatt under mars månad

Då är det bara att passa på då !
-en liten sak är att Motion säckarna väger mycket i sig själv, det är enda nackdelen jag hittat med denna säck, och av egen erfarenhet så tror jag 80-liters modellen räcker långt ! Men ryggan är därimot väldigt skön att bära och lätt att packa i.
/Gunnar
 
Större ryggsäck=

mer prylar och tyngre dvs tröttare vandrare. Men det står envar fritt att ta med sig 4km kabel och nätansluten bergssprängare!

Go tur

Johan K
 
Crescent 110

Riktigt stor rygga får du om du köper en Osprey Crescent 110 l. Den väger 3,4kg så den är väl inte lättast men samtidigt om man ser till vad som går att packa tycker jag nog att den är rätt lätt. Finns just nu på extrapris på playground i stockholm för 2900 om jag inte minns fel.

/Markus
 
Re: Re: Re: Lundhags

CanMan; sa:
en liten sak är att Motion säckarna väger mycket i sig själv, det är enda nackdelen jag hittat med denna säck,

...och att den luktar djungelruttnad tapir.
Vissa säger att den luktar neopren, men jag tycker bara att den luktar skunk.
(Och lukten går inte bort efter ett tag - flickvännens Lundhagsrygga kan jag fortfarande hitta med förbundna ögon)

Men det är säkert en suverän säck. :)
 
Re: Berghaus Cyclops Atlas

mad as ice; sa:
Jag röstar för Berghaus Cyclops Atlas! Klart bäst.
Räcker med att jag skriver detta så blir man sugen att packa och dra ut..

Nån som vet vem som säljer Berghaus Atlas i Göteborgsområdet?

/Martin
 
Bergans

Min Bergans Alpinist 1 2095 på mastiga 130 liter har hittills alltid varit för stor för mina bördor, men kompressionsmöjligheterna är bra så det är inget problem i sig. Den säcken är vansinnigt stabil, har burit över 35 kg i den utan svajtendenser (annat än mina ben). Dock är den lite för bred för mig över bröstet, då jag är smal och klen. Vidare väger den över 4 kg. För en person på 180+ cm och 75+ kg med lite atletisk kroppsbyggnad vore den dock perfekt, ska lägga upp en recension på sikt.
 
Berghaus vulcan/atlas

Denna säck har ju fått beröm öst över sig, och jag har aldrig fått chans att prova den. Finns den att tillgå i Umeå eller Uppsala där jag vistas? Är det någon på utsidan som vill låta mig prova sin?

Det låter fantastiskt med en rippad 80 l-säck under 2 kg, men är den motsvarande stabil? Inte bara ramen alltså, utan avbärarbältet och axelremmarna? Om de inte är styva kan ju säcken fladdra (som min gamla Haglöfs Alaska) när man packar tungt. Opinions?
 
Re: Berghaus vulcan/atlas

Strykarräven; sa:
Det låter fantastiskt med en rippad 80 l-säck under 2 kg, men är den motsvarande stabil? Inte bara ramen alltså, utan avbärarbältet och axelremmarna? Om de inte är styva kan ju säcken fladdra (som min gamla Haglöfs Alaska) när man packar tungt. Opinions?
Berghaus Atlas (och föregångaren Vulcan) är bland de stabilaste ryggsäckarna du kan hitta.
 
Var är vikten då kapad i Berghaus-säckarna; hur lyckas de hålla lägtsta vikten bland liknande säckar, och ändå ha hög/högsta stabiliteten?
 
hmmm...

Det verkar lite känsligt med för stora ryggsäckar...

Har fortfarande inte bestämt mig, men nu lutar det åt Berghaus när ni pratar så... En fråga till: Jag har ett trepersoners tunneltält, samt en vintersäck av fab. Haglöfs(-15) Ganska skrymmande... Samt ett Thermarest, iofs. på utsidan av ryggan. Trangiat hänger fortfarande med...
och nu kommer själva frågan: Klarar jag mig med en 90 liters om jag dessutom skall ha med viss klädbuffert och mat, eller skall jag satsa på en 120 liters med bra kompressionsmöjligheter, som Berghaus alpin?
 

avslutad210712

Gäst
Re: hmmm...

mattiasland; sa:
Det verkar lite känsligt med för stora ryggsäckar...

Har fortfarande inte bestämt mig, men nu lutar det åt Berghaus när ni pratar så... En fråga till: Jag har ett trepersoners tunneltält, samt en vintersäck av fab. Haglöfs(-15) Ganska skrymmande... Samt ett Thermarest, iofs. på utsidan av ryggan. Trangiat hänger fortfarande med...
och nu kommer själva frågan: Klarar jag mig med en 90 liters om jag dessutom skall ha med viss klädbuffert och mat, eller skall jag satsa på en 120 liters med bra kompressionsmöjligheter, som Berghaus alpin?

Har ett Hillebergs Staika och en Ajungilak Tyin Arctic sovsäck. Prövade packa ner det i ryggsäcken (Lundhags Motion 100 liter) och jag är rätt tveksam till om jag hade fått med mig tillräckligt med grejor och kläder i övrigt. Nu beror det lite också på hur sovsäcken passar i ryggsäcken. Jag kan inte lägga den på tvären utan den måste stå upp och möjligen hade jag kunnat stuffa kläderna runt sovsäcken och på det sättet fått med mig allt. Ett problem med min sovsäck är att sedan man stoppat ner den i packpåsen så är det rätt stumt vilket gör att det är svårt att komprimera den. Visserligen blir den kortare men den sväller också ut på bredden (diametern). För mig var det inget direkt problem eftersom jag valde att gå med pulka så utrymmet fanns där istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Totteman Jag tar helikoptern istället Transportera 41
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
Avslut090305 Vart hittar jag en bra barnbärstol? Transportera 5
lignell01 hur kunde jag missa det! Transportera 1
bowall Jag höjde på ögonbrynet... Transportera 5
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
tosca Ryggsäcksjunglen och jag. Transportera 20
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Härmed säger jag adjö till en trogen vän.. Transportera 3
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 11
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.